Vivaldi's De vier jaargetijden

Nederlands Kamerorkest

Vivaldi's De vier jaargetijden

Programma

Bach - Suite nr. 2 BWV 1067
Vivaldi - De Vier Jaargetijden
Händel - Concerto grosso in b, HWV 330, op. 6, nr. 12

Gordan Nikolić krijgt nooit genoeg van Vivaldi’s De vier jaargetijden. Of hij het nu in Australië speelt of in Amsterdam, steeds weer ontdekt Nikolić nieuwe elementen. Die brengt hij vol enthousiasme over, aldus de Britse pers. Nikolić is aan de andere kant van het Kanaal concertmeester van het London Symphony Orchestra. Hier leidt hij met verve het Nederlands Kamerorkest. Vandaag dus in Vivaldi’s De vier jaargetijden. Een werk vol wisselende weersomstandigheden. Met wat daar bij hoort: zoemende insecten, dutjes in de zon en klapperende tanden. Maar eerst gidst Nikolić ons door twee topbarokwerken van Bach en Händel. Bachs Tweede orkestsuite is een dynamische verzameling van dansen. Fluitist Leon Berendse kan schitteren in het razendsnelle slotdeel, de Badinerie, oftewel ‘lolletje’. Händels laatste van totaal twaalf concerti grossi is minstens zo enerverend.

Het Nederlands Kamerorkest speelt tijdens dit concert met barokstokken beschikbaar gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.

  • Over de musici
  • Leon Berendse

    Leon Berendse, fluit

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Sinds 1987 is Leon Berendse eerste fluitist bij het Nederlands Philharmonisch Orkest.

    aanvoerder

    ‘Voor ik naar het conservatorium ging hield ik me vooral met jazz bezig. Ik was eigenlijk een improviserende fluitist en heb lang getwijfeld over mijn keuze voor de klassieke muziek,’ herinnert fluitist Leon Berendse zich over zijn jonge jaren. Hij studeerde bij Rien de Reede en Paul Verhey aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en ontving bij zijn afstuderen de Nicolai prijs.

    Al sinds 1987 is Leon Berendse eerste fluitist bij het Nederlands Philharmonisch Orkest. Daarnaast is hij lid van het Amsterdam Consort en speelde hij jarenlang in het Combattimento Consort Amsterdam. Al solist trad hij wereldwijd op met diverse orkesten en ensembles. Daaronder natuurlijk het Nederland Philharmonisch Orkest, waarmee hij in december 2004 de Nederlandse première van het fluitconcert van Christopher Rouse bracht.

    Als docent is Leon Berendse verbonden aan het Fontys Conservatorium in Tilburg. Ook gaf hij masterclasses in onder meer Portugal, Japan, Letland, Rusland en de Royal Academy of Music in Londen. Daarnaast is hij een van de docenten tijdens de 'Grolloo Flute Sessions', een nieuwe masterclass voor elke bevlogen fluitist.

    Deel
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Concertmeester en artistiek leider NKO
    Gordan Nikolić is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. In Amsterdam is hij inmiddels uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest. Als muzikaal leider maakt hij hoorbaar en zichtbaar wat hem beroert in de muziek. Daardoor word je als luisteraar geraakt. " Nikolić generates excitement in everything he plays", aldus The Times.

    Portret Gordan Nikolić
    Zeven was Gordan Nikolić (1968, Servië) toen hij begon met vioolspelen. Twee jaar later al stuurden zijn ouders het talent naar een internaat voor vioolles. Vijf dagen per week. "Het was streng maar wij hadden dit ene geweldige ding: muziek. Het is als opgroeien in een kerk voor wie in God gelooft. Daar ligt de oorsprong van mijn intimiteit met de muziek." Nikolić vervolgde zijn studie bij de bekende Franse violist en dirigent Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule van Basel. Hij verdiepte zich in barokmuziek, maar werkte ook samen met Lutoslawski en Kurtág, omdat ook de hedendaagse muziek hem fascineert.

 Zijn eerste aanstelling als concertmeester kreeg de nog jonge violist in 1989. Nikolić' carrière raakte vanaf dat moment in een stroomversnelling, ook als solist. Hij werkte met tal van orkesten in Europa en kon prijs na prijs op zijn schoorsteenmantel zetten. In 1997 werd hij benoemd tot concertmeester van het London Symphony Orchestra, waar hij een bijzondere band ontwikkelde met Sir Colin Davis. Van deze maestro leerde hij hoe belangrijk het is om een eigen muzikale visie te bewaren. Om je niet te onderwerpen aan andermans autoriteit. "Als wij ooit eindigen door te praten op dezelfde manier, dan hebben wij verloren. Dus jij zegt wat je moet zeggen, ik zeg wat ik heb te zeggen, en dan komt er een brug", vertelt Davis hem. Woorden die hij nooit meer vergeet.



 In 2000 wordt Gordan Nikolić benoemd tot professor aan het Royal College of Music en drie jaar later ook aan de Guildhall School of Music. Als hij in 2004 naar het Nederlands Kamerorkest komt, gaat hij bovendien doceren aan het Rotterdams Conservatorium. De musici  zijn er geweldig gelukkig mee hoe deze topviolist het kamerorkest op zijn unieke wijze leidt vanaf de eerste lessenaar. Tijdens concerten neemt hij met zijn begeesterende beweeglijkheid niet alleen de orkestleden mee, maar de hele zaal. Nikolić speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel
Deel