Stabat Mater van Pergolesi en Le Matin van Haydn

Nederlands Kamerorkest

Stabat Mater van Pergolesi en Le Matin van Haydn

MEDIA

Programma

HAYDN - Symfonie nr. 6 ‘Le Matin’
VIVALDI - Sovvente il sole
PERGOLESI - Stabat Mater

Stabat Mater van Pergolesi
Kan muziek inniger zijn dan het Stabat Mater van Pergolesi? De muzikale middelen zijn bedrieglijk éénvoudig. Slechts twee zangeressen en enkele strijkers heeft de componist nodig om de tekst over het peilloze verdriet van Maria bij het kruis van Christus in intense klank om te zetten. Niet voor niets dat het Pergolesi’s beroemdste compositie is, in dit concert uitgevoerd door de excellente stemmen van Katrien Baerts en Helena Rasker. De laatste soleert samen met Gordan Nikolić ook in een schitterende melancholische aria over de zon en de zee voor alt en viool van Pergolesi’s land- en tijdgenoot Vivaldi.

Le Matin van Haydn
De opening van het concert voert ons naar de ochtend met Le Matin van Haydn. De symfonie begint met het krieken van de dag waarna in de langzame inleiding kort, maar onnavolgbaar krachtig de zon opkomt en vervolgens de vogels vrolijk kwinkeleren. Beter kan het niet vertolkt worden dan door Gordan Nikolić en het Nederlands Kamerorkest!

  • Over de musici
  • Katrien Baerts

    Katrien Baerts, sopraan

    Sinds de Belgische sopraan Katrien Baerts in 2011 door wist te dringen tot de halve finale van de befaamde Koningin Elisabethwedstrijd, is haar carrière pijlsnel tot grote hoogten gestegen. 

    Sinds de Belgische sopraan Katrien Baerts in 2011 door wist te dringen tot de halve finale van de befaamde Koningin Elisabethwedstrijd, is haar carrière pijlsnel tot grote hoogten gestegen. Momenteel is ze een veelgevraagd zangeres die samenwerkte met onder meer de Philharmonie Zuidnederland, het Radio Filharmonisch Orkest, Asko|Schönberg en het Koninklijk Concertgebouworkest. Haar cd met liederen van Berg en Zemlinsky oogstte alom bewondering. Daarnaast heeft ze diverse operarollen gezongen waaronder Bergs Lulu bij De Nationale Opera.

    Katrien Baerts valt vooral op door haar gedurfde en vernieuwende repertoirekeuze. Ze zong de titelrol tijdens de wereldpremière van Suster Bertken van Zuidam, die ook op cd is verschenen, en schitterde in werk van Messiaen, Birtwistle en Kurtág. Nog in mei 2016 toerde ze door Nederland met de bijzonder productie Koeien van Misha Mengelberg. Met haar vaste pianist Bart Verheyen geeft ze regelmatig recitals waarin zij zich toeleggen op minder gangbare composities.

    Uitgeleerd raakt de sopraan nooit: ‘Zangers zijn eeuwige studenten. Ze hebben hun hele leven begeleiding nodig om zich verder te ontwikkelen. Een coach fungeert voor ons als een derde oor. Je eigen stem klinkt voor jezelf heel anders dan voor een ander.’

    Deel
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2005 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Concertmeester en artistiek leider NKO
    Gordan Nikolić is sinds 2005 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. In Amsterdam is hij inmiddels uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest. Als muzikaal leider maakt hij hoorbaar en zichtbaar wat hem beroert in de muziek. Daardoor word je als luisteraar geraakt. " Nikolić generates excitement in everything he plays", aldus The Times.

