Verdi voor de eeuwigheid

Nederlands Philharmonisch Orkest

Verdi voor de eeuwigheid

MEDIA

Programma

Verdi - Messa da Requiem

Het was een diepgekoesterde wens van chef-dirigent Marc Albrecht om het Requiem van Verdi met het Nederlands Philharmonisch Orkest uit te voeren. Welk koor is daar meer geschikt voor dan het Koor van De Nationale Opera. In bijna elke noot van het Requiem hoor je immers de hand van operacomponist Verdi. Hijzelf vond het werk meer geschikt voor theater en hij was er niet blij mee dat de eerste uitvoering plaatsvond tijdens een herdenkingsmis. Verdi was religieus, maar wel een kritisch gelovige. Daarom was juist hij in staat om de tekst van de requiemmis te ontdoen van alle theologie en devotie en de woorden direct vanuit het hart te benaderen. Zo werd zijn Requiem een zeer persoonlijke ontboezeming over sterfelijkheid, barmhartigheid en eeuwigheid. En daarbij was zijn kennis van en ervaring met de opera een uiterst krachtige inspiratiebron.

  • Over de musici
  • Marc Albrecht

    Marc Albrecht, chef-dirigent

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Sinds 2011 is Marc Albrecht chef-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Nederlands Kamerorkest en De Nationale Opera.

    Sinds 2011 is Marc Albrecht chef-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Nederlands Kamerorkest en De Nationale Opera. Een samenwerking die, gezien de vele successen, in ieder geval tot 2020 verlengd is. Marc Albrecht wordt vooral geroemd om zijn interpretatie van werken geschreven rondom de Jahrhundertwende: werken van grootheden als Wagner, Mahler en Richard Strauss, maar ook van minder bekende componisten als Zemlinsky en Schreker. Over Albrechts meest recente Mahlervertolking schreef het NRC: ‘In de Tiende toonde Albrecht opnieuw zijn onopgesmukte Mahler-signatuur. En juist in die Tiende vergrootte zijn geserreerde stijl slechts de impact.’  Naast gastdirecties bij onder meer de Berliner Philharmoniker, Wiener Philharmoniker en het Koninklijk Concertgebouworkest, leidde hij van 2006 tot zijn komst naar Amsterdam het Orchestre Philharmonique de Strasbourg.

    Bij De Nationale Opera dirigeerde Marc Albrecht onder meer Die Frau ohne Schatten en Der Rosenkavalier van R. Strauss, Die Zauberflöte van Mozart, Gurre-Lieder van Schönberg, Lohengrin en Parsifal van Wagner en Hänsel und Gretel van Humperdinck. ‘De grootste pluim gaat naar specialist Marc Albrecht en zijn Nederlands Philharmonisch, die de bontgekleurde orkestpartituur in verbijsterend detail tot leven wekten. Albrecht bouwde de spanning zorgvuldig op en creëerde een geweldige emotionele impact,’ schreef het NRC naar aanleiding van de productie van Bergs Wozzeck in maart 2017.

    Over de hele wereld is Marc Albrecht een uiterst gewild operadirigent.  Al in 2003 debuteerde hij met succes bij de Salzburger Festspiele waar hij in 2010 met de Wiener Philharmoniker tekende voor een indrukwekkende Lulu, een productie die ook op dvd werd uitgebracht. Hij was te gast bij de Bayreuther Festspiele met Wagners Der fliegende Holländer. Met dezelfde opera schitterde hij in Covent Garden. Langdurig en intensief is zijn band met de Deutsche Oper Berlin. Van 2001 tot 2004 was hij er vaste gastdirigent en nog steeds leidt hij met regelmaat nieuwe producties bij dit gezelschap. Zo dirigeert hij in maart 2018 enige voorstellingen van Das Wunder der Heliane van Korngold.

    Ook waren er verscheidene prijzen voor bijzondere opnames. Zo werd in 2014 de opname van de DNO-productie Der Schatzgräber van Schreker onderscheiden met een Edison, terwijl Trojahns opera Orest een Edison-nominatie kreeg. De dvd De legende van de stad Kitesj ontving in 2015 de International Classical Music Award. Tot slot werd de DNO-productie Gurre-Lieder in 2015 genomineerd door de International Opera Award voor beste nieuwe productie. Als extra bekroning werd in 2016 De Nationale Opera onder  Marc Albrechts muzikale leiding door de International Opera Award uitgeroepen tot ‘Opera house of the year’.

    De vele symfonische programma’s die hij met het Nederlands Philharmonisch Orkest uitvoert, bewijzen overtuigend dat Marc Albrecht ook in de concertzaal één van de leidende dirigenten van onze tijd is. Marc Albrecht en het Nederlands Philharmonisch Orkest brachten diverse opnamen uit waaronder Mahlers orkestliederen en Vierde symfonie en de complete Elektra van Strauss.

