Verdi voor de eeuwigheid

Nederlands Philharmonisch Orkest

Verdi voor de eeuwigheid

MEDIA

Programma

Verdi - Messa da Requiem

Het was een diepgekoesterde wens van chef-dirigent Marc Albrecht om het Requiem van Verdi met het Nederlands Philharmonisch Orkest uit te voeren. Welk koor is daar meer geschikt voor dan het Koor van De Nationale Opera. In bijna elke noot van het Requiem hoor je immers de hand van operacomponist Verdi. Hijzelf vond het werk meer geschikt voor theater en hij was er niet blij mee dat de eerste uitvoering plaatsvond tijdens een herdenkingsmis. Verdi was religieus, maar wel een kritisch gelovige. Daarom was juist hij in staat om de tekst van de requiemmis te ontdoen van alle theologie en devotie en de woorden direct vanuit het hart te benaderen. Zo werd zijn Requiem een zeer persoonlijke ontboezeming over sterfelijkheid, barmhartigheid en eeuwigheid. En daarbij was zijn kennis van en ervaring met de opera een uiterst krachtige inspiratiebron.

  • Over de musici
  • Marc Albrecht

    Marc Albrecht, chef-dirigent

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Vanaf september 2011 is Albrecht chef-dirigent van zowel het Nederlands Philharmonisch Orkest als De Nederlandse Opera.

    Op de leeftijd dat andere kinderen nog met houten zwaarden zwaaiden, zwaaide Marc Albrecht (1964, Duitsland) al met de baton. En hij was nog in zijn tienerjaren toen hij zijn vader, dirigent George Alexander Albrecht, begon te assisteren bij repetities van opera's van Strauss en Wagner.



    De leerjaren bij zijn vader zette Albrecht voort als repetitor bij de Hamburgse opera. Hij speelde er ontzagwekkende operapartituren op de piano om de zangers te begeleiden bij het instuderen van hun rol. Een fantastische leerschool, naar eigen zeggen. De jonge dirigent ontwikkelde zich verder bij het Dresdense operahuis en als persoonlijk assistent van Claudio Abbado bij het Gustav Mahler Jugendorchester in Wenen. Vanaf 1995 braken enorm succesvolle jaren aan bij het Staatstheater Darmstadt. "Ik inhaleerde opera-partituren, was onstuitbaar. De basis die ik toen gelegd heb, geeft me nu een comfortabel gevoel,” zei hij daarover. 

In 2006 ging Albrecht zich een tijd lang meer op orkestmuziek concentreren en kreeg hij een aanstelling bij het Orchestre Philharmonique de Strasbourg. Ook als concertdirigent maakte hij snel naam. Uitnodigingen om te werken met de toporkesten van Europa volgden elkaar razendsnel op: de Berliner Philharmoniker, het Koninklijk Concertgebouworkest, de Staatskapelle Dresden, Munich Philharmonic, Vienna Symphony and the Orchestre National de Lyon.

    Albrechts opera-carrière bleef ondertussen absoluut niet stilstaan. Het mooiste bewijs daarvan is misschien wel het overrompelende succes met Die Frau Ohne Schatten van Strauss in 2008 bij De Nederlandse Opera met het Nederlands Philharmonisch Orkest in de bak! 'He and the orchestra were the triumphant stars of the night,' schreef Opera Today daarover, en voorspelde hem en passant een grote toekomst. Wat later volgde een zeer geslaagd debuut bij het Royal Opera House Covent Garden met Wagners Der fliegende Holländer.




    Vanaf september 2011 is Albrecht chef-dirigent van zowel het Nederlands Philharmonisch Orkest als De Nederlandse Opera, waar hij respectievelijk Yakov Kreizberg en Ingo Metzmachter opvolgt. Een droombenoeming volgens de pers. Klopt helemaal wat ons betreft. En Marc Albrecht zelf? Die was zo gelukkig met de benoeming dat hij onmiddellijk zijn koffers pakte en naar Amsterdam kwam, waar hij inmiddels woont en leeft.

