Romantische Nacht

Nederlands Philharmonisch Orkest

Romantische Nacht

MEDIA

Programma

Diepenbrock en Bruckner       

Diepenbrock
– Die Nacht
Bruckner – Symfonie nr. 4 Romantische

DIEPENBROCK EN BRUCKNER Het Nederlands Philharmonisch Orkest begint het seizoen met een schitterend en  indrukwekkend concert. Anton Bruckner heeft daarin een ereplaats; hij verloor zijn hart voortdurend, maar trouwde uiteindelijk nooit. Het kon dan ook niet uitblijven dat Bruckner ooit zijn hartstochtelijke gevoelens in een symfonie zou verbeelden. Het werd zijn Vierde symfonie met dan ook de veelbetekenende bijnaam Romantische. Voorafgaand aan Bruckners ontboezemingen hoort u een prachtig voorgerecht van Alphons Diepenbrock, van wie in dit seizoen de 150ste geboortedag herdacht wordt. Het is zijn zwoele orkestlied Die Nacht dat hij in 1911 schreef. Onnavolgbaar weet hij de sfeer van de broeierige tekst te treffen met een beetje Mahler, wat Bruckner en een vleug impressionisme, maar vooral met veel Diepenbrock. Welke stem past daar beter bij dan het volle, warme timbre van Helena Rasker? Met andere woorden, een concert om verliefd op te worden.

EXTRA: maandag en dinsdag 19.40 uur Muziekcafé, Spiegelzaal

  • Over de musici
  • Marc Albrecht

    Marc Albrecht, chef-dirigent

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Vanaf september 2011 is Albrecht chef-dirigent van zowel het Nederlands Philharmonisch Orkest als De Nederlandse Opera.

    Op de leeftijd dat andere kinderen nog met houten zwaarden zwaaiden, zwaaide Marc Albrecht (1964, Duitsland) al met de baton. En hij was nog in zijn tienerjaren toen hij zijn vader, dirigent George Alexander Albrecht, begon te assisteren bij repetities van opera's van Strauss en Wagner.



    De leerjaren bij zijn vader zette Albrecht voort als repetitor bij de Hamburgse opera. Hij speelde er ontzagwekkende operapartituren op de piano om de zangers te begeleiden bij het instuderen van hun rol. Een fantastische leerschool, naar eigen zeggen. De jonge dirigent ontwikkelde zich verder bij het Dresdense operahuis en als persoonlijk assistent van Claudio Abbado bij het Gustav Mahler Jugendorchester in Wenen. Vanaf 1995 braken enorm succesvolle jaren aan bij het Staatstheater Darmstadt. "Ik inhaleerde opera-partituren, was onstuitbaar. De basis die ik toen gelegd heb, geeft me nu een comfortabel gevoel,” zei hij daarover. 

In 2006 ging Albrecht zich een tijd lang meer op orkestmuziek concentreren en kreeg hij een aanstelling bij het Orchestre Philharmonique de Strasbourg. Ook als concertdirigent maakte hij snel naam. Uitnodigingen om te werken met de toporkesten van Europa volgden elkaar razendsnel op: de Berliner Philharmoniker, het Koninklijk Concertgebouworkest, de Staatskapelle Dresden, Munich Philharmonic, Vienna Symphony and the Orchestre National de Lyon.

    Albrechts opera-carrière bleef ondertussen absoluut niet stilstaan. Het mooiste bewijs daarvan is misschien wel het overrompelende succes met Die Frau Ohne Schatten van Strauss in 2008 bij De Nederlandse Opera met het Nederlands Philharmonisch Orkest in de bak! 'He and the orchestra were the triumphant stars of the night,' schreef Opera Today daarover, en voorspelde hem en passant een grote toekomst. Wat later volgde een zeer geslaagd debuut bij het Royal Opera House Covent Garden met Wagners Der fliegende Holländer.




    Vanaf september 2011 is Albrecht chef-dirigent van zowel het Nederlands Philharmonisch Orkest als De Nederlandse Opera, waar hij respectievelijk Yakov Kreizberg en Ingo Metzmachter opvolgt. Een droombenoeming volgens de pers. Klopt helemaal wat ons betreft. En Marc Albrecht zelf? Die was zo gelukkig met de benoeming dat hij onmiddellijk zijn koffers pakte en naar Amsterdam kwam, waar hij inmiddels woont en leeft.

    Deel
  • Helena Rasker

    Helena Rasker, alt

    ‘Zingen met een orkest voelt als surfen op een grote golf,’ zei ze eens naar aanleiding van een solistisch optreden in Mahlers Symfonie nr. 2.

    De alt Helena Rasker studeerde aan het conservatorium van Den Haag, waar zij in 1994 cum laude afstudeerde. Daarnaast volgde ze lessen tijdens de vermaarde Tanglewood Summer Academy in de Verenigde Staten. Ze heeft een imposante carrière opgebouwd en werkte samen met orkesten als Les Musiciens du Louvre, London Sinfonietta en in Nederland met onder meer het Koninklijk Concertgebouworkest, het Residentie Orkest en Asko|Schönberg. Ook bij het Nederlands Philharmonisch Orkest is ze de afgelopen jaren regelmatig te horen geweest. Maar de zangeres heeft dan ook een fascinatie voor orkesten: ‘Zingen met een orkest voelt als surfen op een grote golf,’ zei ze eens naar aanleiding van een solistisch optreden in Mahlers Symfonie nr. 2.

    Naast het barokke en klassiek-romantische repertoire richt Helena Rasker zich veel op moderne muziek. Op het podium van De Nationale Opera was ze regelmatig te vinden in wereldpremières van Claude Vivier, Michel van der Aa, Peter Jan Wagemans en Rob Zuidam. Deze laatste schreef in 2013 speciaal voor haar donkere altstem zijn opera Troparion, die door de pers met bewondering werd ontvangen. En Helena Rasker kan meer dan zingen alleen. In de multidisciplinaire productie Merg met de hedendaagse dansgroep LeineRoebana zong zij niet alleen Italiaanse madrigalen, maar danste zij ook zelf.

    Deel