Van de Huiscomponist

Nederlands Kamerorkest

Van de Huiscomponist

Programma

Ravel 
- Le tombeau de Couperin
Mozart

- Ch’io mi scordi di te
Ravel
 - Trois poèmes de Stéphane Mallarmé

Wigglesworth

- Vioolconcert wereldpremière
Beethoven
- 
Symfonie nr. 2

 

Engelse componisten treden vaak ook naar voren als orkestleider. Het is dan ook een spannende combinatie om Ryan Wigglesworth te horen en te zien als dirigent in een symfonie van de grondlegger van de klassiek-romantische symfonie, Ludwig van Beethoven. Diens Tweede symfonie besluit een programma waarin Wigglesworth een spiksplinternieuw orkestwerk bij het NKO ten doop houdt. Het publiek zal hem vaker tegenkomen, want hij is uitverkoren als composer-in-residence, in het Nederlands, huiscomponist. De inleidende klanken komen uit onverwachte hoek, uit Frankrijk. Van Maurice Ravel twee fijnzinnige stukken, de Tombeau de Couperin (eerbetoon aan zijn achttiende-eeuwse collega Francois Couperin) en liederen op tekst van de Franse dichter Mallarmé, gezongen door Claire Booth, een van de beste jonge sopranen van onze tijd. Deze werken van Ravel omlijsten de concertaria Ch’io mi scordi di te van Mozart met Ryan Wigglesworth ook in de rol van pianist.

Luister dit concert terug op: www.concerthuis.radio4.nl

  • Over de musici
  • Claire Booth

    Claire Booth, sopraan

    Claire Booth startte haar carrière op academisch niveau met haar studie moderne geschiedenis aan de

    Claire Booth startte haar carrière op academisch niveau met haar studie moderne geschiedenis aan de beroemde universiteit van Oxford. Maar de liefde voor de muziek bleek toch sterker. Ze volgde een zangopleiding aan de English National Opera Studio en de Guildhall School of Music and Drama. De vertolking van Océan de Terre in 2002 van Oliver Knussen in de Royal Festival Hall was haar grote debuut. Haar eerste optreden in de Wigmore Hall in Londen vond in 2004 plaats samen met haar vaste begeleider Ryan Wigglesworth. In datzelfde jaar was ze één van de finalisten van de Kathleen Ferrier Competition. Bij de diverse operagezelschappen schitterde Claire Booth in opera’s van onder meer Handel en Mozart. Maar ze geniet vooral bekendheid met de moderne klassieken. Een goede band heeft ze met Knussen, die voor haar in 2007 zijn Requiem en Songs for Sue componeerde. Maar ook zong ze werk van onder anderen Lutoslawski, Berio, Takemitsu en Birtwistle. In Nederland zong ze in het Concertgebouw in The Tempest van Ades. Daarnaast debuteerde ze in 2007 bij De Nederlandse Opera in de spraakmakende productie van Wagner Dream van Jonathan Harvey.

    Deel
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Concertmeester en artistiek leider NKO
    Gordan Nikolić is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. In Amsterdam is hij inmiddels uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest. Als muzikaal leider maakt hij hoorbaar en zichtbaar wat hem beroert in de muziek. Daardoor word je als luisteraar geraakt. " Nikolić generates excitement in everything he plays", aldus The Times.

    Portret Gordan Nikolić
    Zeven was Gordan Nikolić (1968, Servië) toen hij begon met vioolspelen. Twee jaar later al stuurden zijn ouders het talent naar een internaat voor vioolles. Vijf dagen per week. "Het was streng maar wij hadden dit ene geweldige ding: muziek. Het is als opgroeien in een kerk voor wie in God gelooft. Daar ligt de oorsprong van mijn intimiteit met de muziek." Nikolić vervolgde zijn studie bij de bekende Franse violist en dirigent Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule van Basel. Hij verdiepte zich in barokmuziek, maar werkte ook samen met Lutoslawski en Kurtág, omdat ook de hedendaagse muziek hem fascineert.

 Zijn eerste aanstelling als concertmeester kreeg de nog jonge violist in 1989. Nikolić' carrière raakte vanaf dat moment in een stroomversnelling, ook als solist. Hij werkte met tal van orkesten in Europa en kon prijs na prijs op zijn schoorsteenmantel zetten. In 1997 werd hij benoemd tot concertmeester van het London Symphony Orchestra, waar hij een bijzondere band ontwikkelde met Sir Colin Davis. Van deze maestro leerde hij hoe belangrijk het is om een eigen muzikale visie te bewaren. Om je niet te onderwerpen aan andermans autoriteit. "Als wij ooit eindigen door te praten op dezelfde manier, dan hebben wij verloren. Dus jij zegt wat je moet zeggen, ik zeg wat ik heb te zeggen, en dan komt er een brug", vertelt Davis hem. Woorden die hij nooit meer vergeet.



 In 2000 wordt Gordan Nikolić benoemd tot professor aan het Royal College of Music en drie jaar later ook aan de Guildhall School of Music. Als hij in 2004 naar het Nederlands Kamerorkest komt, gaat hij bovendien doceren aan het Rotterdams Conservatorium. De musici  zijn er geweldig gelukkig mee hoe deze topviolist het kamerorkest op zijn unieke wijze leidt vanaf de eerste lessenaar. Tijdens concerten neemt hij met zijn begeesterende beweeglijkheid niet alleen de orkestleden mee, maar de hele zaal. Nikolić speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel
  • Ryan Wigglesworth

    Ryan Wigglesworth, dirigent

    Ryan Wigglesworth kent het componeren van binnenuit. Naast componist is hij succesvol actief als dir
    Ryan Wigglesworth kent het componeren van binnenuit. Naast componist is hij succesvol actief als dirigent. Met deze combinatie is hij bij uitstek in staat om muziek voor orkest te componeren. Wigglesworth heeft een warme band met het BBC Symphony Orchestra. Hij werkt er intensief als dirigent en heeft er de afgelopen jaren met groot succes enkele van zijn werken ten doop gehouden. Een van deze composities, Augenlieder voor sopraan en orkest, won in 2010 de British Composers Award. Zoals de Times al schreef: ‘Wigglesworth schrijft muziek vol met iriserende kleurschakeringen, instrumentale finesse, goed vormgegeven ideeen en een lyrische inslag die altijd begrijpelijk blijft zelfs als de muzikale structuur prikkelend wordt.’
    Deel