    Portret Gordan Nikolić
    Zeven was Gordan Nikolić (1968, Servië) toen hij begon met vioolspelen. Twee jaar later al stuurden zijn ouders het talent naar een internaat voor vioolles. Vijf dagen per week. "Het was streng maar wij hadden dit ene geweldige ding: muziek. Het is als opgroeien in een kerk voor wie in God gelooft. Daar ligt de oorsprong van mijn intimiteit met de muziek." Nikolić vervolgde zijn studie bij de bekende Franse violist en dirigent Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule van Basel. Hij verdiepte zich in barokmuziek, maar werkte ook samen met Lutoslawski en Kurtág, omdat ook de hedendaagse muziek hem fascineert.

 Zijn eerste aanstelling als concertmeester kreeg de nog jonge violist in 1989. Nikolić' carrière raakte vanaf dat moment in een stroomversnelling, ook als solist. Hij werkte met tal van orkesten in Europa en kon prijs na prijs op zijn schoorsteenmantel zetten. In 1997 werd hij benoemd tot concertmeester van het London Symphony Orchestra, waar hij een bijzondere band ontwikkelde met Sir Colin Davis. Van deze maestro leerde hij hoe belangrijk het is om een eigen muzikale visie te bewaren. Om je niet te onderwerpen aan andermans autoriteit. "Als wij ooit eindigen door te praten op dezelfde manier, dan hebben wij verloren. Dus jij zegt wat je moet zeggen, ik zeg wat ik heb te zeggen, en dan komt er een brug", vertelt Davis hem. Woorden die hij nooit meer vergeet.



 In 2000 wordt Gordan Nikolić benoemd tot professor aan het Royal College of Music en drie jaar later ook aan de Guildhall School of Music. Als hij in 2004 naar het Nederlands Kamerorkest komt, gaat hij bovendien doceren aan het Rotterdams Conservatorium. De musici  zijn er geweldig gelukkig mee hoe deze topviolist het kamerorkest op zijn unieke wijze leidt vanaf de eerste lessenaar. Tijdens concerten neemt hij met zijn begeesterende beweeglijkheid niet alleen de orkestleden mee, maar de hele zaal. Nikolić speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel
  • Helena Rasker

    Helena Rasker, alt

    ‘Zingen met een orkest voelt als surfen op een grote golf,’ zei ze eens naar aanleiding van een solistisch optreden in Mahlers Symfonie nr. 2.

    De alt Helena Rasker studeerde aan het conservatorium van Den Haag, waar zij in 1994 cum laude afstudeerde. Daarnaast volgde ze lessen tijdens de vermaarde Tanglewood Summer Academy in de Verenigde Staten. Ze heeft een imposante carrière opgebouwd en werkte samen met orkesten als Les Musiciens du Louvre, London Sinfonietta en in Nederland met onder meer het Koninklijk Concertgebouworkest, het Residentie Orkest en Asko|Schönberg. Ook bij het Nederlands Philharmonisch Orkest is ze de afgelopen jaren regelmatig te horen geweest. Maar de zangeres heeft dan ook een fascinatie voor orkesten: ‘Zingen met een orkest voelt als surfen op een grote golf,’ zei ze eens naar aanleiding van een solistisch optreden in Mahlers Symfonie nr. 2.

    Naast het barokke en klassiek-romantische repertoire richt Helena Rasker zich veel op moderne muziek. Op het podium van De Nationale Opera was ze regelmatig te vinden in wereldpremières van Claude Vivier, Michel van der Aa, Peter Jan Wagemans en Rob Zuidam. Deze laatste schreef in 2013 speciaal voor haar donkere altstem zijn opera Troparion, die door de pers met bewondering werd ontvangen. En Helena Rasker kan meer dan zingen alleen. In de multidisciplinaire productie Merg met de hedendaagse dansgroep LeineRoebana zong zij niet alleen Italiaanse madrigalen, maar danste zij ook zelf.

    Deel

Rondom het concert

De Ontmoeting: Stabat Mater van Pergolesi en Le Matin van Haydn
za 1, zo 2 apr 2017
De Ontmoeting
Het Concertgebouw, Amsterdam