Tanz in der Dorfschenke

Nederlands Philharmonisch Orkest

Tanz in der Dorfschenke

MEDIA

Programma

Liszt - Mephistowals nr. 1
Saint-Saëns - Celloconcert nr. 1
Fauré
- Elegie voor cello en orkest                                                                                                                                               
Dvořák
- Symfonie nr. 7

Frans en Slavisch met veel variatie zou het thema kunnen zijn van dit programma. Nederlands bekendste celliste Quirine Viersen laat haar instrument zingen in het Franse deel van het programma. Als uit een blok gegoten, klinkt het romantische Eerste celloconcert van Saint-Saëns, gevolgd door een weemoedige, maar zeer virtuoos dansende Elegie van zijn landgenoot Fauré. Van een heel ander kaliber is de symfonische muziek die het Nederlands Philharmonisch Orkest in dit programma speelt. Daarin kan dirigent Dima Slobodeniouk, die vier jaar geleden bij het orkest een succesvol debuut maakte en sindsdien regelmatig te gast is, zich uitleven in de dans. Liszt schreef vier onheilspellende Mephistowalsen, waarvan de eerste de titel Tanz in der Dorfschenke meekreeg. En wie luistert naar de grootse Zevende symfonie van Dvořák, waant zich bij tijd en wijle in een Boheemse herberg.

vr 7 mrt 2014, Philharmonie, Haarlem, Grote Zaal
za 8 mrt 2014, Het Concertgebouw, Amsterdam, Grote Zaal
ma 10 mrt 2014, Het Concertgebouw, Amsterdam, Grote Zaal

Extra: Zaterdag NedPhO Anders, borrel met livemuziek direct na afloop van het concert.
Donderdag 6 maart 12.00 uur Openbare repetitie, NedPhO-Koepel.

  • Over de musici
  • Dima Slobodeniouk

    Dima Slobodeniouk, dirigent

    De in Rusland geboren Dima Slobodeniouk studeerde aanvankelijk viool aan het Conservatorium van Mosk

    De in Rusland geboren Dima Slobodeniouk studeerde aanvankelijk viool aan het Conservatorium van Moskou. Hij voltooide zijn opleiding in Finland waar hij ook belangstelling kreeg voor orkestdirectie. In die hoedanigheid studeerde hij aan diverse Finse muziekopleidingen bij onder ander Ilya Musin, Jorma Panula en Esa-Pekka Salonen. 


    Van 2005 tot 2008 was Dima Slobodeniouk chef-dirigent van het Symfonieorkest van Oulu. Zijn prestaties daar, vooral op het operavlak werden opgemerkt door de Koninklijke Zweedse Opera in Stockholm, waar hij een aantal spraakmakende producties leidde.

    
En ook in de rest van de wereld krijgt Slobodeniouk steeds meer bekendheid als excellent dirigent. Naast veel orkesten in Scandinavië stond hij inmiddels al voor het Cincinnati Symphony Orchestra, de Dresdner Philharmonie en de City Of Birmingham Symphony Orchestra, om er maar enkele te noemen. Dima Slobodeniouk heeft zich de laatste tijd vooral ingezet voor het moderne repertoire. Hij is artistiek leider van het Korsholm Muziekfestival dat hij in 2009 wijdde aan de jonge componist Sebastian Fagerlund. En tijdens zijn gastdirecties met het Avanti! Kamerorkest voerde hij regelmatig werk uit van hedendaagse Scandinavische componisten.

    Deel
  • Quirine Viersen

    Quirine Viersen, cello

    Ze won in 1994 als eerste Nederlandse een prijs op het prestigieuze Tsjaikovski Concours in Moskou, werd datzelfde jaar gelauwerd met de Nederlandse Muziekprijs en won in 2000 de Young Artist Award van de Credit Suisse.

    Ze won in 1994 als eerste Nederlandse een prijs op het prestigieuze Tsjaikovski Concours in Moskou, werd datzelfde jaar gelauwerd met de Nederlandse Muziekprijs en won in 2000 de Young Artist Award van de Credit Suisse. Het geeft wel aan hoezeer Quirine Viersen behoort tot de absolute top van internationaal beroemde cellisten. Ze speelde samen met vermaarde orkesten als de Wiener Philharmoniker, het Philharmonisch Orkest van Sint Petersburg en, naast het Koninklijk Concertgebouworkest en natuurlijk het Nederlands Philharmonisch Orkest, met vrijwel alle Nederlandse orkesten en ensembles.

    Quirine Viersen is een veelgevraagd celliste voor kamermuziek. Ze speelde onder meer in het Delft Chamber Music Festival en de Salzburger Festspiele. Met pianiste Silke Avenhaus vormt Quirine Viersen een vast duo waarmee zij, naast talloze recitals, ook vijf succesvolle cd’s heeft gemaakt. Ook met pianist Enrico Pace speelt ze vaak samen. Veel bijval kreeg ze voor haar project rond de cellosuites van Bach en Britten.

    Naast de cello heeft Quirine Vierssen een grote belangstelling voor zang en heeft zelfs even zangles gehad. ‘De stem als instrument in je lijf waarmee je alles kunt doen en die je niet in een koffer op je rug hoeft mee te zeulen. Ik ben daarom gek op opera, dat Gesamtkunstwerk van muziek, taal en toneel.’

    Deel