Veerhavenconcert 2018

Nederlands Philharmonisch Orkest

Veerhavenconcert 2018

Programma

Dvořák - Karnaval Ouverture
Verdi - Va, Pensiero (Slavenkoor) uit Opera Nabucco
Verdi - Come in quest'ora bruna (Amelia aria) uit opera Simon Boccanegra
Ponchielli - Gioconda: Danza delle Ore del Giorno
Ponchielli - Gioconda, La: Cielo e Mar (aria)
Britten - Four Sea Interludes: de Storm
Dvořák - Rusalka: Song to the Moon, op.114
De Sarasate - Carmen Fantasie, op 25 voor orkest en vioolsolo
Puccini  - Madame Butterfly: Or vienmi ad adornar e coro a bocca chiusa opera-aria en koor
Verdi - La Traviata: Brindisi (drinklied), Duet
Puccini - Turandot: In Questa Reggia
Offenbach - Les Contes d'Hoffman: Belle Nuit, ô nuit d'ivresse
Puccini - Turandot: Cosi comanda
Puccini - Turandot: Nessun Dorma

Facebook Event:
Veerhavenconcert Rotterdam

Het Nederlands Philharmonisch Orkest - met 125 musici op een drijvend podium - speelt op zaterdag 25 augustus 2018 voor het eerst op het jaarlijks terugkerende Veerhavenconcert in Rotterdam. Het belooft een zwoele avond te worden met veel Italiaanse klassiekers, gezongen door Soojin Moon-Sebastian (sopraan), Paulo Ferreira (tenor), Maria Riccarda Wesseling (mezzo-sopraan) en het Toonkunstkoor Amsterdam. Violist en Classic Young Master Hawijch Elders maakt haar debuut bij het Nederlands Philharmonisch Orkest. Het gratis toegankelijke concert in de Veerhaven in Rotterdam vindt dit jaar voor de zestiende keer plaats.

Highlights uit opera’s

Tijdens het Veerhavenconcert speelt het Nederlands Philharmonisch Orkest o.l.v. Maxim Emelyanychev onder meer highlights uit de opera’s Nabucco (Verdi), Simon Boccanegra (Verdi), La Traviata (Verdi), Madame Butterfly (Puccini), Turandot (Puccini), Gioconda (Ponchielli) en Les Contes d'Hoffman (Offenbach). Daarnaast staan er stukken van Britten, Dvorák en De Sarasate op het programma. De presentatie van de avond is ook dit jaar weer in handen van Gregor Bak. Hij neemt het publiek op aanstekelijke wijze mee door het muzikale programma. Burgemeester Aboutaleb opent het concert.

  • Over de musici
  • Gregor Bak

    Gregor Bak, presentatie

    Muzikale duizendpoot en tv-persoonlijkheid, dat is in het kort Gregor Bak. Zijn basis lag in een klassieke studie piano en musicologie aan de Utrechtse Universiteit waarna hij enige tijd werkte als muziekdocent op middelbare scholen. 

    Muzikale duizendpoot en tv-persoonlijkheid, dat is in het kort Gregor Bak. Zijn basis lag in een klassieke studie piano en musicologie aan de Utrechtse Universiteit waarna hij enige tijd werkte als muziekdocent op middelbare scholen. In 1992 verscheen hij voor het eerst op de Nederlandse televisie met het programma C-majeur. Er volgden meer programma’s, en niet alleen muzikale zoals Schoolstrijd en het zeer populaire Zo Vader Zo Zoon.

    Met enthousiasme gebruikt Gregor Bak de combinatie van zijn grote muzikale kennis en vaardigheid met zijn talent van presenteren. Bij vele organisaties is hij te vinden als dagvoorzitter of presentator van concerten en andere muzikale happenings. Met pianist Ivo Janssen en saxofonist Arno Bornkamp organiseert hij familieprogramma’s rond bekende klassieke muziek. Met pianist Cor Bakker en combo werkt hij samen in het programma Bakker, Bak & Friends. Daarnaast is Gregor Bak componist, arrangeur, en natuurlijk al jarenlang dirigent van het Oeral Kozakkenkoor.

    Deel
  • Laurence Dale

    Laurence Dale, regie

    Dale begon zijn loopbaan als gevierd operatenor die zong op grote podia als de Wiener Staatsoper, de Munt in Brussel en De Nationale Opera in Amsterdam. 

    ‘Regisseur Dale leverde in ingenieuze kleurrijke decors een stijlvolle, zeer gedetailleerde en soms hilarische komedie’, was het commentaar van NRC over de enscenering die Laurence  Dale in 2013 bij de Nederlandse Reisopera van Rossini’s Il barbiere di Siviglia maakte. Dale begon zijn loopbaan als gevierd operatenor die zong op grote podia als de Wiener Staatsoper, de Munt in Brussel en De Nationale Opera in Amsterdam. Om gezondheidsredenen moest hij het zangersvak opgeven, waarna hij een nieuwe carrière opbouwde als operaregisseur. Van 2001 tot 2004 was hij artistiek leider van het Opéra-Théâtre Metz, waar alleen al zijn controversiële uitvoering van Powder Her Face van Thomas Adès heel wat tongen losmaakte. Daarna vertrok hij naar Zuid-Afrika waar hij de leiding op zich nam van de Opera Africa in Pretoria en het land internationaal op de operakaart zette. Daarnaast regisseerde hij een groot aantal opera’s en operettes in de theaters van onder meer Monte Carlo, Salzburg en Bad Ischl. Regelmatig dirigeert Laurence Dale zijn eigen producties. En als artistiek leider van het Festival International d'Evian, dirigeert hij ook met groot succes het bij het festival behorende orkest.

    Deel
  • Hawijch Elders

    Hawijch Elders, viool

    Deel
  • Maxim Emelyanychev

    Maxim Emelyanychev, dirigent

    Deel
  • Paulo Ferreira

    Paulo Ferreira, tenor

    Deel
  • Soojin Moon-Sebastian

    Soojin Moon-Sebastian, sopraan

    Deel
  • Toonkunstkoor Amsterdam

    Toonkunstkoor Amsterdam, koor

    Het Toonkunstkoor Amsterdam is een waar muzikaal instituut dat de koortraditie in de hoofdstad hooghoudt. Het koor bestaat uit uitstekend geschoolde amateurzangers.

    Toen in 1829 de Maatschappij ter Bevordering der Toonkunst werd opgericht, was Amsterdam één van de eerste afdelingen die een eigen koor oprichtte. In al die jaren is het Toonkunstkoor Amsterdam uitgegroeid tot een waar muzikaal instituut dat de koortraditie in de hoofdstad hooghoudt. Het koor bestaat uit uitstekend geschoolde amateurzangers. Door die hoge kwaliteit verleent het met grote regelmaat medewerking aan producties van de Nederlandse symfonieorkesten waaronder het Koninklijk Concertgebouworkest, het Residentie Orkest, het Rotterdams Philharmonisch Orkest en het Nederlands Philharmonisch Orkest. Daarbij schuwen de zangers het niet om ook lastig repertoire uit de 20e eeuw uit te voeren dat maar zelden bij amateurkoren te vinden is. Niet voor niets dus dat zij in hun lange geschiedenis optraden onder legendarische dirigenten als Otto Klemperer, Bruno Walter, Eduard van Beinum en Bernard Haitink.

    Een belangrijke pijler in het repertoire van Toonkunstkoor Amsterdam, dat sinds 2003 onder leiding staat van Boudewijn Jansen, is de jaarlijkse uitvoering van de Matthäus Passion in het Koninklijk Concertgebouw. Een traditie die met Mengelberg in 1899 in gang werd gezet, en waaraan het Nederlands Kamerorkest ook enkele jaren zijn medewerking verleende.

    Deel
  • Maria Riccarda Wesseling

    Maria Riccarda Wesseling, mezzosopraan

    Deel
Deel