Roukens en Brahms

Nederlands Philharmonisch Orkest

Roukens en Brahms

MEDIA

Programma

Roukens -  Morphic Waves wereldpremière
Mahler -  Rückert-Lieder 
Brahms - Symfonie nr. 4

In dit programma maakt Joey Roukens zijn titel composer-in-residence helemaal waar, want speciaal voor dit concert schrijft hij een nieuw werk, waarin een belangrijk aandeel voor slagwerk zal zitten. De Volkskrant schreef over hem: ‘Roukens is geen modernist. Hij put uit bronnen als Stravinsky, Orff of, recenter, Steve Reich en vooral John Adams, ook een aartseclecticus. Maar met die geleende elementen ontwikkelt hij een eigen betoog, waarin hij niet benauwd is stevig uit te pakken.’ De mezzosopraan Alice Coote maakte eerder in dit seizoen furore met de vertolking van Mahlers Kindertotenlieder. Nu zingt zij vijf teksten, de zogeheten Rückert-Lieder van dezelfde dichter Friedrich Rückert, die werden getoonzet door Gustav Mahler. Een van de mooiste daarvan is wellicht het aangrijpende Ich bin der Welt abhanden gekommen. De Symfonie nr. 4 van Johannes Brahms vormt een overrompelende laatromantische afsluiting.

Fonds Podiumkunsten

 

  • Over de musici
  • Marc Albrecht

    Marc Albrecht, chef-dirigent

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Sinds 2011 is Marc Albrecht chef-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Nederlands Kamerorkest en De Nationale Opera.

    Sinds 2011 is Marc Albrecht chef-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Nederlands Kamerorkest en De Nationale Opera. Een samenwerking die, gezien de vele successen, in ieder geval tot 2020 verlengd is. Marc Albrecht wordt vooral geroemd om zijn interpretatie van werken geschreven rondom de Jahrhundertwende: werken van grootheden als Wagner, Mahler en Richard Strauss, maar ook van minder bekende componisten als Zemlinsky en Schreker. Over Albrechts meest recente Mahlervertolking schreef het NRC: ‘In de Tiende toonde Albrecht opnieuw zijn onopgesmukte Mahler-signatuur. En juist in die Tiende vergrootte zijn geserreerde stijl slechts de impact.’  Naast gastdirecties bij onder meer de Berliner Philharmoniker, Wiener Philharmoniker en het Koninklijk Concertgebouworkest, leidde hij van 2006 tot zijn komst naar Amsterdam het Orchestre Philharmonique de Strasbourg.

    Bij De Nationale Opera dirigeerde Marc Albrecht onder meer Die Frau ohne Schatten en Der Rosenkavalier van R. Strauss, Die Zauberflöte van Mozart, Gurre-Lieder van Schönberg, Lohengrin en Parsifal van Wagner en Hänsel und Gretel van Humperdinck. ‘De grootste pluim gaat naar specialist Marc Albrecht en zijn Nederlands Philharmonisch, die de bontgekleurde orkestpartituur in verbijsterend detail tot leven wekten. Albrecht bouwde de spanning zorgvuldig op en creëerde een geweldige emotionele impact,’ schreef het NRC naar aanleiding van de productie van Bergs Wozzeck in maart 2017.

    Over de hele wereld is Marc Albrecht een uiterst gewild operadirigent.  Al in 2003 debuteerde hij met succes bij de Salzburger Festspiele waar hij in 2010 met de Wiener Philharmoniker tekende voor een indrukwekkende Lulu, een productie die ook op dvd werd uitgebracht. Hij was te gast bij de Bayreuther Festspiele met Wagners Der fliegende Holländer. Met dezelfde opera schitterde hij in Covent Garden. Langdurig en intensief is zijn band met de Deutsche Oper Berlin. Van 2001 tot 2004 was hij er vaste gastdirigent en nog steeds leidt hij met regelmaat nieuwe producties bij dit gezelschap. Zo dirigeert hij in maart 2018 enige voorstellingen van Das Wunder der Heliane van Korngold.

    Ook waren er verscheidene prijzen voor bijzondere opnames. Zo werd in 2014 de opname van de DNO-productie Der Schatzgräber van Schreker onderscheiden met een Edison, terwijl Trojahns opera Orest een Edison-nominatie kreeg. De dvd De legende van de stad Kitesj ontving in 2015 de International Classical Music Award. Tot slot werd de DNO-productie Gurre-Lieder in 2015 genomineerd door de International Opera Award voor beste nieuwe productie. Als extra bekroning werd in 2016 De Nationale Opera onder  Marc Albrechts muzikale leiding door de International Opera Award uitgeroepen tot ‘Opera house of the year’.

