Ronald Brautigam en de Franse sfeer

Nederlands Kamerorkest

Ronald Brautigam en de Franse sfeer

MEDIA

Programma

LULLY - Marche pour la cérémonie des Turcs, uit 'Le bourgeois gentilhomme'
RAVEL - Tzigane
MILHAUD - Le boeuf sur le toît
RAVEL - Le tombeau de Couperin
SAINT-SAËNS - Pianoconcert nr. 4 (vr 10 en wo 15 mrt)
RAVEL - Pianoconcert in G ​(za 11, zo 12 en vr 17 mrt)

Facebook Event:

Ronald Brautigam
Nederlands meest gelauwerde pianist van dit moment, Ronald Brautigam, treedt tweemaal op in dit programma: als begeleider van Gordan Nikolić in de virtuoze Tzigane van Maurice Ravel en als solist in het meeslepende Pianoconcert in G, eveneens van Ravel. Na dat van Gershwin misschien wel het meest jazzy pianoconcert van de afgelopen eeuw. Hierbij leidt Nikolić het Nederlands Kamerorkest vanaf de concertmeesterplaats.

Franse sfeer
Het hele programma ademt een Franse sfeer. Met de Turkse mars van Jean-Baptiste Lully begint het feest. Na de Tzigane volgt de vrolijke balletmuziek Le boeuf sur le toît van Darius Milhaud. Ooit bedoeld als filmmuziek voor Charlie Chaplin, werd het een vrolijk en surrealistisch ballet. Nog meer Ravel valt te beluisteren in zijn eerbetoon aan de barokke collega François Couperin in Le tombeau de Couperin.

  • Over de musici
  • Ronald Brautigam

    Ronald Brautigam, piano

    Brautigam maakte meer dan 40 cd’s, waaronder met het volledige piano-oeuvre van Mozart, Haydn en Beethoven. Met deze opnames won hij onder meer twee Nederlandse Edisons, een Franse Diapason d’Or en een MIDEM Classical Award.

    Zijn ouders wilden dat hij eerst zijn gymnasiumdiploma zou halen voordat hij muziek mocht gaan studeren. Een goede beslissing, vindt pianist Ronald Brautigam: ‘Het zorgde voor een goede algemene ontwikkeling en voorkwam dat ik snel opgebrand raakte, zoals zo vaak bij wonderkinderen gebeurt.’

    Hij studeerde bij onder meer bij Jan Wijn en Rudolf Serkin. Al snel trad hij op met befaamde orkesten als het Koninklijk Concertgebouworkest, het London Philharmonic Orchestra en het Gewandhausorchester Leipzig en met regelmaat het Nederlands Philharmonisch Orkest en het Nederlands Kamerorkest. Hij ontving in 1984 de Nederlandse Muziekprijs.

    Een substantieel deel van zijn carrière is gewijd aan de historische fortepiano. In de loop der jaren gaf hij hierop talloze concerten als solist en met gespecialiseerde ensembles. Hij maakte meer dan 40 cd’s met onder meer het volledige piano-oeuvre van Mozart, Haydn en Beethoven. Met deze opnames won hij onder meer twee Nederlandse Edisons, een Franse Diapason d’Or en een MIDEM Classical Award. Het betekent niet dat Ronald Brautigam muziek uit later tijd verwaarloost. Hij is een gekend vertolker van muziek van onder meer Sjostakovitsj, Hindemith en Martin. En ook het Franse impressionisme ligt hem na aan het hart. Zijn allereerste opname uit 1980 was geheel gewijd aan Ravel met daarop de Tombeau de Couperin.

    Deel
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Sinds 2004 is Gordan Nikolić artistiek leider van het Nederlands Kamerorkest. Hij behoort al jaren tot de grootste violisten van deze tijd. Hij is concertmeester geweest bij meerdere orkesten en is regelmatig te gast als violist of orkestleider in binnen- en buitenland. In de loop van de jaren is hij uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest, dat hij op zijn eigen, unieke wijze leidt.

    Nikolić werd in 1968 in het huidige Servië geboren. Op zijn zevende begon hij met vioolspelen. Twee jaar later ging hij naar een internaat voor vioolles. Hij vervolgde zijn studie bij Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule in Bazel. Daar verdiepte hij zich in de barokviool, maar werkte hij ook samen met moderne componisten als Lutosławski en Kurtág. In 1989 kreeg hij zijn eerste aanstelling als concertmeester bij het Orchestre d’Auvergne. Vanaf 1997 tot en met 2017 bekleedde hij dezelfde functie bij het London Symphony Orchestra. Daar werkte hij samen met topdirigenten als Colin Davis, Claudio Abbado, Valeri Gergiev en Bernard Haitink.

    Nikolić staat niet als dirigent voor het Nederlands Kamerorkest, maar voert vanaf de eerste lessenaar de musici aan. Dit omdat hij de andere orkestleden niet wil onderwerpen aan zijn autoriteit. Hij vindt het belangrijk om je eigen muzikale visie te bewaren, en die naar voren te brengen in de muziek die je speelt. Zelf zegt hij: ‘Ik ben er niet om te vertellen wat de andere musici moeten doen. Ik probeer een energieke of emotionele richting aan te geven, en vervolgens proberen we een gemeenschappelijke taal te vinden.’ Inmiddels heeft hij samen met het orkest gewerkt aan diverse bijzondere producties en heeft hij verschillende succesvolle cd-opnames gemaakt.

    Nikolić wordt regelmatig gevraagd als muzikaal leider bij diverse internationale gezelschappen, waaronder het Australian Chamber Orchestra, het Orchestre de chambre de Genève en het Antwerp Symphony Orchestra. Sinds 2007 heeft hij de leiding over het in Spanje gevestigde BandArt, een orkest dat inzet op maatschappelijke betrokkenheid. Naast zijn activiteiten als violist en orkestleider is Nikolić docent aan Codarts in Rotterdam. Hij speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel
  • Jonathan Waleson

    Jonathan Waleson, dirigent, piano

    Geboren in 1960 de Verenigde Staten, volgde Jonathan Waleson, kleinzoon van de Amsterdamse violist Dick Waleson, zijn muzikale opleiding aan de Juilliard School for the Performing Arts in New York, waar hij altviool en piano studeerde. 

    Geboren in 1960 de Verenigde Staten, volgde Jonathan Waleson, kleinzoon van de Amsterdamse violist Dick Waleson, zijn muzikale opleiding aan de Juilliard School for the Performing Arts in New York, waar hij altviool en piano studeerde. In de jaren daarna trad hij veelvuldig op als pianist, altviolist en dirigent, waarbij hij regelmatig tegelijkertijd als solist en dirigent optrad. Zo concerteerde hij met onder meer het Kammerorchester Basel, Ensemble Modern, The Smithsonian Orchestra, en het Orquesta Cambra de Lliure. Ook werkte hij als repetitor aan de Santa Fé Opera in zijn geboorteland en was hij oprichter en artistiek leider van Het Bethaniën Ensemble. Bij het Nederlands Philharmonisch Orkest is Jonathan Waleson regelmatig actief als dirigent en pianist. Zo dirigeerde hij de het Nederlands Kamerorkest in 2013 in de succesvolle kinderopera Help Heksen HeXen!. In december 2014 leidde hij het ensemble in een geheel Amerikaans programma.

    Deel

Rondom het concert

Muziekcafé: Ronald Brautigam en de Franse sfeer
za 11 mrt 2017
Muziekcafé
Het Concertgebouw, Amsterdam