Viva Vivaldi!

Nederlands Kamerorkest

Viva Vivaldi!

MEDIA

Programma

Vivaldi – L’estro armonico: Concert voor 4 violen en cello in b
Vivaldi – Concert voor 2 violen en echo in A
Vivaldi – Concert in E ‘Il Riposo, per il Santissimo Natale’
Vivaldi – Fagotconcert in G, RV 493
Vivaldi – Salve Regina
Vivaldi – In furore iustissimae irae, RV 626
Vivaldi – Laudate pueri Dominum

Facebook Event:

Helaas heeft sopraan Silvia Frigato haar optreden moeten annuleren. Wij zijn verheugd dat Lucie Chartin bereid is haar op deze korte termijn te vervangen. Het programma wordt hierdoor licht gewijzigd: in plaats van Nulla in mundo pax sincera hoort u In furore iustissimae irae.

Viva Vivaldi! Wie een concert met muziek van Vivaldi programmeert, heeft het voor het uitkiezen. Meer dan 500 soloconcerten schreef de rode priester voor de leerlingen van het meisjesweeshuis waar hij muziekleraar was. En voor de menselijke stem componeerde hij tientallen opera’s, cantates en schitterende kerkmuziek. Het Nederlands Kamerorkest neemt u mee tijdens dit afwisselende concert in Italiaans barokke sfeer.

Natuurlijk brengt meesterviolist Gordan Nikolić u in kerststemming met een heerlijk vioolconcert dat met zijn zachte geluiden de stilte van de Kerstnacht verbeeldt. Sopraan Silvia Frigato laat Vivaldi’s vocale compositietalent horen in onder meer het Salve Regina en het schitterende, virtuoze Laudate pueri Dominum. Maar ook diverse orkestleden treden op in enkele van de mooiste soloconcerten die Vivaldi geschreven heeft. 

Dit concert wordt mede mogelijk gemaakt door

  • Over de musici
  • Lucie Chartin

    Lucie Chartin, sopraan

    Lucie Chartin is in 2015 met de hoogste onderscheiding afgestudeerd aan de afdeling Oude Muziek van

    Lucie Chartin is in 2015 met de hoogste onderscheiding afgestudeerd aan de afdeling Oude Muziek van het Conservatorium van Amsterdam bij Xenia Meijer en Maarten Koningsberger. Sindsdien was ze te gast bij onder meer de Nederlandse Bachvereniging, Asko|Schönberg en het Rotterdams Philharmonisch Orkest, onder dirigenten als Yannick Nézet-Séguin, Jos van Veldhoven en Daniël Reuss. In 2016 debuteerde ze bij De Nationale Opera met Before Present, een op maat gecomponeerde opera voor drie zangers. Ze was te horen op cd’s met werken van Mozart en Honegger, waarvan één genomineerd werd voor een Edison. Dit seizoen speelde ze de rol van Ophélie in de zeer succesvolle productie van Hamlet, een 'grand opéra' van Ambroise Thomas, met Opera2day en het New European ensemble. In 2019 zal ze in Die Zauberflöte van Mozart voor het eerst de Koningin van de Nacht vertolken. Ook zal Chartin in l’Opera-Théâtre de Metz en het Grand Théâtre du Luxembourg debuteren als Amour in Orphée et Eurydice van Glück.

    Deel
  • Maaike Aarts

    Maaike Aarts, 1e viool

    Nederlands Kamerorkest

    Sinds oktober 2014 is ze plaatsvervangend concertmeester van het Nederlands Kamerorkest.

    plv. concertmeester

    Maaike Aarts studeerde aan het Utrechts Conservatorium en aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Haar hoofdvakdocenten waren achtereenvolgens Lex Korff de Gidts, Isabelle van Keulen, Jaring Walta en Peter Brunt. Zij studeerde af met speciale onderscheiding voor artistieke persoonlijkheid. 

    Maaike won eerste prijzen op de Iordens Viooldagen, het Prinses Christina concours en het landelijk duo concours voor conservatorium studenten in Rotterdam. Zij volgde masterclasses bij o.a. Davina van Wely, Herman Krebbers, Philippe Hirschhornn, Thomas Brandis, Ilja Grubert, Ilan Gronich, Shmuel Ashkenasi en Vera Beths, Reinbert de Leeuw en Gyorgy Kurtag.

    Sinds oktober 2014 heeft Maaike een nieuwe uitdaging en is ze plaatsvervangend concertmeester van het Nederlands Kamerorkest.