    Deel
  • Camilla Nylund

    Camilla Nylund, sopraan

    De Finse sopraan Camilla Nylund (1968) studeerde in haar geboorteland zang en muziekwetenschap. Haar

    De Finse sopraan Camilla Nylund (1968) studeerde in haar geboorteland zang en muziekwetenschap. Haar grote doorbraak kwam in 2004 met haar spectaculaire vertolkingen van Leonore in Beethovens Fidelio en Elisabeth in Wagners Tannhäuser. Maar vooral haar optreden in de titelrol van Strauss’ Salome bij de opera van Keulen wekte veel bewondering: ‘Dit is muziektheater van buitengewone klasse (…) Haar  stem is bijzonder:  slank, helder en met een enorm krachtige uitstraling.’

    Het leverde de sopraan veel engagementen op in muziektheaters over de hele wereld waaronder de Wiener Staatsoper, de Bayreuther Festspiele, het Gran Teatre del Liceu in Barcelona en de opera van San Francisco. Het zwaartepunt van haar repertoire ligt bij Wagner en Strauss, maar ook zingt zij Verdi en Mozart en maakt soms een uitstapje naar de operette. Bij De Nationale Opera is zij deze maand te zien en te horen in Der Rosenkavalier van Strauss.

    Deel
  • Sonia Ganassi

    Sonia Ganassi, alt

    Deel
  • Saimir Pirgu

    Saimir Pirgu, tenor

    Deel
  • Roberto Tagliavini

    Roberto Tagliavini , bas

    De Italiaanse bas Roberto Tagliavini (1976) heeft veel te danken aan zijn geboortestad Parma. Hij vo

    De Italiaanse bas Roberto Tagliavini (1976) heeft veel te danken aan zijn geboortestad Parma. Hij volgde er zijn vocale opleiding en debuteerde in 2005 in het Teatro Regio di Parma. In 2010 werd hij in dezelfde stad uitgeroepen tot beste jonge zanger tijdens het Verdi festival waar hij grote indruk maakte met zijn aandeel in Verdi’s Requiem onder leiding van Lorin Maazel. Sindsdien heeft Tagliavini op talloze internationale operapodia gestaan, waaronder de meeste Italiaanse theaters zoals de Scala in Milaan, maar ook het Teatro Real de Madrid, de Opéra National de Paris en de Opera van Vlaanderen. Begin 2016 zal hij zijn debuut maken bij de Metropolitan Opera in New York.

    In Amsterdam is Roberto Tagliavini geen onbekende. In januari van dit jaar dwong hij bij de critici veel bewondering af met zijn virtuoze aandeel in Rossini’s Il viaggio a Reims bij De Nationale Opera. En ook in oktober staat hij daar op de planken in Il trovatore van Verdi.

    Deel
  • Ching-Lien Wu

    Ching-Lien Wu, koordirigent

    Met ingang van seizoen 2014-2015 heeft De Nationale Opera de Taiwanese Ching-Lien Wu benoemd tot art

    Met ingang van seizoen 2014-2015 heeft De Nationale Opera de Taiwanese Ching-Lien Wu benoemd tot artistiek leider van het koor van DNO. Daarmee haalden ze een koordirigent van formaat in huis, die kan bogen op een enorme ervaring met operakoren. Ze was verbonden aan belangrijke operagezelschappen als de Opéra de Nantes, het Théâtre du Capitole in Toulouse en de Opéra national du Rhin in Straatsburg. Vanaf 2001 tot haar aanstelling in Amsterdam was ze koordirigent bij het Grand Théâtre de Genève. Daarnaast werkte ze mee aan vele producties in onder meer Rouen, Shanghai en Taipei en assisteerde ze bij de Bayreuther Festspiele. Ook leidde ze tot 2013 tien jaar lang met grote bezieling het kamerkoor Le mOtet de Genève. Gevraagd naar haar eerste ervaring met haar nieuwe standplaats Amsterdam zei ze in een interview met NRC: 'Zoveel fietsen! Ik ben de enige Chinees die niet kan fietsen. Leren fietsen is er gewoon nooit van gekomen.' 

    Deel

Rondom het concert

Muziekcollege: Verdi Requiem
za 5 sept 2015
Lezingen
NedPhO-Koepel