Tsjaikovski, Mozart en Saint-Saëns

Nederlands Philharmonisch Orkest

Tsjaikovski, Mozart en Saint-Saëns

Programma

Tsjaikovski – Ouverture ‘Romeo & Julia’
Saint-Saëns – Vioolconcert nr. 3
Mozart – Sinfonia Concertante
Smetana – De Moldau

Violisten Philippens, Saeijs en Zemtsov

Het Anton Kersjes Fonds bestaat 25 jaar. In die jaren heeft het fonds talloze getalenteerde musici een eind op weg geholpen in hun muzikale carrière. Maar liefst vijf van hen zijn te zien en te horen in dit gevarieerde jubileumconcert. Drie winnaars van de vioolbeurs soleren in twee prachtige soloconcerten. Rosanne Philippens speelt het heerlijk Frans klinkende maar op en top romantische Vioolconcert nr. 3 van Saint-Saëns. Frederieke Saeijs en Dana Zemtsov trekken gezamenlijk op in de sprankelende Sinfonia Concertante van Mozart, waarin de nog jonge componist de heldere viool met de iets donkerder altviool schitterend weet te kleuren.

Dirigenten Deseure en Wierzba

Maar minstens even kleurrijk is de muziek die de twee dirigenten voor hun rekening kunnen nemen. Karel Deseure, winnaar van de dirigentenbeurs, neemt u mee in het meeslepende liefdesdrama van Romeo en Julia ‘gezien’ door de oren van Tsjaikovski. Jan Wierzba is assistent-dirigent bij het Nederlands Philharmonisch Orkest, een positie die mede mogelijk gemaakt wordt door Het Kersjes Fonds. Hij neemt u mee langs de mooiste Boheemse streken in De Moldau van Smetana, misschien wel het beroemdste Tsjechische orkestwerk ooit geschreven.

  • Over de musici
  • Karel Deseure

    Karel Deseure, dirigent

    In eerste instantie was de fluit het muzikale pad waarop Karel Deseure zich begaf. Hij sloot daarin met onderscheiding zijn opleiding af aan het Conservatorium van Antwerpen.

    In eerste instantie was de fluit het muzikale pad waarop Karel Deseure zich begaf. Hij sloot daarin met onderscheiding zijn opleiding af aan het Conservatorium van Antwerpen. Maar daarna legde hij zich toe op orkestdirectie en studeerde aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag. Ook volgde hij masterclasses bij onder anderen Marc Albrecht, David Zinman en Bernard Haitink. In 2012 veroverde hij de tweede prijs en de publieksprijs tijdens het Concours International de Direction d’Orchestre in Parijs. In hetzelfde jaar ontving hij de dirigentenbeurs van Het Kersjes Fonds.

    Enige jaren was Karel Deseure assistent-dirigent bij het Radio Filharmonisch Orkest. Als gastdirigent heeft hij al diverse orkesten geleid waaronder het Luzerner Sinfonieorchester, het Antwerp Symphony Orchestra, het Nationaal Orkest van België en Het Gelders Orkest. Veel lof ontving hij voor zijn uitvoering van Puccini’s La bohème met Opera Zuid en de Philharmonie Zuidnederland. ‘Met dit operadebuut maakt  hij kans op een even grote carrière als Toscanini die 120 jaar geleden de première van deze opera dirigeerde.’

    Volgens Karel Deseure is goed muziek maken een onverbrekelijke band tussen hoofd en gevoel. Daarbij denkt hij vaak terug aan de woorden die Bernard Haitink hem toevertrouwde: ‘denken met je hart en voelen met je verstand.’

    Deel
  • Rosanne Philippens

    Rosanne Philippens, viool

    Rosanne Philippens volgde haar opleiding aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en de Hanns Eisler Akademie in Berlijn, waar ze in 2016 met de hoogste onderscheiding haar diploma haalde.

    Rosanne Philippens volgde haar opleiding aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en de Hanns Eisler Akademie in Berlijn, waar ze in 2016 met de hoogste onderscheiding haar diploma haalde. Nog tijdens haar studie won ze in 2009 het Okcar Back Concours en het Internationaler Violinwettbewerb Freiburg in 2014.

    Rosanne Philippens speelde met veel orkesten samen waaronder het Rotterdams Philharmonisch Orkest, de Freiburger Philharmoniker en het Orquestra Simfònica de Barcelona. Daarnaast is ze een veelgevraagd violiste voor kamermuziek en trad ze op met onder anderen Julien Quentin, Itamar Golan en Yuri van Nieuwkerk. Inmiddels heeft ze diverse cd’s gemaakt waaruit haar eigenzinnige en weloverwogen repertoirekeuze blijkt. Dat blijkt ook nog maar weer uit haar laatste cd Dedications waarin ze werk van diverse Franse componisten samenbrengt.

    Met veel plezier denkt Rosanne Philippens nog terug aan haar lessen bij de befaamde vioolpedagoge Coosje Wijzenbeek: ‘Eens kreeg ik een stuk zonder vingerzettingen. Ik moest zelf maar verzinnen hoe ik het moest spelen. Natuurlijk werd ik daarmee in het diepe gegooid. Maar omdat ik zo intens met dat stuk aan het werk ging, kreeg ik het gevoel dat ik één werd met de schoonheid van de muziek.’