    Deel
  • Sonia Ganassi

    Sonia Ganassi, alt

    Deel
  • Saimir Pirgu

    Saimir Pirgu, tenor

    Deel
  • Roberto Tagliavini

    Roberto Tagliavini , bas

    De Italiaanse bas Roberto Tagliavini (1976) heeft veel te danken aan zijn geboortestad Parma. Hij vo

    De Italiaanse bas Roberto Tagliavini (1976) heeft veel te danken aan zijn geboortestad Parma. Hij volgde er zijn vocale opleiding en debuteerde in 2005 in het Teatro Regio di Parma. In 2010 werd hij in dezelfde stad uitgeroepen tot beste jonge zanger tijdens het Verdi festival waar hij grote indruk maakte met zijn aandeel in Verdi’s Requiem onder leiding van Lorin Maazel. Sindsdien heeft Tagliavini op talloze internationale operapodia gestaan, waaronder de meeste Italiaanse theaters zoals de Scala in Milaan, maar ook het Teatro Real de Madrid, de Opéra National de Paris en de Opera van Vlaanderen. Begin 2016 zal hij zijn debuut maken bij de Metropolitan Opera in New York.

    In Amsterdam is Roberto Tagliavini geen onbekende. In januari van dit jaar dwong hij bij de critici veel bewondering af met zijn virtuoze aandeel in Rossini’s Il viaggio a Reims bij De Nationale Opera. En ook in oktober staat hij daar op de planken in Il trovatore van Verdi.

    Deel
  • Ching-Lien Wu

    Ching-Lien Wu, koordirigent

    Met ingang van seizoen 2014-2015 heeft De Nationale Opera de Taiwanese Ching-Lien Wu benoemd tot art

    Met ingang van seizoen 2014-2015 heeft De Nationale Opera de Taiwanese Ching-Lien Wu benoemd tot artistiek leider van het koor van DNO. Daarmee haalden ze een koordirigent van formaat in huis, die kan bogen op een enorme ervaring met operakoren. Ze was verbonden aan belangrijke operagezelschappen als de Opéra de Nantes, het Théâtre du Capitole in Toulouse en de Opéra national du Rhin in Straatsburg. Vanaf 2001 tot haar aanstelling in Amsterdam was ze koordirigent bij het Grand Théâtre de Genève. Daarnaast werkte ze mee aan vele producties in onder meer Rouen, Shanghai en Taipei en assisteerde ze bij de Bayreuther Festspiele. Ook leidde ze tot 2013 tien jaar lang met grote bezieling het kamerkoor Le mOtet de Genève. Gevraagd naar haar eerste ervaring met haar nieuwe standplaats Amsterdam zei ze in een interview met NRC: 'Zoveel fietsen! Ik ben de enige Chinees die niet kan fietsen. Leren fietsen is er gewoon nooit van gekomen.' 

    Deel
  • Camilla Nylund

    Camilla Nylund, sopraan

    De Finse sopraan Camilla Nylund (1968) studeerde in haar geboorteland in Turku zang en muziekwetenschap. Aan het begin van haar carrière was ze enige tijd verbonden aan de opera van Hannover en de Semperoper in Dresden.

    De Finse sopraan Camilla Nylund (1968) studeerde in haar geboorteland in Turku zang en muziekwetenschap. Aan het begin van haar carrière was ze enige tijd verbonden aan de opera van Hannover en de Semperoper in Dresden. Haar grote doorbraak kwam in 2004 met haar spectaculaire vertolkingen van Fidelio van Beethoven en van Elisabeth in Wagners Tannhäuser. Maar vooral haar optreden in de titelrol van Strauss’ Salomé bij de opera van Keulen wekte veel bewondering, een rol die ze tot één van haar specialiteiten zou maken.

    Camilla Nylund trad op in alle grote muziektheaters over de hele wereld waaronder de Wiener Staatsoper, de Bayreuther Festspiele, en De Nationale Opera in Amsterdam. Het zwaartepunt van haar repertoire ligt bij Wagner en Strauss, maar zij zingt ook Verdi en Mozart en maakt soms een uitstapje naar de operette. Als concertzangeres maakte ze haar opwachting bij onder meer de Chicago Symphony Orchestra en de Berliner Philharmoniker. Van haar meer dan dertig cd- en dvd-opnames is zeker de Achtste van Mahler vermeldenswaard, die ze met het Koninklijk Concertgebouworkest onder Mariss Jansons opnam.

    In haar persoonlijk leven bestaat er voor Camilla Nylund gelukkig meer dan zingen alleen. ‘Daar heb ik ook hele andere verborgen talenten, zoals, koken, bakken en koopjesjagen.’

    Deel

Rondom het concert

Muziekcollege: Verdi Requiem
za 5 sept 2015
Lezingen
NedPhO-Koepel