Stravinsky en Weill door het Nederlands Kamerorkest

Nederlands Kamerorkest

Stravinsky en Weill door het Nederlands Kamerorkest

Programma

Weill – Vioolconcert
Stravinsky – Concert in D
Stravinsky – Apollon musagète

Facebook Event:
Nederlands Kamerorkest speelt Stravinsky en Weill

Wat is er mooier: sonore strijkers of kleurrijke blazers? Dit concert laat allebei de schakeringen mooi naar voren komen. Stravinsky laat in zijn Concert in D en Apollon musagète  zijn liefde voor strijkers horen. Weill kiest in zijn Vioolconcert, gespeeld door de leider van het Nederlands Kamerorkest en topviolist Gordan Nikolić, voor een bont gezelschap aan blazers die de solist begeleiden.

Concert in D van Stravinsky

Fris en vrolijk is Stravinsky’s Concert in D waarin hij de klankmogelijkheden van de strijkers ten volle uitbuit. Apollon musagète daarentegen is heerlijk dromerige en elegante balletmuziek, in een idioom van de meesters uit de Franse barok. Het Vioolconcert is een weinig gehoord werk van Weill, beroemd om zijn vlammende theatermuziek, maar hier subtiel geraakt door de klassieke muze met een snufje Stravinsky.

  • Over de musici
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Sinds 2004 is Gordan Nikolić artistiek leider van het Nederlands Kamerorkest. Hij behoort al jaren tot de grootste violisten van deze tijd. Hij is concertmeester geweest bij meerdere orkesten en is regelmatig te gast als violist of orkestleider in binnen- en buitenland. In de loop van de jaren is hij uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest, dat hij op zijn eigen, unieke wijze leidt.

    Nikolić werd in 1968 in het huidige Servië geboren. Op zijn zevende begon hij met vioolspelen. Twee jaar later ging hij naar een internaat voor vioolles. Hij vervolgde zijn studie bij Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule in Bazel. Daar verdiepte hij zich in de barokviool, maar werkte hij ook samen met moderne componisten als Lutosławski en Kurtág. In 1989 kreeg hij zijn eerste aanstelling als concertmeester bij het Orchestre d’Auvergne. Vanaf 1997 tot en met 2017 bekleedde hij dezelfde functie bij het London Symphony Orchestra. Daar werkte hij samen met topdirigenten als Colin Davis, Claudio Abbado, Valeri Gergiev en Bernard Haitink.

    Nikolić staat niet als dirigent voor het Nederlands Kamerorkest, maar voert vanaf de eerste lessenaar de musici aan. Dit omdat hij de andere orkestleden niet wil onderwerpen aan zijn autoriteit. Hij vindt het belangrijk om je eigen muzikale visie te bewaren, en die naar voren te brengen in de muziek die je speelt. Zelf zegt hij: ‘Ik ben er niet om te vertellen wat de andere musici moeten doen. Ik probeer een energieke of emotionele richting aan te geven, en vervolgens proberen we een gemeenschappelijke taal te vinden.’ Inmiddels heeft hij samen met het orkest gewerkt aan diverse bijzondere producties en heeft hij verschillende succesvolle cd-opnames gemaakt.

    Nikolić wordt regelmatig gevraagd als muzikaal leider bij diverse internationale gezelschappen, waaronder het Australian Chamber Orchestra, het Orchestre de chambre de Genève en het Antwerp Symphony Orchestra. Sinds 2007 heeft hij de leiding over het in Spanje gevestigde BandArt, een orkest dat inzet op maatschappelijke betrokkenheid. Naast zijn activiteiten als violist en orkestleider is Nikolić docent aan Codarts in Rotterdam. Hij speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel