Viva Vivaldi!

Nederlands Kamerorkest

Viva Vivaldi!

MEDIA

Programma

Vivaldi – L’estro armonico: Concert voor 4 violen en cello in b
Vivaldi – Concert voor 2 violen en echo in A
Vivaldi – Concert in E ‘Il Riposo, per il Santissimo Natale’
Vivaldi – Fagotconcert in G, RV 493
Vivaldi – Salve Regina
Vivaldi – In furore iustissimae irae, RV 626
Vivaldi – Laudate pueri Dominum

Facebook Event:

Helaas heeft sopraan Silvia Frigato haar optreden moeten annuleren. Wij zijn verheugd dat Lucie Chartin bereid is haar op deze korte termijn te vervangen. Het programma wordt hierdoor licht gewijzigd: in plaats van Nulla in mundo pax sincera hoort u In furore iustissimae irae.

Viva Vivaldi! Wie een concert met muziek van Vivaldi programmeert, heeft het voor het uitkiezen. Meer dan 500 soloconcerten schreef de rode priester voor de leerlingen van het meisjesweeshuis waar hij muziekleraar was. En voor de menselijke stem componeerde hij tientallen opera’s, cantates en schitterende kerkmuziek. Het Nederlands Kamerorkest neemt u mee tijdens dit afwisselende concert in Italiaans barokke sfeer.

Natuurlijk brengt meesterviolist Gordan Nikolić u in kerststemming met een heerlijk vioolconcert dat met zijn zachte geluiden de stilte van de Kerstnacht verbeeldt. Sopraan Silvia Frigato laat Vivaldi’s vocale compositietalent horen in onder meer het Salve Regina en het schitterende, virtuoze Laudate pueri Dominum. Maar ook diverse orkestleden treden op in enkele van de mooiste soloconcerten die Vivaldi geschreven heeft. 

Dit concert wordt mede mogelijk gemaakt door

  • Over de musici
  • Lucie Chartin

    Lucie Chartin, sopraan

    Lucie Chartin is in 2015 met de hoogste onderscheiding afgestudeerd aan de afdeling Oude Muziek van

    Lucie Chartin is in 2015 met de hoogste onderscheiding afgestudeerd aan de afdeling Oude Muziek van het Conservatorium van Amsterdam bij Xenia Meijer en Maarten Koningsberger. Sindsdien was ze te gast bij onder meer de Nederlandse Bachvereniging, Asko|Schönberg en het Rotterdams Philharmonisch Orkest, onder dirigenten als Yannick Nézet-Séguin, Jos van Veldhoven en Daniël Reuss. In 2016 debuteerde ze bij De Nationale Opera met Before Present, een op maat gecomponeerde opera voor drie zangers. Ze was te horen op cd’s met werken van Mozart en Honegger, waarvan één genomineerd werd voor een Edison. Dit seizoen speelde ze de rol van Ophélie in de zeer succesvolle productie van Hamlet, een 'grand opéra' van Ambroise Thomas, met Opera2day en het New European ensemble. In 2019 zal ze in Die Zauberflöte van Mozart voor het eerst de Koningin van de Nacht vertolken. Ook zal Chartin in l’Opera-Théâtre de Metz en het Grand Théâtre du Luxembourg debuteren als Amour in Orphée et Eurydice van Glück.

    Deel
  • Maaike Aarts

    Maaike Aarts, 1e viool

    Nederlands Kamerorkest

    Sinds oktober 2014 is ze plaatsvervangend concertmeester van het Nederlands Kamerorkest.

    plv. concertmeester

    Maaike Aarts studeerde aan het Utrechts Conservatorium en aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Haar hoofdvakdocenten waren achtereenvolgens Lex Korff de Gidts, Isabelle van Keulen, Jaring Walta en Peter Brunt. Zij studeerde af met speciale onderscheiding voor artistieke persoonlijkheid. 

