van MINIMAL naar NU

Nederlands Kamerorkest

van MINIMAL naar NU

MEDIA

Programma

Turnage - A Quiet Life Nederlandse première 
Roukens - Percussion Concerto 
Meredith - Origami Songs Nederlandse première 
Adams - Shaker Loops

Van John Adams naar Turnage, Roukens en Meredith in één avond

Componist John Adams is een van de meest gespeelde Amerikaanse componisten van onze tijd. Hij heeft sterke roots in de minimal, maar hij rekte de grenzen van het genre graag op. Tijdens deze speelt het Nederlands Kamerorkest met Gordan Nikolić een van zijn eerste werken: Shaker Loops uit 1978. Vanuit de minimal maken we een trip langs drie hedendaagse componisten: de Brit Mark-Anthony Turnage met het tedere werk A Quiet Life, het grootstedelijke Percussion Concerto van de Nederlander Joey Roukens en het speciaal voor blokfluitist Erik Bosgraaf gecomponeerde Origami Songs van de jonge Amerikaan Anna Meredith.

Shaker Loops van John Adams
Het rimpeleffect van water gevangen in muziek

Shaker Loops uit 1978 is het eerste stuk van John Adams waar hij echt zijn eigen stem vond. Het werk ontstond uit Wavemaker, waarin Adams het rimpeleffect van water nabootst. Dat komen en gaan van de golven hoor je terug in de repeterende melodieën. Shaker Loops van Adams is geen standaard minimal werk, daarvoor is te gevarieerd en te gedetailleerd. ‘Van donker naar licht, van kalmte naar onrust’, zei minimal-collega Terry Riley daarover.

Mark-Anthony Turnage
Brit bespiegelt het moderne leven

De Brit Mark-Anthony Turnage is een van de meest relevante componisten van deze tijd. Hij schrijft zowel orkest- als operamuziek en schuwt er niet voor om de realiteit van het moderne leven te bespiegelen. Zijn werk is openhartig en confronterend, met een flinke dosis energie en opwinding, maar kan tegelijkertijd ook een diepe tederheid en emoties als verlies uitdrukken. Dat zat in de opera Anna Nicole, over het leven van model en actrice Anna Nicole Smith, maar ook in het voor strijkers geschreven A Quiet Life.

Joey Roukens
Grootstedelijk en avontuurlijk

Joey Roukens is dit jaar composer-in-residence bij het Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest. Het stuk Percussion Concerto schreef hij echter in 2011. Het Nederlands Kamerorkest wordt tijdens de uitvoering van dit avontuurlijke en grootse stuk bijgestaan door slagwerker Dominique Vleeshouwers, winnaar van de Trompconcours 2014, die een indrukwekkende selectie aan percussieve instrumenten bespeelt.

Anna Meredith
Fris werk van jonge componist

2016 is het jaar van Anna Meredith (1978). Haar debuutalbum Varmints werd lovend onthaald door de wereldwijde muziekpers. ‘Varmints is a knockout, the kind that makes you see cartoon stars’, schreef de toonaangevende muzieksite Pitchfork. Vlak voordat ze de crossover maakte met popmuziek, schreef ze het werk Origami Songs (2013), speciaal voor de Nederlandse blokfluitist Erik Bosgraaf.

  • Over de musici
  • Erik Bosgraaf

    Erik Bosgraaf, blokfluit

    De carrière van blokfluitist Erik Bosgraaf ging vliegend van start met een opname van het complete werk voor blokfluit solo van de 17e-eeuwse Nederlandse componist Jacob van Eyck. Er werden meer dan 25000 exemplaren verkocht.

    De carrière van blokfluitist Erik Bosgraaf ging vliegend van start met een opname van het complete werk voor blokfluit solo van de 17e-eeuwse Nederlandse componist Jacob van Eyck. Er werden meer dan 25000 exemplaren verkocht. Hij speelde samen met bekende orkesten als het Residentie Orkest, het Dallas Symphony Orchestra en uiteraard het Nederlands Kamerorkest. Ook maakte hij opnames met blokfluitmuziek van Vivaldi, Telemann en Handel. Bijzonder is zijn cd met door hem gearrangeerde composities van Boulez, gemaakt met uitdrukkelijke toestemming van de componist.

    Maar de ambities van Erik Bosgraaf reiken verder. In zorgvuldig uitgedachte arrangementen bewerkte hij veel barokmuziek voor blokfluit. Met het door hem opgerichte ensemble Cordevento verkende hij de grenzen tussen de kunstmuziek en volksmuziek van de 17e eeuw. Ook werkte hij samen met saxofonist Yuri Honing, de electro-free jazz groep POW Ensemble en rockband Echos Minor. In samenwerking met DJ Arjan de Vreede maakte hij een eigentijds arrangement van Vivaldi’s Vier Jaargetijden. Voor Erik Bosgraaf zijn dit geen onlogische zijwegen: ‘Net als popmuziek gaat barokmuziek uit van een goede beat.’

    Diverse malen werd Erik Bosgraaf bekroond voor zijn activiteiten, waaronder in 2011 met de prestigieuze Nederlandse Muziekprijs.

