Romantische Nacht

Nederlands Philharmonisch Orkest

Romantische Nacht

MEDIA

Programma

Diepenbrock en Bruckner       

Diepenbrock
– Die Nacht
Bruckner – Symfonie nr. 4 Romantische

DIEPENBROCK EN BRUCKNER Het Nederlands Philharmonisch Orkest begint het seizoen met een schitterend en  indrukwekkend concert. Anton Bruckner heeft daarin een ereplaats; hij verloor zijn hart voortdurend, maar trouwde uiteindelijk nooit. Het kon dan ook niet uitblijven dat Bruckner ooit zijn hartstochtelijke gevoelens in een symfonie zou verbeelden. Het werd zijn Vierde symfonie met dan ook de veelbetekenende bijnaam Romantische. Voorafgaand aan Bruckners ontboezemingen hoort u een prachtig voorgerecht van Alphons Diepenbrock, van wie in dit seizoen de 150ste geboortedag herdacht wordt. Het is zijn zwoele orkestlied Die Nacht dat hij in 1911 schreef. Onnavolgbaar weet hij de sfeer van de broeierige tekst te treffen met een beetje Mahler, wat Bruckner en een vleug impressionisme, maar vooral met veel Diepenbrock. Welke stem past daar beter bij dan het volle, warme timbre van Helena Rasker? Met andere woorden, een concert om verliefd op te worden.

EXTRA: maandag en dinsdag 19.40 uur Muziekcafé, Spiegelzaal

  • Over de musici
  • Marc Albrecht

    Marc Albrecht, chef-dirigent

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Sinds 2011 is Marc Albrecht chef-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Nederlands Kamerorkest en De Nationale Opera.

    Sinds 2011 is Marc Albrecht chef-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Nederlands Kamerorkest en De Nationale Opera. Een samenwerking die, gezien de vele successen, in ieder geval tot 2020 verlengd is. Marc Albrecht wordt vooral geroemd om zijn interpretatie van werken geschreven rondom de Jahrhundertwende: werken van grootheden als Wagner, Mahler en Richard Strauss, maar ook van minder bekende componisten als Zemlinsky en Schreker. Over Albrechts meest recente Mahlervertolking schreef het NRC: ‘In de Tiende toonde Albrecht opnieuw zijn onopgesmukte Mahler-signatuur. En juist in die Tiende vergrootte zijn geserreerde stijl slechts de impact.’  Naast gastdirecties bij onder meer de Berliner Philharmoniker, Wiener Philharmoniker en het Koninklijk Concertgebouworkest, leidde hij van 2006 tot zijn komst naar Amsterdam het Orchestre Philharmonique de Strasbourg.

    Bij De Nationale Opera dirigeerde Marc Albrecht onder meer Die Frau ohne Schatten en Der Rosenkavalier van R. Strauss, Die Zauberflöte van Mozart, Gurre-Lieder van Schönberg, Lohengrin en Parsifal van Wagner en Hänsel und Gretel van Humperdinck. ‘De grootste pluim gaat naar specialist Marc Albrecht en zijn Nederlands Philharmonisch, die de bontgekleurde orkestpartituur in verbijsterend detail tot leven wekten. Albrecht bouwde de spanning zorgvuldig op en creëerde een geweldige emotionele impact,’ schreef het NRC naar aanleiding van de productie van Bergs Wozzeck in maart 2017.

    Over de hele wereld is Marc Albrecht een uiterst gewild operadirigent.  Al in 2003 debuteerde hij met succes bij de Salzburger Festspiele waar hij in 2010 met de Wiener Philharmoniker tekende voor een indrukwekkende Lulu, een productie die ook op dvd werd uitgebracht. Hij was te gast bij de Bayreuther Festspiele met Wagners Der fliegende Holländer. Met dezelfde opera schitterde hij in Covent Garden. Langdurig en intensief is zijn band met de Deutsche Oper Berlin. Van 2001 tot 2004 was hij er vaste gastdirigent en nog steeds leidt hij met regelmaat nieuwe producties bij dit gezelschap. Zo dirigeert hij in maart 2018 enige voorstellingen van Das Wunder der Heliane van Korngold.

    Ook waren er verscheidene prijzen voor bijzondere opnames. Zo werd in 2014 de opname van de DNO-productie Der Schatzgräber van Schreker onderscheiden met een Edison, terwijl Trojahns opera Orest een Edison-nominatie kreeg. De dvd De legende van de stad Kitesj ontving in 2015 de International Classical Music Award. Tot slot werd de DNO-productie Gurre-Lieder in 2015 genomineerd door de International Opera Award voor beste nieuwe productie. Als extra bekroning werd in 2016 De Nationale Opera onder  Marc Albrechts muzikale leiding door de International Opera Award uitgeroepen tot ‘Opera house of the year’.

    De vele symfonische programma’s die hij met het Nederlands Philharmonisch Orkest uitvoert, bewijzen overtuigend dat Marc Albrecht ook in de concertzaal één van de leidende dirigenten van onze tijd is. Marc Albrecht en het Nederlands Philharmonisch Orkest brachten diverse opnamen uit waaronder Mahlers orkestliederen en Vierde symfonie en de complete Elektra van Strauss.

    Deel
  • Helena Rasker

    Helena Rasker, alt

    De alt Helena Rasker studeerde aan het conservatorium van Den Haag, waar zij in 1994 cum laude afstudeerde. Daarnaast volgde ze lessen tijdens de vermaarde Tanglewood Summer Academy in de Verenigde Staten.

    De alt Helena Rasker studeerde aan het conservatorium van Den Haag, waar zij in 1994 cum laude afstudeerde. Daarnaast volgde ze lessen tijdens de vermaarde Tanglewood Summer Academy in de Verenigde Staten. Ze heeft een imposante carrière opgebouwd en werkte samen met orkesten als Les Musiciens du Louvre, London Sinfonietta en in Nederland met onder meer het Koninklijk Concertgebouworkest, het Residentie Orkest en Asko | Schönberg. Ook bij het Nederlands Philharmonisch Orkest is ze de afgelopen jaren regelmatig te horen geweest, maar de zangeres heeft dan ook een fascinatie voor orkesten: ‘Zingen met een orkest voelt als surfen op een grote golf’, zei ze eens naar aanleiding van haar solistisch optreden in Mahlers Tweede symfonie.

    Naast het barokke en klassiek romantische repertoire richt Helena Rasker zich veel op moderne muziek. Op het podium van De Nationale Opera was ze regelmatig te vinden in wereldpremières van Claude Vivier, Michel van der Aa, Peter-Jan Wagemans en Rob Zuidam. Deze laatste schreef in 2013 speciaal voor haar donkere altstem zijn opera Troparion, dat door de pers met bewondering werd ontvangen. En nog vorig jaar toerde ze door het land met het theatrale stuk Kus de regen van Micha Hamel.

    Deel