    Maaike won eerste prijzen op de Iordens Viooldagen, het Prinses Christina concours en het landelijk duo concours voor conservatorium studenten in Rotterdam. Zij volgde masterclasses bij o.a. Davina van Wely, Herman Krebbers, Philippe Hirschhornn, Thomas Brandis, Ilja Grubert, Ilan Gronich, Shmuel Ashkenasi en Vera Beths, Reinbert de Leeuw en Gyorgy Kurtag.

    Sinds oktober 2014 heeft Maaike een nieuwe uitdaging en is ze plaatsvervangend concertmeester van het Nederlands Kamerorkest.

    Deel
  • Laura Oomens

    Laura Oomens, 2e viool

    Nederlands Kamerorkest

    Sinds 2012 is Laura plaatsvervangend aanvoerder tweede violen.

    plv. aanvoerder

    Laura Oomens werd in Middelburg geboren als dochter van een pianiste en een violist. Opgroeiend in Duitsland begon Laura op vierjarige onder leiding van haar vader met vioolspelen. Hierna kreeg ze les bij Herman Krebbers, Uwe-Martin Haiberg en David Takeno. Van 2007 tot 2010 was Laura als eerste violiste verbonden aan het Residentie Orkest. In het laatste jaar was zij tweede concertmeester. In 2009 richtte ze het Unison Chamber Music Festival op in Sangerhausen, Duitsland. Sinds 2012 is Laura plaatsvervangend aanvoerder tweede violen van het Nederlands Kamerorkest.

    Laura bespeelt een Nicolaus Gagliano uit 1779, die haar ter beschikking is gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds. 

    Deel
  • Bas Treub

    Bas Treub, 2e viool

    Nederlands Kamerorkest

    Bas is aanvoerder tweede violen van het Nederlands Kamerorkest.

    aanvoerder

    Bas Treub (Den Haag, 1987) is een Nederlandse violist. Hij studeerde aan de Koninklijke Conservatoria van Den Haag en Brussel bij Peter Brunt en Philippe Graffin en behaalde zijn masterdiploma summa cum laude in 2013.

    Bas is aanvoerder van de 2e violen in het Nederlands Kamerorkest. Hij heeft als gastconcertmeester gewerkt bij het Philharmonia Orchestra, het Gelders Orkest en het Orpheus Sinfonia. Als aanvoerder 2e viool werd hij uitgenodigd bij het Scottish Chamber Orchestra, het Scottish Ensemble, het Royal Northern Sinfonia en het Nederlands Philharmonisch Orkest. Daarnaast speelt hij als freelance violist bij ensembles als het Mahler Chamber Orchestra, de Deutsche Kammerphilharmonie Bremen, London Sinfonietta en Spira Mirabilis. Bas maakte vele jaren onderdeel uit van het European Union Youth Orchestra, waar hij tijdens zijn laatste seizoenen concertmeester was.

    Als gepassioneerd kamer- en orkestmusicus gaf Bas concerten op internationale festivals en podia, zoals de BBC Proms, Aldeburgh Festival, Edinburgh Festival, Abu Dhabi Festival, Carnegie Hall in New York, Kennedy Center in Washington, Konzerthaus Berlin, Wigmore Hall en het Concertgebouw Amsterdam. Als orkestleider werkte hij nauw samen met gerenommeerde musici als Vladimir Ashkenazy, Isabelle Faust en Gautier Capuçon. Bas heeft een voorliefde voor het uitvoeren van orkestrale muziek op een kamermuzikale wijze; met ruimte voor vrijheid, individualiteit en bezieling. Hij is er van overtuigd dat muziek maken altijd zou moeten gaan over creatie en niet over reproductie. Bas speelt graag muziek uit alle stijlperioden en in verschillende bezettingen.

    Bas speelt op een prachtige viool uit 1891, vervaardigd te Parijs door de Franse vioolbouwer Emile Germain. Deze viool wordt hem ter beschikking gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.

    Deel

Rondom het concert

Muziekcafé
do 13 dec 2018
Muziekcafé
TAQA Theater De Vest, Alkmaar