Tsjaikovski in Paradiso

Nederlands Kamerorkest

Tsjaikovski in Paradiso

Programma

Tsjaikovski - Souvenir d'un lieu cher arr. A. Glazunov
Saint-Saëns - Delen uit Pianoconcert nr. 3
Tsjaikovski - Delen uit Souvenir de Florence

Facebook Event:
Tsjaikovski in Paradiso

Het Nederlands Kamerorkest laat tijdens Tsjaikovski in Paradiso muziek horen van Pjotr Iljitsj Tsjaikovski. Het eerste stuk van de avond is Souvenir d'un lieu cher (‘Herinnering aan een dierbare plek’). Tsjaikovski begon aan de compositie in 1878 in Clarens in Zwitserland, een idyllisch dorpje aan het Meer van Genève waar de componist even rust vond voor zijn vaak getergde ziel. Het tweede werk van Tsjaikovski vond zijn oorsprong iets zuidelijker in Europa: Souvenir de Florence. Het stuk stamt uit de zomer van 1890.

Saint-Saëns

Naast deze twee romantische stukken speelt pianist Alexandre Kantorow tijdens Tsjaikovski in Paradiso delen uit Pianoconcert nr. 3 van Camille Saint-Saëns. De Fransman ontmoette Tsjaikovski tijdens een reis naar Moskou in 1875, toen Tsjaikovski druk bezig was met het componeren van Het zwanenmeer. Het klikte zo goed tussen die twee – voornamelijk door hun gezamenlijke liefde voor ballet – dat ze al dansend eindigden op het lege podium van het conservatorium in Moskou.

Tsjaikovski in Paradiso is de opvolger van vijf uitverkochte concerten in Paradiso: Pärt in Paradiso (2018), Lucas Jussen in Paradiso (2018), Dvořák in Paradiso (2017), Stravinsky in Paradiso (2016) en Sjostakovitsj in Paradiso (2015). De presentatie is in handen van Floris Kortie, bekend van het tv-programma Podium Witteman.

  • Over de musici
  • Alexandre Kantorow

    Alexandre Kantorow, piano

    Met de befaamde Jean-Jacques Kantorow als vader, was het voor zoon Alexandre geen al te grote stap om de muziek in te gaan, maar hij maakte die stap wel op overtuigende wijze. Op zijn nog jonge leeftijd werkt hij aan een spectaculaire carrière.

    Met de befaamde Jean-Jacques Kantorow als vader, was het voor zoon Alexandre geen al te grote stap om de muziek in te gaan, maar hij maakte die stap wel op overtuigende wijze. Op zijn nog jonge leeftijd werkt hij aan een spectaculaire carrière. ‘De tsaar van de piano’, werd hij al snel door de pers genoemd. Hij speelde inmiddels samen met diverse orkesten als het Orchestre National des Pays de la Loire en het Orchestre Philharmonique Royal de Liège en gaf recitals in onder meer het Berliner Konzerthaus en het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel. Zijn bijzondere recital met Russische pianomuziek bij de prestigieuze Fondation Louis Vuitton kreeg een vervolg in zijn meermaals bekroonde cd À la Russe. Over zijn opname met de pianoconcerten van Liszt jubelden de critici: ‘Een reïncarnatie van Liszt zelf’. Naar zijn nieuwste cd met het pianoconcert van Saint-Saëns wordt reikhalzend uitgekeken. Alexandre Kantorow is laureaat van de Safran Foundation, bedoeld om zeer talentvolle musici in hun carrière te ondersteunen.

    Deel
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Sinds 2004 is Gordan Nikolić artistiek leider van het Nederlands Kamerorkest. Hij behoort al jaren tot de grootste violisten van deze tijd. Hij is concertmeester geweest bij meerdere orkesten en is regelmatig te gast als violist of orkestleider in binnen- en buitenland. In de loop van de jaren is hij uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest, dat hij op zijn eigen, unieke wijze leidt.

    Nikolić werd in 1968 in het huidige Servië geboren. Op zijn zevende begon hij met vioolspelen. Twee jaar later ging hij naar een internaat voor vioolles. Hij vervolgde zijn studie bij Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule in Bazel. Daar verdiepte hij zich in de barokviool, maar werkte hij ook samen met moderne componisten als Lutosławski en Kurtág. In 1989 kreeg hij zijn eerste aanstelling als concertmeester bij het Orchestre d’Auvergne. Vanaf 1997 tot en met 2017 bekleedde hij dezelfde functie bij het London Symphony Orchestra. Daar werkte hij samen met topdirigenten als Colin Davis, Claudio Abbado, Valeri Gergiev en Bernard Haitink.

    Nikolić staat niet als dirigent voor het Nederlands Kamerorkest, maar voert vanaf de eerste lessenaar de musici aan. Dit omdat hij de andere orkestleden niet wil onderwerpen aan zijn autoriteit. Hij vindt het belangrijk om je eigen muzikale visie te bewaren, en die naar voren te brengen in de muziek die je speelt. Zelf zegt hij: ‘Ik ben er niet om te vertellen wat de andere musici moeten doen. Ik probeer een energieke of emotionele richting aan te geven, en vervolgens proberen we een gemeenschappelijke taal te vinden.’ Inmiddels heeft hij samen met het orkest gewerkt aan diverse bijzondere producties en heeft hij verschillende succesvolle cd-opnames gemaakt.

    Nikolić wordt regelmatig gevraagd als muzikaal leider bij diverse internationale gezelschappen, waaronder het Australian Chamber Orchestra, het Orchestre de chambre de Genève en het Antwerp Symphony Orchestra. Sinds 2007 heeft hij de leiding over het in Spanje gevestigde BandArt, een orkest dat inzet op maatschappelijke betrokkenheid. Naast zijn activiteiten als violist en orkestleider is Nikolić docent aan Codarts in Rotterdam. Hij speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel
Deel