SOUK: vele muzieken uit één bron

Nederlands Kamerorkest

SOUK: vele muzieken uit één bron
SOUK 

Het Concertgebouw verandert tijdens SOUK in een bruisende Arabische markt. Met lekker eten en drinken, muziek, verhalen en onverwachte gebeurtenissen in het hele gebouw. Asma Lmnawar, één van de grootste Arabische zangeressen van dit moment, gaat een unieke samenwerking aan met het Nederlands Kamerorkest onder leiding van Gordan Nikolić. Asma, geroemd om haar fenomenale stem, zingt haar grootste hits en zal een aantal beroemde tarab-klassiekers vertolken.

Vele muzieken uit één bron 

In het concertprogramma ontdekken we dat alle muziek voortkomt uit dezelfde bron. U hoort de spectaculaire orkestmuziek van de Spaanse componist Manuel de Falla naast klassiekers uit het Arabische repertoire. Asma en het Nederlands Kamerorkest treden samen op met onder meer flamencozangers Ginesa Ortega. U ziet dansers van Het Nationale Ballet samen met Ahmad Joudeh. De presentatie is in handen van Eric Corton. De avond wordt afgesloten met een spetterend feest, waarbij het publiek kan dansen op het podium van Grote Zaal.

Alle bewerkingen zijn gemaakt door Bob Zimmerman. 

  • Over de musici
  • Asma Lmnawar

    Asma Lmnawar, zang

    Deel
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Sinds 2004 is Gordan Nikolić artistiek leider van het Nederlands Kamerorkest. Hij behoort al jaren tot de grootste violisten van deze tijd. Hij is concertmeester geweest bij meerdere orkesten en is regelmatig te gast als violist of orkestleider in binnen- en buitenland. In de loop van de jaren is hij uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest, dat hij op zijn eigen, unieke wijze leidt.

    Nikolić werd in 1968 in het huidige Servië geboren. Op zijn zevende begon hij met vioolspelen. Twee jaar later ging hij naar een internaat voor vioolles. Hij vervolgde zijn studie bij Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule in Bazel. Daar verdiepte hij zich in de barokviool, maar werkte hij ook samen met moderne componisten als Lutosławski en Kurtág. In 1989 kreeg hij zijn eerste aanstelling als concertmeester bij het Orchestre d’Auvergne. Vanaf 1997 tot en met 2017 bekleedde hij dezelfde functie bij het London Symphony Orchestra. Daar werkte hij samen met topdirigenten als Colin Davis, Claudio Abbado, Valeri Gergiev en Bernard Haitink.

    Nikolić staat niet als dirigent voor het Nederlands Kamerorkest, maar voert vanaf de eerste lessenaar de musici aan. Dit omdat hij de andere orkestleden niet wil onderwerpen aan zijn autoriteit. Hij vindt het belangrijk om je eigen muzikale visie te bewaren, en die naar voren te brengen in de muziek die je speelt. Zelf zegt hij: ‘Ik ben er niet om te vertellen wat de andere musici moeten doen. Ik probeer een energieke of emotionele richting aan te geven, en vervolgens proberen we een gemeenschappelijke taal te vinden.’ Inmiddels heeft hij samen met het orkest gewerkt aan diverse bijzondere producties en heeft hij verschillende succesvolle cd-opnames gemaakt.

    Nikolić wordt regelmatig gevraagd als muzikaal leider bij diverse internationale gezelschappen, waaronder het Australian Chamber Orchestra, het Orchestre de chambre de Genève en het Antwerp Symphony Orchestra. Sinds 2007 heeft hij de leiding over het in Spanje gevestigde BandArt, een orkest dat inzet op maatschappelijke betrokkenheid. Naast zijn activiteiten als violist en orkestleider is Nikolić docent aan Codarts in Rotterdam. Hij speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel
Deel