    De vele symfonische programma’s die hij met het Nederlands Philharmonisch Orkest uitvoert, bewijzen overtuigend dat Marc Albrecht ook in de concertzaal één van de leidende dirigenten van onze tijd is. Marc Albrecht en het Nederlands Philharmonisch Orkest brachten diverse opnamen uit waaronder Mahlers orkestliederen en Vierde symfonie en de complete Elektra van Strauss.

    Deel
  • Joey Roukens

    Joey Roukens, componist

    Composer-in-residence Van Titaantje tot huiscomponist Zo’n vijftien jaar geleden maakte&n

    Composer-in-residence

    Van Titaantje tot huiscomponist
    Zo’n vijftien jaar geleden maakte Joey Roukens al kennis met het Nederlands Philharmonisch Orkest | Nederlands Kamerorkest. Dat organiseerde het project Titaantjes met vijf talentvolle componisten niet ouder dan twintig jaar. Joey Roukens,
    toen 19 jaar, was een van hen. ‘Ik was net begonnen met mijn psychologiestudie. Een jaar later ging ik ook naar het conservatorium. Ik combineerde beide studies, maar compositie heb ik eerder afgemaakt. Muziek, componeren, dat trok mij het meest’, vertelt Roukens. Van ‘Titaantje’ toen tot ‘composer-inresidence’ bij NedPhO|NKO dit seizoen, waarin hij 33 jaar wordt. 

    Wat doet een composer-in-residence, in goed Nederlands ‘huiscomponist’?
    In ieder geval componeren. De opdracht heeft hij al. Een werk voor orkest dat vrijwel aan het einde van het seizoen tot klinken zal komen. ‘Ik heb nog geen idee wat het wordt’, zegt Roukens, zo’n anderhalf jaar vóór de geplande première. ‘Er zal zeker een belangrijk aandeel voor slagwerk in zitten, een essentieel onderdeel van mijn orkestrale palet. Ik wil het orkest leren kennen om te ontdekken wat de sterke punten zijn. Heeft het gevoel voor de ritmische kant in mijn muziek, voor de snelle opeenvolging van allerlei stijlen? Ik ben geen modernist, maar ook geen traditionalist; ik put uit een veelvoud aan elementen waar onze tijd vol mee is, van middeleeuwse muziek tot technopop. De musici zullen mijn muzikale taal ervaren, want er worden twee bestaande werken uitgevoerd eerder in het seizoen.’ 

    De bestaande werken die gespeeld zullen worden zijn: From funeral to funfair (and back…) uit 2007 en het concert voor slagwerk-solo en ensemble Percussion Concerto uit 2011. Roukens is blij dat zij een tweede kans beleven. ‘Vaak krijg je van orkesten een opdracht en dan is de première tevens de dernière. Terwijl de eerste uitvoering eigenlijk een veredelde repetitie is. Een nieuw werk moet de gelegenheid krijgen om te groeien, zowel bij de musici als bij de luisteraars.’ Roukens schrijft graag voor orkest. ‘Het
    symfonieorkest  is beslist geen ouderwets  achterhaald medium. Voor mij is het een onuitputtelijke bron van inspiratie door de rijkdom aan kleuren en de intensiteit van de expressie die je eruit kunt halen.’

    Deel
  • Alice Coote

    Alice Coote, mezzosopraan

    Haar moeder vertelde Alice Coote dat ze direct na haar geboorte drie dagen achtereen geschreeuwd had

    Haar moeder vertelde Alice Coote dat ze direct na haar geboorte drie dagen achtereen geschreeuwd had. Het was wel duidelijk dat Alice later iets met haar stem zou gaan doen. Het werd zang en na haar studie aan onder andere de Guildhall School of Music and Drama in Londen groeide ze uit tot een van de beste mezzosopranen van Groot Brittannië. Haar lyrische stem met toch een subtiel donkere ondertoon leent zich vooral goed voor de castraatrollen uit de barokke opera. Alice Coote heeft in haar carrière hierdoor al veel Händel gezongen, maar ook andere operarollen, van Monteverdi tot Britten, brachten haar bij onder meer Covent Garden, de Metropolitan Opera in New York en De Nederlandse Opera. Minstens even groot is haar liefde voor de concertzaal. Met pianist Julis Drake reist ze de hele wereld over en geeft hooggewaardeerde recitals. Ook werkte ze met veel orkesten samen en soleerde bij het London Symphony Orchestra, het Boston Symphony Orchestra en het Koninklijk Concertgebouworkest, waar zij dirigenten als Pierre Boulez en Valery Gergiev ontmoette. Niet in de laatste plaats maken haar interpretaties van Mahler haar op het grote podium erg geliefd.

    Deel