Viva Vivaldi!

Nederlands Kamerorkest

Viva Vivaldi!

Programma

Vivaldi – L’estro armonico: Concert voor 4 violen en cello in b
Vivaldi – Concert voor 2 violen en echo in A
Vivaldi – Concert in E ‘Il Riposo, per il Santissimo Natale’
Vivaldi – Fagotconcert in G, RV 493
Vivaldi – Salve Regina
Vivaldi – Nulla in mundo pax sincera
Vivaldi – Laudate pueri Dominum

Facebook Event:

Viva Vivaldi! Wie een concert met muziek van Vivaldi programmeert, heeft het voor het uitkiezen. Meer dan 500 soloconcerten schreef de rode priester voor de leerlingen van het meisjesweeshuis waar hij muziekleraar was. En voor de menselijke stem componeerde hij tientallen opera’s, cantates en schitterende kerkmuziek. Het Nederlands Kamerorkest neemt u mee tijdens dit afwisselende concert in Italiaans barokke sfeer.

Natuurlijk brengt meesterviolist Gordan Nikolić u in kerststemming met een heerlijk vioolconcert dat met zijn zachte geluiden de stilte van de Kerstnacht verbeeldt. Sopraan Silvia Frigato laat Vivaldi’s vocale compositietalent horen in onder meer het Salve Regina en het schitterende, virtuoze Laudate pueri Dominum. Maar ook diverse orkestleden treden op in enkele van de mooiste soloconcerten die Vivaldi geschreven heeft. 

  • Over de musici
  • Margreet Bongers

    Margreet Bongers, fagot

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Kort studeerde ze viool aan het conservatorium van Amsterdam, waar ze al snel op de fagot overstapte en les had van Joep Terwey en Brian Pollard.
    Binnen korte tijd groeide Magreet Bongers uit tot een veelgevraagd fagottist in ons land.

    aanvoerder

    De fagot bereikte Margreet Bongers via een omweg. 'Als kind draaide mijn vader altijd hoboïst Han de Vries en Bachcantates. Al vanaf mijn vierde wilde ik dus ook hobo spelen.' Toen dat enkele jaren later op de muziekschool niet mogelijk was, werd het de viool. Ze werd zelfs concertmeester van het universiteitsorkest van Wageningen. Kort studeerde ze viool aan het conservatorium van Amsterdam, waar ze al snel op de fagot overstapte en les had van Joep Terwey en Brian Pollard.
    Binnen korte tijd groeide Magreet Bongers uit tot een veelgevraagd fagottist in ons land. Nog tijdens haar studie werd ze solofagottist bij het Nederland Balletorkest. Ze was lid van ASKO|Schönberg, waar ze samenwerkte met onder anderen Reinbert de Leeuw, Karlheinz Stockhausen en Louis Andriessen, speelde bij het Nederlands Blazers Ensemble en was één van de oprichters van het Combattimento Consort.
    Daarnaast specialiseerde zij zich in het historische fagotspel op oude instrumenten. Als zodanig speelde ze in het Amsterdam Baroque Orchestra onder leiding van Ton Koopman, het Collegium Vocale Gent en was elf jaar eerste fagottist bij het Orchestre de Champs Elysees onder Phillippe Herreweghe.
    Sinds 1997, al meer dan 20 jaar, is Margreet Bongers solofagottist bij het Nederlands Philharmonisch Orkest.

    Deel
  • Silvia Frigato

    Silvia Frigato, sopraan

    Als er één sopraan is die de laatste jaren naam heeft gemaakt als excellente zangeres in het barokke repertoire, dan is dat wel Silvia Frigato.

    Als er één sopraan is die de laatste jaren naam heeft gemaakt als excellente zangeres in het barokke repertoire, dan is dat wel Silvia Frigato. Al tijdens haar opleiding specialiseerde zij zich in die richting door te studeren aan onder meer de Académie Baroque Européenne in Ambronay. Ze vestigde aller ogen op zich door het winnen van prijzen tijdens concoursen als het Concorso Internazionale di Canto Barocco Francesco Provenzale in 2007 in Napels en het Concorso di canto barocco Premio Fatima Terzo in Vicenza.

    Silvia Frigato werkte samen met vrijwel alle groten uit de authentieke muziekpraktijk waaronder Rinaldo Alessandrini, Philippe Herreweghe en Nicholas McGegan. John Eliot Gardiner koos haar speciaal uit voor zijn Accademia Monteverdiana, waarmee zij in Monteverdi’s Mariavespers over de hele wereld toerde.

    Binnen haar specialisatie beschikt Silvia Frigato over een uitgebreid repertoire. Zij zong in opera’s van onder andere Monteverdi, Caccini en Cavalli, maar ook in vocale muziek van Händel, Vivaldi en Pergolesi. Haar opname van diens Stabat Mater in combinatie met motetten van Vivaldi werd als exemplarische geprezen. En dat zij haar vleugels inmiddels uitgespreid heeft buiten de barokke grenzen blijkt wel uit haar recitals met de liederen van Weber, en opera’s van Bellini en Rossini. Baanbrekend was haar vertolking van Yniold in Debussy’s Pelléas et Mélisande.

    Deel
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Sinds 2004 is Gordan Nikolić artistiek leider van het Nederlands Kamerorkest. Hij behoort al jaren tot de grootste violisten van deze tijd. Hij is concertmeester geweest bij meerdere orkesten en is regelmatig te gast als violist of orkestleider in binnen- en buitenland. In de loop van de jaren is hij uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest, dat hij op zijn eigen, unieke wijze leidt.

    Nikolić werd in 1968 in het huidige Servië geboren. Op zijn zevende begon hij met vioolspelen. Twee jaar later ging hij naar een internaat voor vioolles. Hij vervolgde zijn studie bij Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule in Bazel. Daar verdiepte hij zich in de barokviool, maar werkte hij ook samen met moderne componisten als Lutosławski en Kurtág. In 1989 kreeg hij zijn eerste aanstelling als concertmeester bij het Orchestre d’Auvergne. Vanaf 1997 tot en met 2017 bekleedde hij dezelfde functie bij het London Symphony Orchestra. Daar werkte hij samen met topdirigenten als Colin Davis, Claudio Abbado, Valeri Gergiev en Bernard Haitink.

    Nikolić staat niet als dirigent voor het Nederlands Kamerorkest, maar voert vanaf de eerste lessenaar de musici aan. Dit omdat hij de andere orkestleden niet wil onderwerpen aan zijn autoriteit. Hij vindt het belangrijk om je eigen muzikale visie te bewaren, en die naar voren te brengen in de muziek die je speelt. Zelf zegt hij: ‘Ik ben er niet om te vertellen wat de andere musici moeten doen. Ik probeer een energieke of emotionele richting aan te geven, en vervolgens proberen we een gemeenschappelijke taal te vinden.’ Inmiddels heeft hij samen met het orkest gewerkt aan diverse bijzondere producties en heeft hij verschillende succesvolle cd-opnames gemaakt.

    Nikolić wordt regelmatig gevraagd als muzikaal leider bij diverse internationale gezelschappen, waaronder het Australian Chamber Orchestra, het Orchestre de chambre de Genève en het Antwerp Symphony Orchestra. Sinds 2007 heeft hij de leiding over het in Spanje gevestigde BandArt, een orkest dat inzet op maatschappelijke betrokkenheid. Naast zijn activiteiten als violist en orkestleider is Nikolić docent aan Codarts in Rotterdam. Hij speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel

Rondom het concert

Muziekcafé
do 13 dec 2018
Muziekcafé
TAQA Theater De Vest, Alkmaar
Deel