    Deel
  • Frederieke Saeijs

    Frederieke Saeijs, viool

    Al op dertienjarige leeftijd begon Frederieke Saeijs aan haar vioolstudie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, die ze voortzette aan de Indiana University Jacobs School of Music in Bloomington.

    Al op dertienjarige leeftijd begon Frederieke Saeijs aan haar vioolstudie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, die ze voortzette aan de Indiana University Jacobs School of Music in Bloomington. Nog tijdens haar opleiding won ze diverse prijzen waaronder in 2001 het Oskar Back Concours en vier jaar later het Concours International Long-Thibaud-Crespin waar ze naast de eerste prijs nog drie andere prijzen in de wacht sleepte.

    Frederieke Saeijs speelde met een groot aantal orkesten zoals de Dortmunder Philharmoniker, het Philharmonisch Orkest van Sint Petersburg en in Nederland het Concertgebouw Kamerorkest en het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Daarnaast treedt ze regelmatig op in kamermuziekverband met onder meer het Arosa Trio. Indrukwekkend was haar cd met de solosonates van Ysaÿe, die het vakblad Gramophone waardeerde als een ‘memorable interpretation’. Twee jaar lang was zij hoofvakdocent aan het Haags Conservatorium. Momenteel doceert ze aan de Universidad Alfonso X el Sabio in Madrid.

    Frederieke Saeijs bespeelt een bijzondere Guarneri-viool uit 1725, al was het even wennen: ‘Mijn viool is een instrument met een robuust karakter, als een renpaard dat gaat steigeren als ik het stuur waar het niet wil gaan. Maar daardoor ontstaat ook de chemie. Ik moet op het paard gaan zitten, het laten gaan en pas dan bijsturen.’

    Deel
  • Jan Wierzba

    Jan Wierzba, dirigent

    Hij is geboren in Polen, maar groeide op in Portugal. Daar speelde de moeder van Jan Wierzba in het symfonieorkest van Porto, waardoor hij al op jonge leeftijd met de wereld van het orkest in aanraking kwam.

    Hij is geboren in Polen, maar groeide op in Portugal. Daar speelde de moeder van Jan Wierzba in het symfonieorkest van Porto, waardoor hij al op jonge leeftijd met de wereld van het orkest in aanraking kwam. Hij begon zijn studie orkestdirectie in Portugal en behaalde zijn masterdiploma met onderscheiding aan de Royal Northern College of Music in Manchester.

    In al die jaren heeft Jan Wierzba een schat aan ervaring opgedaan. Hij was assistent-dirigent bij onder meer het Gulbenkian orkest in Lissabon, het BBC Philharmonic Orchestra en het Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, waar hij samenwerkte met dirigenten als Andrew Davis en Neeme Järvi. Vorig seizoen werd hij uit een selectie van meer dan 300 gegadigden gekozen om als assistent onder Marc Albrecht bij het Nederlands Philharmonisch Orkest zijn talenten verder uit te bouwen. Maar Jan Wierzba werkt niet alleen als assistent. Hij dirigeert regelmatig concerten met het Orquestra Metropolitana de Lisboa en het Orquestra Sinfónica do Porto Casa da Música. Hij is oprichter en muzikaal leider van het Ensemble MPMP.

    Jan Wierzba heeft zo zijn eigen ritueel vlak voor het begin van een concert. Het liefst loopt hij een kwartier voor aanvang te praten met de orkestleden, ‘maar wel met een beker stevige espresso.’

    Deel
  • Dana Zemtsov

    Dana Zemtsov, altviool

    Het altvioolspelen kreeg Dana Zemtsov al van jongs af aan mee want haar beide ouders waren altviolisten. Ze volgde masterclasses bij gerenommeerde altisten als Bruno Giuranna en Sven Arne Tepl. Momenteel studeert ze bij Michael Kugel.

    Het altvioolspelen kreeg Dana Zemtsov al van jongs af aan mee want haar beide ouders waren altviolisten. Ze volgde masterclasses bij gerenommeerde altisten als Bruno Giuranna en Sven Arne Tepl. Momenteel studeert ze bij Michael Kugel. Zij heeft in haar carrière al heel wat prijzen op haar naam staan. Zo werd ze in 2010 tijdens de Avond van de Jonge Musicus verkozen tot ‘Jonge Musicus van het Jaar’ en vertegenwoordigde ze Nederland bij de Eurovision Young Musicians Competition in Wenen.

    In haar uitgebreide concertpraktijk soleerde Dana Zemtsov met orkesten als Holland Symfonia en Sinfonia Rotterdam en speelde samen met befaamde musici als Janine Jansen, Liza Ferschtman en Boris Berezovsky. Daarbij trad ze op in grote zalen waaronder het Concertgebouw in Amsterdam, de Rotterdamse Doelen en Carnegie Hall in New York. Ook was ze te horen tijdens gerenommeerde festivals waaronder het Delft Chamber Music Festival en het Grachten Festival. Ze is het jongste lid van het Zemtsov Viola Quartet, waarin ook haar ouders en een neef meespelen.

    Haar cd’s getuigen van een gedurfde repertoirekeuze. ‘De Grand Tango van Piazzolla maakt deel uit van mijn nieuwste cd. Maar bij de voorbereiding werd het naar mijn zin te klassiek of te agressief. Toen ben ik tangolessen gaan nemen om de muziek ook echt fysiek te voelen.’

    Deel

Rondom het concert

Muziekcafé
za 9, zo 10 feb 2019
Muziekcafé
Het Concertgebouw, Amsterdam
Deel