Tovenaarsleerling

Nederlands Philharmonisch Orkest

Tovenaarsleerling

MEDIA

Programma

Dukas, Martin, Debussy en Ravel       

Dukas
– Lapprenti sorcier
Martin – Celloconcert
Debussy – Nocturnes, deel 1 en 2
Ravel – La Valse

DUKAS, MARTIN, DEBUSSY EN RAVEL Componisten zijn net tovenaarsleerlingen. Ze hebben de geheimen van klanken en ritmen ontdekt, maar ze zijn slimmer dan de tovenaarsleerling uit het beroemde sprookje dat Paul Dukas omtoverde in muziek. Dukas voert het lijstje van de vier Frans klinkende namen in dit concert aan. Een van hen is echter van Zwitserse oorsprong: Frank Martin. Daarnaast is hij ook een beetje Nederlander, want vanaf 1946 tot aan zijn dood in 1974 woonde en werkte hij in ons land. Hij wist de kwaliteiten van de klassieke componeermethode te mengen met het moderne twaalftoons systeem tot een eigen, kleurrijke stijl. Voorwaar een echte tovenaar. Zijn Celloconcert past mooi bij de betoverende Nocturnes die Claude Debussy schreef over wolken (‘Nuages’) en feesten (‘Fetes’). Ravels beroemde La Valse is een en al kleur, gevat in steeds schokkender wordende ritmiek.

EXTRA: Zondag 13.40 uur Muziekcafé, Spiegelzaal.



Dit concert wordt opgenomen door Omroep MAX en uitgezonden op dinsdag 27 november in het MAX Avondconcert vanaf 20.00 uur op Radio 4.

  • Over de musici
  • Marc Albrecht

    Marc Albrecht, chef-dirigent

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Sinds 2011 is Marc Albrecht chef-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Nederlands Kamerorkest en De Nationale Opera.

    Sinds 2011 is Marc Albrecht chef-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Nederlands Kamerorkest en De Nationale Opera. Een samenwerking die, gezien de vele successen, in ieder geval tot 2020 verlengd is. Marc Albrecht wordt vooral geroemd om zijn interpretatie van werken geschreven rondom de Jahrhundertwende: werken van grootheden als Wagner, Mahler en Richard Strauss, maar ook van minder bekende componisten als Zemlinsky en Schreker. Over Albrechts meest recente Mahlervertolking schreef het NRC: ‘In de Tiende toonde Albrecht opnieuw zijn onopgesmukte Mahler-signatuur. En juist in die Tiende vergrootte zijn geserreerde stijl slechts de impact.’  Naast gastdirecties bij onder meer de Berliner Philharmoniker, Wiener Philharmoniker en het Koninklijk Concertgebouworkest, leidde hij van 2006 tot zijn komst naar Amsterdam het Orchestre Philharmonique de Strasbourg.

    Bij De Nationale Opera dirigeerde Marc Albrecht onder meer Die Frau ohne Schatten en Der Rosenkavalier van R. Strauss, Die Zauberflöte van Mozart, Gurre-Lieder van Schönberg, Lohengrin en Parsifal van Wagner en Hänsel und Gretel van Humperdinck. ‘De grootste pluim gaat naar specialist Marc Albrecht en zijn Nederlands Philharmonisch, die de bontgekleurde orkestpartituur in verbijsterend detail tot leven wekten. Albrecht bouwde de spanning zorgvuldig op en creëerde een geweldige emotionele impact,’ schreef het NRC naar aanleiding van de productie van Bergs Wozzeck in maart 2017.

    Over de hele wereld is Marc Albrecht een uiterst gewild operadirigent.  Al in 2003 debuteerde hij met succes bij de Salzburger Festspiele waar hij in 2010 met de Wiener Philharmoniker tekende voor een indrukwekkende Lulu, een productie die ook op dvd werd uitgebracht. Hij was te gast bij de Bayreuther Festspiele met Wagners Der fliegende Holländer. Met dezelfde opera schitterde hij in Covent Garden. Langdurig en intensief is zijn band met de Deutsche Oper Berlin. Van 2001 tot 2004 was hij er vaste gastdirigent en nog steeds leidt hij met regelmaat nieuwe producties bij dit gezelschap. Zo dirigeert hij in maart 2018 enige voorstellingen van Das Wunder der Heliane van Korngold.

    Ook waren er verscheidene prijzen voor bijzondere opnames. Zo werd in 2014 de opname van de DNO-productie Der Schatzgräber van Schreker onderscheiden met een Edison, terwijl Trojahns opera Orest een Edison-nominatie kreeg. De dvd De legende van de stad Kitesj ontving in 2015 de International Classical Music Award. Tot slot werd de DNO-productie Gurre-Lieder in 2015 genomineerd door de International Opera Award voor beste nieuwe productie. Als extra bekroning werd in 2016 De Nationale Opera onder  Marc Albrechts muzikale leiding door de International Opera Award uitgeroepen tot ‘Opera house of the year’.

    De vele symfonische programma’s die hij met het Nederlands Philharmonisch Orkest uitvoert, bewijzen overtuigend dat Marc Albrecht ook in de concertzaal één van de leidende dirigenten van onze tijd is. Marc Albrecht en het Nederlands Philharmonisch Orkest brachten diverse opnamen uit waaronder Mahlers orkestliederen en Vierde symfonie en de complete Elektra van Strauss.

    Deel
  • Alban Gerhardt

    Alban Gerhardt, cello

    Zijn vader was violist bij de Berliner Philharmoniker en bij datzelfde orkest maakte de Duitse celli

    Zijn vader was violist bij de Berliner Philharmoniker en bij datzelfde orkest maakte de Duitse cellist Alban Gerhardt (1969) op zijn 21e een verbluffend debuut als solist. Bij meer dan 250 orkesten maakte hij sindsdien zijn opwachting, waaronder  in de afgelopen seizoenen het London Philharmonic Orchestra, het Sydney Symphony Orchestra, het Philadelphia Orchestra en natuurlijk het Nederlands Philharmonisch Orkest. Hij heeft meer dan 70 celloconcerten op zijn repertoire staan; enkele zijn speciaal voor hem geschreven, zoals het Celloconcert van de Koreaanse Unsik Chin, dat in de Londense Royal Albert Hall met groot succes in première ging. De vele cd’s die hij maakte vielen regelmatig in de prijzen, waaronder verschillende malen de ECHO Klassik Award. Naast de Cello Biënnale is hij ook regelmatig te gast bij de  Proms in London en het Edinburgh Festival.

    Ook is Alban Gerhardt veelvuldig te horen met kamermuziek. Hij speelde  met befaamde collega’s als Lars Vogt, Christian Tetzlaff en Emmanuel Pahud in gerenommeerde zalen als de Suntory Hall in Tokyo en de Londense Wigmore Hall waar hij dit seizoen artist-in-residence is. Maar Het Concertgebouw is  zijn favoriete zaal: ‘Het afdalen van de trappen naar het podium is altijd weer beangstigend en tegelijkertijd opwindend. En dan, die Amsterdammers weten hoe ze moeten luisteren!’

    Deel