Viva Vivaldi!

Nederlands Kamerorkest

Viva Vivaldi!

Programma

Vivaldi – L’estro armonico: Concert voor 4 violen en cello in b en Concert voor 2 violen en echo in A
Vivaldi – Concert in E ‘Il Riposo, per il Santissimo Natale’
Vivaldi – Fagotconcert in G
Vivaldi – Salve Regina
Vivaldi – Nulla in mundo pax sincera
Vivaldi – Laudate pueri Dominum

Viva Vivaldi! Wie een concert met muziek van Vivaldi programmeert, heeft het voor het uitkiezen. Meer dan 500 soloconcerten schreef de rode priester voor de leerlingen van het meisjesweeshuis waar hij muziekleraar was. En voor de menselijke stem componeerde hij tientallen opera’s, cantates en schitterende kerkmuziek. Het Nederlands Kamerorkest neemt u mee tijdens dit afwisselende concert in Italiaans barokke sfeer.

Natuurlijk brengt meesterviolist Gordan Nikolić u in kerststemming met een heerlijk vioolconcert dat met zijn zachte geluiden de stilte van de Kerstnacht verbeeldt. Sopraan Silvia Frigato laat Vivaldi’s vocale compositietalent horen in onder meer het Salve Regina en het schitterende, virtuoze Laudate pueri Dominum. Maar ook diverse orkestleden treden op in enkele van de mooiste soloconcerten die Vivaldi geschreven heeft. 

  • Over de musici
  • Margreet Bongers

    Margreet Bongers, fagot

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Sinds 1997 speelt Margreet Bongers als solofagottiste in het Nederlands Philharmonisch Orkest en het Nederlands Kamerorkest.

    aanvoerder

    Margreet Bongers studeerde aanvankelijk viool aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam bij Mark Lubotsky. Op haar twintigste gooide ze het roer om en ruilde de viool  voor de fagot en Lubotsky voor Joep Terweij. Twee jaar later werd zij aangenomen als solofagottiste in het Nederlands Balletorkest. Daarnaast werd zij lid van het Combattimento Consort, het Nederlands Blazers Ensemble en ASKO|Schönberg.

    Tegelijkertijd bleef de oude muziek haar roepen. Margreet maakte haar eerste cd-opnamen op de klassieke fagot bij Anima Eterna onder leiding van Jos van Immerseel en speelde mee bij de integrale opnamen van de Bachcantaten met The Amsterdam Baroque Orchestra onder leiding van Ton Koopman.

    Als solo-fagottiste van Orchestre des Champs Elysees olv Philippe Herreweghe, met Collegium Vocale Gent en nog vele andere spraakmakende gezelschappen trok zij jarenlang de wereld over. Sinds 1997 speelt Margreet Bongers als solofagottiste in het Nederlands Philharmonisch Orkest en het Nederlands Kamerorkest. 

    Deel
  • Silvia Frigato

    Silvia Frigato, sopraan

    Als er één sopraan is die de laatste jaren naam heeft gemaakt als excellente zangeres in het barokke repertoire, dan is dat wel Silvia Frigato.

    Als er één sopraan is die de laatste jaren naam heeft gemaakt als excellente zangeres in het barokke repertoire, dan is dat wel Silvia Frigato. Al tijdens haar opleiding specialiseerde zij zich in die richting door te studeren aan onder meer de Académie Baroque Européenne in Ambronay. Ze vestigde aller ogen op zich door het winnen van prijzen tijdens concoursen als het Concorso Internazionale di Canto Barocco Francesco Provenzale in 2007 in Napels en het Concorso di canto barocco Premio Fatima Terzo in Vicenza.

    Silvia Frigato werkte samen met vrijwel alle groten uit de authentieke muziekpraktijk waaronder Rinaldo Alessandrini, Philippe Herreweghe en Nicholas McGegan. John Eliot Gardiner koos haar speciaal uit voor zijn Accademia Monteverdiana, waarmee zij in Monteverdi’s Mariavespers over de hele wereld toerde.

    Binnen haar specialisatie beschikt Silvia Frigato over een uitgebreid repertoire. Zij zong in opera’s van onder andere Monteverdi, Caccini en Cavalli, maar ook in vocale muziek van Händel, Vivaldi en Pergolesi. Haar opname van diens Stabat Mater in combinatie met motetten van Vivaldi werd als exemplarische geprezen. En dat zij haar vleugels inmiddels uitgespreid heeft buiten de barokke grenzen blijkt wel uit haar recitals met de liederen van Weber, en opera’s van Bellini en Rossini. Baanbrekend was haar vertolking van Yniold in Debussy’s Pelléas et Mélisande.

    Deel
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Concertmeester en artistiek leider NKO
    Gordan Nikolić is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. In Amsterdam is hij inmiddels uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest. Als muzikaal leider maakt hij hoorbaar en zichtbaar wat hem beroert in de muziek. Daardoor word je als luisteraar geraakt. " Nikolić generates excitement in everything he plays", aldus The Times.

    Portret Gordan Nikolić
    Zeven was Gordan Nikolić (1968, Servië) toen hij begon met vioolspelen. Twee jaar later al stuurden zijn ouders het talent naar een internaat voor vioolles. Vijf dagen per week. "Het was streng maar wij hadden dit ene geweldige ding: muziek. Het is als opgroeien in een kerk voor wie in God gelooft. Daar ligt de oorsprong van mijn intimiteit met de muziek." Nikolić vervolgde zijn studie bij de bekende Franse violist en dirigent Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule van Basel. Hij verdiepte zich in barokmuziek, maar werkte ook samen met Lutoslawski en Kurtág, omdat ook de hedendaagse muziek hem fascineert.

 Zijn eerste aanstelling als concertmeester kreeg de nog jonge violist in 1989. Nikolić' carrière raakte vanaf dat moment in een stroomversnelling, ook als solist. Hij werkte met tal van orkesten in Europa en kon prijs na prijs op zijn schoorsteenmantel zetten. In 1997 werd hij benoemd tot concertmeester van het London Symphony Orchestra, waar hij een bijzondere band ontwikkelde met Sir Colin Davis. Van deze maestro leerde hij hoe belangrijk het is om een eigen muzikale visie te bewaren. Om je niet te onderwerpen aan andermans autoriteit. "Als wij ooit eindigen door te praten op dezelfde manier, dan hebben wij verloren. Dus jij zegt wat je moet zeggen, ik zeg wat ik heb te zeggen, en dan komt er een brug", vertelt Davis hem. Woorden die hij nooit meer vergeet.



 In 2000 wordt Gordan Nikolić benoemd tot professor aan het Royal College of Music en drie jaar later ook aan de Guildhall School of Music. Als hij in 2004 naar het Nederlands Kamerorkest komt, gaat hij bovendien doceren aan het Rotterdams Conservatorium. De musici  zijn er geweldig gelukkig mee hoe deze topviolist het kamerorkest op zijn unieke wijze leidt vanaf de eerste lessenaar. Tijdens concerten neemt hij met zijn begeesterende beweeglijkheid niet alleen de orkestleden mee, maar de hele zaal. Nikolić speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel

Rondom het concert

Muziekcafé
do 13 dec 2018
Muziekcafé
TAQA Theater De Vest, Alkmaar
Deel