    Deel
  • Margreet Bongers

    Margreet Bongers, fagot

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Kort studeerde ze viool aan het conservatorium van Amsterdam, waar ze al snel op de fagot overstapte en les had van Joep Terwey en Brian Pollard.
    Binnen korte tijd groeide Magreet Bongers uit tot een veelgevraagd fagottist in ons land.

    aanvoerder

    De fagot bereikte Margreet Bongers via een omweg. 'Als kind draaide mijn vader altijd hoboïst Han de Vries en Bachcantates. Al vanaf mijn vierde wilde ik dus ook hobo spelen.' Toen dat enkele jaren later op de muziekschool niet mogelijk was, werd het de viool. Ze werd zelfs concertmeester van het universiteitsorkest van Wageningen. Kort studeerde ze viool aan het conservatorium van Amsterdam, waar ze al snel op de fagot overstapte en les had van Joep Terwey en Brian Pollard.
    Binnen korte tijd groeide Magreet Bongers uit tot een veelgevraagd fagottist in ons land. Nog tijdens haar studie werd ze solofagottist bij het Nederland Balletorkest. Ze was lid van ASKO|Schönberg, waar ze samenwerkte met onder anderen Reinbert de Leeuw, Karlheinz Stockhausen en Louis Andriessen, speelde bij het Nederlands Blazers Ensemble en was één van de oprichters van het Combattimento Consort.
    Daarnaast specialiseerde zij zich in het historische fagotspel op oude instrumenten. Als zodanig speelde ze in het Amsterdam Baroque Orchestra onder leiding van Ton Koopman, het Collegium Vocale Gent en was elf jaar eerste fagottist bij het Orchestre de Champs Elysees onder Phillippe Herreweghe.
    Sinds 1997, al meer dan 20 jaar, is Margreet Bongers solofagottist bij het Nederlands Philharmonisch Orkest.

    Deel
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Sinds 2004 is Gordan Nikolić artistiek leider van het Nederlands Kamerorkest. Hij behoort al jaren tot de grootste violisten van deze tijd. Hij is concertmeester geweest bij meerdere orkesten en is regelmatig te gast als violist of orkestleider in binnen- en buitenland. In de loop van de jaren is hij uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest, dat hij op zijn eigen, unieke wijze leidt.

    Nikolić werd in 1968 in het huidige Servië geboren. Op zijn zevende begon hij met vioolspelen. Twee jaar later ging hij naar een internaat voor vioolles. Hij vervolgde zijn studie bij Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule in Bazel. Daar verdiepte hij zich in de barokviool, maar werkte hij ook samen met moderne componisten als Lutosławski en Kurtág. In 1989 kreeg hij zijn eerste aanstelling als concertmeester bij het Orchestre d’Auvergne. Vanaf 1997 tot en met 2017 bekleedde hij dezelfde functie bij het London Symphony Orchestra. Daar werkte hij samen met topdirigenten als Colin Davis, Claudio Abbado, Valeri Gergiev en Bernard Haitink.

    Nikolić staat niet als dirigent voor het Nederlands Kamerorkest, maar voert vanaf de eerste lessenaar de musici aan. Dit omdat hij de andere orkestleden niet wil onderwerpen aan zijn autoriteit. Hij vindt het belangrijk om je eigen muzikale visie te bewaren, en die naar voren te brengen in de muziek die je speelt. Zelf zegt hij: ‘Ik ben er niet om te vertellen wat de andere musici moeten doen. Ik probeer een energieke of emotionele richting aan te geven, en vervolgens proberen we een gemeenschappelijke taal te vinden.’ Inmiddels heeft hij samen met het orkest gewerkt aan diverse bijzondere producties en heeft hij verschillende succesvolle cd-opnames gemaakt.

    Nikolić wordt regelmatig gevraagd als muzikaal leider bij diverse internationale gezelschappen, waaronder het Australian Chamber Orchestra, het Orchestre de chambre de Genève en het Antwerp Symphony Orchestra. Sinds 2007 heeft hij de leiding over het in Spanje gevestigde BandArt, een orkest dat inzet op maatschappelijke betrokkenheid. Naast zijn activiteiten als violist en orkestleider is Nikolić docent aan Codarts in Rotterdam. Hij speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel
  • Laura Oomens

    Laura Oomens, 2e viool

    Nederlands Kamerorkest

    Sinds 2012 is Laura plaatsvervangend aanvoerder tweede violen.

    plv. aanvoerder

    Laura Oomens werd in Middelburg geboren als dochter van een pianiste en een violist. Opgroeiend in Duitsland begon Laura op vierjarige onder leiding van haar vader met vioolspelen. Hierna kreeg ze les bij Herman Krebbers, Uwe-Martin Haiberg en David Takeno. Van 2007 tot 2010 was Laura als eerste violiste verbonden aan het Residentie Orkest. In het laatste jaar was zij tweede concertmeester. In 2009 richtte ze het Unison Chamber Music Festival op in Sangerhausen, Duitsland. Sinds 2012 is Laura plaatsvervangend aanvoerder tweede violen van het Nederlands Kamerorkest.

