Van de Huiscomponist

Nederlands Kamerorkest

Van de Huiscomponist

Programma

Ravel 
- Le tombeau de Couperin
Mozart

- Ch’io mi scordi di te
Ravel
 - Trois poèmes de Stéphane Mallarmé

Wigglesworth

- Vioolconcert wereldpremière
Beethoven
- 
Symfonie nr. 2

 

Engelse componisten treden vaak ook naar voren als orkestleider. Het is dan ook een spannende combinatie om Ryan Wigglesworth te horen en te zien als dirigent in een symfonie van de grondlegger van de klassiek-romantische symfonie, Ludwig van Beethoven. Diens Tweede symfonie besluit een programma waarin Wigglesworth een spiksplinternieuw orkestwerk bij het NKO ten doop houdt. Het publiek zal hem vaker tegenkomen, want hij is uitverkoren als composer-in-residence, in het Nederlands, huiscomponist. De inleidende klanken komen uit onverwachte hoek, uit Frankrijk. Van Maurice Ravel twee fijnzinnige stukken, de Tombeau de Couperin (eerbetoon aan zijn achttiende-eeuwse collega Francois Couperin) en liederen op tekst van de Franse dichter Mallarmé, gezongen door Claire Booth, een van de beste jonge sopranen van onze tijd. Deze werken van Ravel omlijsten de concertaria Ch’io mi scordi di te van Mozart met Ryan Wigglesworth ook in de rol van pianist.

Luister dit concert terug op: www.concerthuis.radio4.nl

  • Over de musici
  • Claire Booth

    Claire Booth, sopraan

    Claire Booth startte haar carrière op academisch niveau met haar studie moderne geschiedenis aan de

    Claire Booth startte haar carrière op academisch niveau met haar studie moderne geschiedenis aan de beroemde universiteit van Oxford. Maar de liefde voor de muziek bleek toch sterker. Ze volgde een zangopleiding aan de English National Opera Studio en de Guildhall School of Music and Drama. De vertolking van Océan de Terre in 2002 van Oliver Knussen in de Royal Festival Hall was haar grote debuut. Haar eerste optreden in de Wigmore Hall in Londen vond in 2004 plaats samen met haar vaste begeleider Ryan Wigglesworth. In datzelfde jaar was ze één van de finalisten van de Kathleen Ferrier Competition. Bij de diverse operagezelschappen schitterde Claire Booth in opera’s van onder meer Handel en Mozart. Maar ze geniet vooral bekendheid met de moderne klassieken. Een goede band heeft ze met Knussen, die voor haar in 2007 zijn Requiem en Songs for Sue componeerde. Maar ook zong ze werk van onder anderen Lutoslawski, Berio, Takemitsu en Birtwistle. In Nederland zong ze in het Concertgebouw in The Tempest van Ades. Daarnaast debuteerde ze in 2007 bij De Nederlandse Opera in de spraakmakende productie van Wagner Dream van Jonathan Harvey.

    Deel
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Sinds 2004 is Gordan Nikolić artistiek leider van het Nederlands Kamerorkest. Hij behoort al jaren tot de grootste violisten van deze tijd. Hij is concertmeester geweest bij meerdere orkesten en is regelmatig te gast als violist of orkestleider in binnen- en buitenland. In de loop van de jaren is hij uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest, dat hij op zijn eigen, unieke wijze leidt.

    Nikolić werd in 1968 in het huidige Servië geboren. Op zijn zevende begon hij met vioolspelen. Twee jaar later ging hij naar een internaat voor vioolles. Hij vervolgde zijn studie bij Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule in Bazel. Daar verdiepte hij zich in de barokviool, maar werkte hij ook samen met moderne componisten als Lutosławski en Kurtág. In 1989 kreeg hij zijn eerste aanstelling als concertmeester bij het Orchestre d’Auvergne. Vanaf 1997 tot en met 2017 bekleedde hij dezelfde functie bij het London Symphony Orchestra. Daar werkte hij samen met topdirigenten als Colin Davis, Claudio Abbado, Valeri Gergiev en Bernard Haitink.

    Nikolić staat niet als dirigent voor het Nederlands Kamerorkest, maar voert vanaf de eerste lessenaar de musici aan. Dit omdat hij de andere orkestleden niet wil onderwerpen aan zijn autoriteit. Hij vindt het belangrijk om je eigen muzikale visie te bewaren, en die naar voren te brengen in de muziek die je speelt. Zelf zegt hij: ‘Ik ben er niet om te vertellen wat de andere musici moeten doen. Ik probeer een energieke of emotionele richting aan te geven, en vervolgens proberen we een gemeenschappelijke taal te vinden.’ Inmiddels heeft hij samen met het orkest gewerkt aan diverse bijzondere producties en heeft hij verschillende succesvolle cd-opnames gemaakt.

    Nikolić wordt regelmatig gevraagd als muzikaal leider bij diverse internationale gezelschappen, waaronder het Australian Chamber Orchestra, het Orchestre de chambre de Genève en het Antwerp Symphony Orchestra. Sinds 2007 heeft hij de leiding over het in Spanje gevestigde BandArt, een orkest dat inzet op maatschappelijke betrokkenheid. Naast zijn activiteiten als violist en orkestleider is Nikolić docent aan Codarts in Rotterdam. Hij speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel
  • Ryan Wigglesworth

    Ryan Wigglesworth, dirigent

    Ryan Wigglesworth kent het componeren van binnenuit. Naast componist is hij succesvol actief als dir
    Ryan Wigglesworth kent het componeren van binnenuit. Naast componist is hij succesvol actief als dirigent. Met deze combinatie is hij bij uitstek in staat om muziek voor orkest te componeren. Wigglesworth heeft een warme band met het BBC Symphony Orchestra. Hij werkt er intensief als dirigent en heeft er de afgelopen jaren met groot succes enkele van zijn werken ten doop gehouden. Een van deze composities, Augenlieder voor sopraan en orkest, won in 2010 de British Composers Award. Zoals de Times al schreef: ‘Wigglesworth schrijft muziek vol met iriserende kleurschakeringen, instrumentale finesse, goed vormgegeven ideeen en een lyrische inslag die altijd begrijpelijk blijft zelfs als de muzikale structuur prikkelend wordt.’
    Deel