    Deel
  • Dominique Vleeshouwers

    Dominique Vleeshouwers, slagwerk

    Ondanks zijn nog jonge leeftijd behoort Dominique Vleeshouwers (1992) nu al tot de top van de Nederl

    Ondanks zijn nog jonge leeftijd behoort Dominique Vleeshouwers (1992) nu al tot de top van de Nederlandse slagwerkers. Dat bleek wel toen hij in 2014 het concours van TROMP Percussion Eindhoven overtuigend won met de eerste prijs en diverse andere onderscheidingen. Het jaar daarvoor studeerde hij cum laude af aan het Amsterdams Conservatorium. Daar verbreedde hij ook zijn muzikale basis met masterclasses barokpauken, directie, wereldmuziek, compositie en piano- en vioolrepertoire, dat laatste bij onder anderen Gordan Nikolić. Het maakt Dominique Vleeshouwers tot een allround musicus. Hij speelde bij onder meer het Nederlands Blazers Ensemble, het Koninklijk Concertgebouworkest en hij soleerde bij Asko|Schönberg. Ook is hij (mede)oprichter en artistiek leider van Combined Creatives en Ensemble Judique, vormt hij een duo met DJ Patrice Bäumel waarin minimal music en techno samenkomen en is hij als docent verbonden aan diverse projecten van het Amsterdams Conservatorium. Het levensmotto van deze muzikale duizendpoot is simpel: 'Denk niet "ja maar", denk "ja en". Er zijn geen grenzen.'

    Deel
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Concertmeester en artistiek leider NKO
    Gordan Nikolić is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. In Amsterdam is hij inmiddels uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest. Als muzikaal leider maakt hij hoorbaar en zichtbaar wat hem beroert in de muziek. Daardoor word je als luisteraar geraakt. " Nikolić generates excitement in everything he plays", aldus The Times.

    Portret Gordan Nikolić
    Zeven was Gordan Nikolić (1968, Servië) toen hij begon met vioolspelen. Twee jaar later al stuurden zijn ouders het talent naar een internaat voor vioolles. Vijf dagen per week. "Het was streng maar wij hadden dit ene geweldige ding: muziek. Het is als opgroeien in een kerk voor wie in God gelooft. Daar ligt de oorsprong van mijn intimiteit met de muziek." Nikolić vervolgde zijn studie bij de bekende Franse violist en dirigent Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule van Basel. Hij verdiepte zich in barokmuziek, maar werkte ook samen met Lutoslawski en Kurtág, omdat ook de hedendaagse muziek hem fascineert.

 Zijn eerste aanstelling als concertmeester kreeg de nog jonge violist in 1989. Nikolić' carrière raakte vanaf dat moment in een stroomversnelling, ook als solist. Hij werkte met tal van orkesten in Europa en kon prijs na prijs op zijn schoorsteenmantel zetten. In 1997 werd hij benoemd tot concertmeester van het London Symphony Orchestra, waar hij een bijzondere band ontwikkelde met Sir Colin Davis. Van deze maestro leerde hij hoe belangrijk het is om een eigen muzikale visie te bewaren. Om je niet te onderwerpen aan andermans autoriteit. "Als wij ooit eindigen door te praten op dezelfde manier, dan hebben wij verloren. Dus jij zegt wat je moet zeggen, ik zeg wat ik heb te zeggen, en dan komt er een brug", vertelt Davis hem. Woorden die hij nooit meer vergeet.



 In 2000 wordt Gordan Nikolić benoemd tot professor aan het Royal College of Music en drie jaar later ook aan de Guildhall School of Music. Als hij in 2004 naar het Nederlands Kamerorkest komt, gaat hij bovendien doceren aan het Rotterdams Conservatorium. De musici  zijn er geweldig gelukkig mee hoe deze topviolist het kamerorkest op zijn unieke wijze leidt vanaf de eerste lessenaar. Tijdens concerten neemt hij met zijn begeesterende beweeglijkheid niet alleen de orkestleden mee, maar de hele zaal. Nikolić speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel
  • Harrie Troquet

    Harrie Troquet, klarinet

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Harrie Troquet is plaatsvervangend aanvoerder klarinet en speelt tevens esklarinet.

    plv. aanvoerder, ook esklarinet

    Harrie Troquet heeft zijn klarinetopleiding genoten aan het Maastrichts en Utrechts Conservatorium. In 1985 sloot hij zijn klarinetstudie cum laude af. Gedurende de seizoenen 1984 en 1985 maakte hij deel uit van het Europees Jeugdorkest o.l.v. Claudio Abbado, Antal Dorati, Leonard Bernstein en James Judd. Na een aantal jaren verbonden te zijn geweest aan het Nederlands Balletorkest, speelt hij nu in het Nederlands Philharmonisch Orkest. Ook maakt hij deel uit van verschillende kamermuziekensembles, waaronder de Holland Wind Players en Asko|Schönberg. Sinds 2010 is hij verbonden aan het Utrechts Conservatorium als hoofdvakdocent klarinet.

    Deel
  • Jonathan Waleson

    Jonathan Waleson, dirigent, piano

    Waleson is actief als pianist, altviolist en dirigent, waarbij hij regelmatig tegelijkertijd als solist en dirigent optrad.

    Geboren in 1960 de Verenigde Staten, volgde Jonathan Waleson, kleinzoon van de Amsterdamse violist Dick Waleson, zijn muzikale opleiding aan de Juilliard School for the Performing Arts in New York, waar hij altviool en piano studeerde. In de jaren daarna trad hij veelvuldig op als pianist, altviolist en dirigent, waarbij hij regelmatig tegelijkertijd als solist en dirigent optrad. Zo concerteerde hij met onder meer het Kammerorchester Basel, Ensemble Modern, The Smithsonian Orchestra, en het Orquesta Cambra de Lliure. Ook werkte hij als repetitor aan de Santa Fé Opera in zijn geboorteland en was hij oprichter en artistiek leider van Het Bethaniën Ensemble. Bij het Nederlands Philharmonisch Orkest is Jonathan Waleson regelmatig actief als dirigent en pianist. Zo dirigeerde hij de het Nederlands Kamerorkest in 2013 in de succesvolle kinderopera Help Heksen HeXen!. In december 2014 leidde hij het ensemble in een geheel Amerikaans programma.

    Deel