    Laura bespeelt een Nicolaus Gagliano uit 1779, die haar ter beschikking is gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds. 

    Deel
  • Bas Treub

    Bas Treub, 2e viool

    Nederlands Kamerorkest

    Bas is aanvoerder tweede violen van het Nederlands Kamerorkest.

    aanvoerder

    Bas Treub (Den Haag, 1987) is een Nederlandse violist. Hij studeerde aan de Koninklijke Conservatoria van Den Haag en Brussel bij Peter Brunt en Philippe Graffin en behaalde zijn masterdiploma summa cum laude in 2013.

    Bas is aanvoerder van de 2e violen in het Nederlands Kamerorkest. Hij heeft als gastconcertmeester gewerkt bij het Philharmonia Orchestra, het Gelders Orkest en het Orpheus Sinfonia. Als aanvoerder 2e viool werd hij uitgenodigd bij het Scottish Chamber Orchestra, het Scottish Ensemble, het Royal Northern Sinfonia en het Nederlands Philharmonisch Orkest. Daarnaast speelt hij als freelance violist bij ensembles als het Mahler Chamber Orchestra, de Deutsche Kammerphilharmonie Bremen, London Sinfonietta en Spira Mirabilis. Bas maakte vele jaren onderdeel uit van het European Union Youth Orchestra, waar hij tijdens zijn laatste seizoenen concertmeester was.

    Als gepassioneerd kamer- en orkestmusicus gaf Bas concerten op internationale festivals en podia, zoals de BBC Proms, Aldeburgh Festival, Edinburgh Festival, Abu Dhabi Festival, Carnegie Hall in New York, Kennedy Center in Washington, Konzerthaus Berlin, Wigmore Hall en het Concertgebouw Amsterdam. Als orkestleider werkte hij nauw samen met gerenommeerde musici als Vladimir Ashkenazy, Isabelle Faust en Gautier Capuçon. Bas heeft een voorliefde voor het uitvoeren van orkestrale muziek op een kamermuzikale wijze; met ruimte voor vrijheid, individualiteit en bezieling. Hij is er van overtuigd dat muziek maken altijd zou moeten gaan over creatie en niet over reproductie. Bas speelt graag muziek uit alle stijlperioden en in verschillende bezettingen.

    Bas speelt op een prachtige viool uit 1891, vervaardigd te Parijs door de Franse vioolbouwer Emile Germain. Deze viool wordt hem ter beschikking gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.

    Deel
  • Sietse-Jan Weijenberg

    Sietse-Jan Weijenberg, cello

    Nederlands Kamerorkest

    Cellist Sietse-Jan Weijenberg studeerde aan de conservatoria van Groningen en Parijs en volgde masterclasses bij onder anderen János Starker en Natalia Gutman. Hij won prijzen op diverse concoursen. In 2009 bereikte hij als eerste Nederlander de finale van het Rostropovich Concours. 

    aanvoerder

    Cellist Sietse-Jan Weijenberg studeerde aan de conservatoria van Groningen en Parijs en volgde masterclasses bij onder anderen János Starker en Natalia Gutman. Hij won prijzen op diverse concoursen. In 2009 bereikte hij als eerste Nederlander de finale van het Rostropovich Concours. Sinds 2010 is hij actief geweest als cello-aanvoerder bij diverse orkesten zoals het Residentie Orkest, het Noord Nederlands Orkest en het Koninklijk Concertgebouworkest. In 2013 kreeg hij een vaste positie bij het Nederlands Kamerorkest.

    Sietse-Jan Weijenberg trad regelmatig als solist op bij onder meer Amsterdam Sinfonietta, het Nederlands Studenten Orkest en het Orchestre de Paris. Vorig seizoen speelde hij met groot succes bij zijn eigen Nederlands Kamerorkest het Celloconcert nr. 3 van C.Ph.E. Bach. Daarnaast speelt hij met diverse kamermuziekensembles. Met zijn trio Demian won hij in 2009 de eerste prijs bij het internationale Maria Canals Pianotrio Concours. Ook concerteerde hij op gerenommeerde festivals als het Kuhmo Kamermuziekfestival en het Storioni Festival. Bij het Canadese label Ultra Analogue heeft hij diverse opnames gemaakt met onder andere werk van Bach en Beethoven.

    Deel

Rondom het concert

Muziekcafé
do 13 dec 2018
Muziekcafé
TAQA Theater De Vest, Alkmaar