Verliefde Helden

Nederlands Kamerorkest

Verliefde Helden

Programma

Händel -  Aria’s en suites uit o.a. de opera’s Rinaldo, Rodelinda, Serse, Tolomeo, re d’ Egitto, Giulio Cesare en Ariodante

Bij Georg Friedrich Händel waren ze favoriet, de Italiaanse castraatzangers die hij naar Londen haalde om te zingen in een van zijn circa veertig opera’s. Het publiek juichte voor de vaak virtuoze keelprestaties van deze mannen-alten en -sopranen, die door een medische ingreep in hun kindertijd geen man meer waren. De film Farinelli, over een van deze divo’s, geeft er een spectaculair beeld van. Het stemgeluid erin kwam evenwel met moderne trucages tot stand, want castraten bestaan niet meer. In de hedendaagse barokmuziek zingen countertenors, de Engelse benaming voor de hoge mannenstem in het register van de alt en de mezzosopraan. De Nederlander Maarten Engeltjes heeft dankzij bijzondere stembanden zo’n hoog register kunnen ontwikkelen. In een royale selectie uit Händels opera’s brengt Engeltjes de zowel lyrische als virtuoze aria’s tot leven, in afwisseling met instrumentale suites uit die opera’s.

Programma
GEORGE FRIEDRICH HÄNDEL (1685 – 1759)

Opera ‘Rinaldo’ HWV 7 (1711)
Battaglia
Or la tromba in suon festante

Opera ‘Rodelinda’ HWV 19 (1725)
Pompe vane di morte … Dove sei amato bene

Opera ‘Serse’ HWV 40 (1738)
Ouverture (Adagio – Allegro – Gigue)
Frondi tenere e belle … Ombra mai fu

Concerto grosso nr. 2 in F, op. 6  HWV 320 (1739-1741)
Andante larghetto
Allegro

Opera ‘Tolomeo, re d’Egitto’ HWV 25 (1728)
Che più si tarda omai … Inumano fratel, barbara madre …Stille amare, già vi sento

Opera ‘Giulio Cesare’ HWV 17 (1724)
Sinfonia Akte III
Empio dirò tu sei
Se in fiorito ameno prato

Opera ‘Ariodante’ HWV 33 (1735)
Ballo Akte II
. Entrée des songes agréables (Entrée van de prettige dromen)
. Entrée des songes funestes (Entrée van de nare dromen)
. Entrée des songes agréables effrayés (Entrée van de melancholieke dromen)
. Le combat des songes funestes et agréables (Gevecht tussen de nare en de prettige dromen)
Scherza infida 

 Tijdens dit concert wordt er gespeeld met barokstokken die beschikbaar zijn gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.

 

  • Over de musici
  • Maarten Engeltjes

    Maarten Engeltjes, countertenor

    De countertenor Maarten Engeltjes begon zijn carrière al op vierjarige leeftijd als jongenssopraan,

    De countertenor Maarten Engeltjes begon zijn carrière al op vierjarige leeftijd als jongenssopraan, en trad al vroeg regelmatig op als solist. Na zijn stembreuk debuteerde hij op zijn zestiende als countertenor in Bachs Matthäus Passion. Hij werd ‘ontdekt’ door Michael Chance tijdens een masterclass die ook op televisie werd uitgezonden. Chance was één van Maartens docenten aan het Haags Conservatorium waar hij in 2007 met glans afstudeerde. Inmiddels heeft Maarten Engeltjes gewerkt met grote dirigenten als Gustav Leonhardt, William Christie, Ton Koopman en Reinbert de Leeuw. Zijn debuut-cd met werk van Dowland, Byrd en Purcell stond in 2007 wekenlang in de klassieke top tien.

    Deel
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Concertmeester en artistiek leider NKO
    Gordan Nikolić is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. In Amsterdam is hij inmiddels uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest. Als muzikaal leider maakt hij hoorbaar en zichtbaar wat hem beroert in de muziek. Daardoor word je als luisteraar geraakt. " Nikolić generates excitement in everything he plays", aldus The Times.

    Portret Gordan Nikolić
    Zeven was Gordan Nikolić (1968, Servië) toen hij begon met vioolspelen. Twee jaar later al stuurden zijn ouders het talent naar een internaat voor vioolles. Vijf dagen per week. "Het was streng maar wij hadden dit ene geweldige ding: muziek. Het is als opgroeien in een kerk voor wie in God gelooft. Daar ligt de oorsprong van mijn intimiteit met de muziek." Nikolić vervolgde zijn studie bij de bekende Franse violist en dirigent Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule van Basel. Hij verdiepte zich in barokmuziek, maar werkte ook samen met Lutoslawski en Kurtág, omdat ook de hedendaagse muziek hem fascineert.

 Zijn eerste aanstelling als concertmeester kreeg de nog jonge violist in 1989. Nikolić' carrière raakte vanaf dat moment in een stroomversnelling, ook als solist. Hij werkte met tal van orkesten in Europa en kon prijs na prijs op zijn schoorsteenmantel zetten. In 1997 werd hij benoemd tot concertmeester van het London Symphony Orchestra, waar hij een bijzondere band ontwikkelde met Sir Colin Davis. Van deze maestro leerde hij hoe belangrijk het is om een eigen muzikale visie te bewaren. Om je niet te onderwerpen aan andermans autoriteit. "Als wij ooit eindigen door te praten op dezelfde manier, dan hebben wij verloren. Dus jij zegt wat je moet zeggen, ik zeg wat ik heb te zeggen, en dan komt er een brug", vertelt Davis hem. Woorden die hij nooit meer vergeet.



 In 2000 wordt Gordan Nikolić benoemd tot professor aan het Royal College of Music en drie jaar later ook aan de Guildhall School of Music. Als hij in 2004 naar het Nederlands Kamerorkest komt, gaat hij bovendien doceren aan het Rotterdams Conservatorium. De musici  zijn er geweldig gelukkig mee hoe deze topviolist het kamerorkest op zijn unieke wijze leidt vanaf de eerste lessenaar. Tijdens concerten neemt hij met zijn begeesterende beweeglijkheid niet alleen de orkestleden mee, maar de hele zaal. Nikolić speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel

Rondom het concert

Inleiding: Verliefde helden
vr 15 apr 2016
Inleidingen
TAQA Theater De Vest, Alkmaar