Vivaldi's De vier jaargetijden

Nederlands Kamerorkest

Vivaldi's De vier jaargetijden

Programma

Bach - Suite nr. 2 BWV 1067
Vivaldi - De Vier Jaargetijden
Händel - Concerto grosso in b, HWV 330, op. 6, nr. 12

Gordan Nikolić krijgt nooit genoeg van Vivaldi’s De vier jaargetijden. Of hij het nu in Australië speelt of in Amsterdam, steeds weer ontdekt Nikolić nieuwe elementen. Die brengt hij vol enthousiasme over, aldus de Britse pers. Nikolić is aan de andere kant van het Kanaal concertmeester van het London Symphony Orchestra. Hier leidt hij met verve het Nederlands Kamerorkest. Vandaag dus in Vivaldi’s De vier jaargetijden. Een werk vol wisselende weersomstandigheden. Met wat daar bij hoort: zoemende insecten, dutjes in de zon en klapperende tanden. Maar eerst gidst Nikolić ons door twee topbarokwerken van Bach en Händel. Bachs Tweede orkestsuite is een dynamische verzameling van dansen. Fluitist Leon Berendse kan schitteren in het razendsnelle slotdeel, de Badinerie, oftewel ‘lolletje’. Händels laatste van totaal twaalf concerti grossi is minstens zo enerverend.

Het Nederlands Kamerorkest speelt tijdens dit concert met barokstokken beschikbaar gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.

  • Over de musici
  • Leon Berendse

    Leon Berendse, fluit, presentatie

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Sinds 1987 is Leon Berendse eerste fluitist bij het Nederlands Philharmonisch Orkest.

    aanvoerder

    ‘Voor ik naar het conservatorium ging hield ik me vooral met jazz bezig. Ik was eigenlijk een improviserende fluitist en heb lang getwijfeld over mijn keuze voor de klassieke muziek,’ herinnert fluitist Leon Berendse zich over zijn jonge jaren. Hij studeerde bij Rien de Reede en Paul Verhey aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en ontving bij zijn afstuderen de Nicolai prijs.

    Al sinds 1987 is Leon Berendse eerste fluitist bij het Nederlands Philharmonisch Orkest. Daarnaast is hij lid van het Amsterdam Consort en speelde hij jarenlang in het Combattimento Consort Amsterdam. Al solist trad hij wereldwijd op met diverse orkesten en ensembles. Daaronder natuurlijk het Nederland Philharmonisch Orkest, waarmee hij in december 2004 de Nederlandse première van het fluitconcert van Christopher Rouse bracht.

    Als docent is Leon Berendse verbonden aan het Fontys Conservatorium in Tilburg. Ook gaf hij masterclasses in onder meer Portugal, Japan, Letland, Rusland en de Royal Academy of Music in Londen. Daarnaast is hij een van de docenten tijdens de 'Grolloo Flute Sessions', een nieuwe masterclass voor elke bevlogen fluitist.

    Deel
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Sinds 2004 is Gordan Nikolić artistiek leider van het Nederlands Kamerorkest. Hij behoort al jaren tot de grootste violisten van deze tijd. Hij is concertmeester geweest bij meerdere orkesten en is regelmatig te gast als violist of orkestleider in binnen- en buitenland. In de loop van de jaren is hij uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest, dat hij op zijn eigen, unieke wijze leidt.

    Nikolić werd in 1968 in het huidige Servië geboren. Op zijn zevende begon hij met vioolspelen. Twee jaar later ging hij naar een internaat voor vioolles. Hij vervolgde zijn studie bij Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule in Bazel. Daar verdiepte hij zich in de barokviool, maar werkte hij ook samen met moderne componisten als Lutosławski en Kurtág. In 1989 kreeg hij zijn eerste aanstelling als concertmeester bij het Orchestre d’Auvergne. Vanaf 1997 tot en met 2017 bekleedde hij dezelfde functie bij het London Symphony Orchestra. Daar werkte hij samen met topdirigenten als Colin Davis, Claudio Abbado, Valeri Gergiev en Bernard Haitink.

    Nikolić staat niet als dirigent voor het Nederlands Kamerorkest, maar voert vanaf de eerste lessenaar de musici aan. Dit omdat hij de andere orkestleden niet wil onderwerpen aan zijn autoriteit. Hij vindt het belangrijk om je eigen muzikale visie te bewaren, en die naar voren te brengen in de muziek die je speelt. Zelf zegt hij: ‘Ik ben er niet om te vertellen wat de andere musici moeten doen. Ik probeer een energieke of emotionele richting aan te geven, en vervolgens proberen we een gemeenschappelijke taal te vinden.’ Inmiddels heeft hij samen met het orkest gewerkt aan diverse bijzondere producties en heeft hij verschillende succesvolle cd-opnames gemaakt.

    Nikolić wordt regelmatig gevraagd als muzikaal leider bij diverse internationale gezelschappen, waaronder het Australian Chamber Orchestra, het Orchestre de chambre de Genève en het Antwerp Symphony Orchestra. Sinds 2007 heeft hij de leiding over het in Spanje gevestigde BandArt, een orkest dat inzet op maatschappelijke betrokkenheid. Naast zijn activiteiten als violist en orkestleider is Nikolić docent aan Codarts in Rotterdam. Hij speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel
Deel