Vrienden voor het leven

Nederlands Kamerorkest

Vrienden voor het leven

MEDIA

Programma

Howells - Elegie voor altviool, strijkkwartet en strijkorkest 
Britten - Serenade voor tenor, hoorn en strijkers 
Sjostakovitsj - Requiem voor strijkers oorspr. strijkkwartet nr. 15, arr. Misha Rachlevski

Vrienden voor het leven waren ze, sinds hun ontmoeting in 1960: Benjamin Britten en Dmitri Sjostakovitsj. Meer nog dan een vriend was de tenor Peter Pears, de levenspartner van Britten. Voor hem schreef Britten zijn mooiste vocale werken, waaronder de Serenade. Het is echte nachtmuziek: zes fijnzinnige gedichten over de nacht gecomponeerd in een sereen lijnenspel van zang, hoornsolo en strijkorkest. Datzelfde strijkorkest kleurt ook de duisternis die Sjostakovitsj zijn hele leven in de Sovjet-dictatuur ervaren heeft. Zijn laatste strijkkwartet, anderhalf jaar voor zijn dood voltooid, is een muzikaal testament van zes meditatieve en beschouwende adagio’s. Arrangeur Rachlevski maakte het nog indringender door zijn versie voor strijkorkest de titel Requiem mee te geven. Het begin van dit concert is aan Herbert Howells, met zijn mooie, mild melancholieke Elegie, waarin soloaltviolist Richard Wolfe van het Nederlands Kamerorkest een hoofdrol speelt.

  • Over de musici
  • Mark Padmore

    Mark Padmore, tenor

    Er zijn maar weinig tenoren met een dergelijk breed repertoire als Mark Padmore. Hij schitterde in barokmuziek met gespecialiseerde dirigenten als Herreweghe, Gardiner en Jacobs. Beroemd is hij als evangelist in de passies van Bach.

    Er zijn maar weinig tenoren met een dergelijk breed repertoire als Mark Padmore. Hij schitterde in barokmuziek met gespecialiseerde dirigenten als Herreweghe, Gardiner en Jacobs. Beroemd is hij als evangelist in de passies van Bach. Met het de Berliner Philharmoniker onder Simon Rattle zong hij ze beide, zelfs in een geënsceneerde versie van Peter Sellars. Hij is een indrukwekkend liedvertolker en werkte daarin samen met onder anderen Kristian Bezuidenhout en Paul Lewis. Maar ook is hij bekend om zijn fenomenale Britten-interpretaties. Componisten als Mark-Anthony Turnage, Alec Roth en Sally Beamish schreven composities voor hem. Zijn talloze cd-opnamen vielen vaak in de prijzen, waaronder een Edison in 2011 voor zijn opname van Schumanns Dichterliebe.

    In de loop van zijn carrière zong Padmore met gerenommeerde orkesten als het London Philharmonic Orchestra en het Koninklijk Concertgebouworkest. Bij de Berliner Philharmoniker was hij afgelopen seizoen artist in residence. Daarnaast was hij te horen in befaamde zalen waaronder het Theater an der Wien en de Londense Wigmore Hall.

    Hoewel hij actief is in de authentieke uitvoeringspraktijk is Mark Padmore daar wel genuanceerd over: ‘We moeten onderzoeken wat die muziek voor het publiek van vroeger inhield, maar ook hoe het op onze hedendaagse toehoorders overkomt. We vermoorden oude muziek als we het alleen met respect benaderen.’

    Deel
  • David Guerrier

    David Guerrier, hoorn

    Onder de koperblazers is David Guerrier (1984) een bijzonder fenomeen. Op zijn zevende begon hij pia

    Onder de koperblazers is David Guerrier (1984) een bijzonder fenomeen. Op zijn zevende begon hij piano en trompet te spelen, maar al snel werd het laatste zijn hoofdinstrument. Nog maar twaalf jaar oud werd hij leerling aan het conservatorium van Lyon. Een jaar later won hij de eerste prijs bij het Internationaler Instrumentalwettbewerb Markneukirchen. Op zijn vijftiende behaalde hij met de hoogst mogelijke onderscheiding zijn einddiploma, niet alleen op de trompet, maar ook op de baroktrompet. In de jaren daarna maakte David Guerrier wereldwijd furore als trompettist in talloze concerten en recitals. Hij speelde samen met onder meer het Orchestre Philharmonique du Luxembourg, het Kamerorkest van Moskou en de meeste grote Franse orkesten. In 2002 nam David Guerrier ook de hoorn ter hand. Binnen twee jaar werd hij al benoemd tot solohoornist van het Orchestre National de France en ook op dit instrument heeft hij inmiddels internationaal naam gemaakt.

    Deel
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Sinds 2004 is Gordan Nikolić artistiek leider van het Nederlands Kamerorkest. Hij behoort al jaren tot de grootste violisten van deze tijd. Hij is concertmeester geweest bij meerdere orkesten en is regelmatig te gast als violist of orkestleider in binnen- en buitenland. In de loop van de jaren is hij uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest, dat hij op zijn eigen, unieke wijze leidt.

    Nikolić werd in 1968 in het huidige Servië geboren. Op zijn zevende begon hij met vioolspelen. Twee jaar later ging hij naar een internaat voor vioolles. Hij vervolgde zijn studie bij Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule in Bazel. Daar verdiepte hij zich in de barokviool, maar werkte hij ook samen met moderne componisten als Lutosławski en Kurtág. In 1989 kreeg hij zijn eerste aanstelling als concertmeester bij het Orchestre d’Auvergne. Vanaf 1997 tot en met 2017 bekleedde hij dezelfde functie bij het London Symphony Orchestra. Daar werkte hij samen met topdirigenten als Colin Davis, Claudio Abbado, Valeri Gergiev en Bernard Haitink.

    Nikolić staat niet als dirigent voor het Nederlands Kamerorkest, maar voert vanaf de eerste lessenaar de musici aan. Dit omdat hij de andere orkestleden niet wil onderwerpen aan zijn autoriteit. Hij vindt het belangrijk om je eigen muzikale visie te bewaren, en die naar voren te brengen in de muziek die je speelt. Zelf zegt hij: ‘Ik ben er niet om te vertellen wat de andere musici moeten doen. Ik probeer een energieke of emotionele richting aan te geven, en vervolgens proberen we een gemeenschappelijke taal te vinden.’ Inmiddels heeft hij samen met het orkest gewerkt aan diverse bijzondere producties en heeft hij verschillende succesvolle cd-opnames gemaakt.

    Nikolić wordt regelmatig gevraagd als muzikaal leider bij diverse internationale gezelschappen, waaronder het Australian Chamber Orchestra, het Orchestre de chambre de Genève en het Antwerp Symphony Orchestra. Sinds 2007 heeft hij de leiding over het in Spanje gevestigde BandArt, een orkest dat inzet op maatschappelijke betrokkenheid. Naast zijn activiteiten als violist en orkestleider is Nikolić docent aan Codarts in Rotterdam. Hij speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel
  • Richard Wolfe

    Richard Wolfe, altviool

    Nederlands Kamerorkest

    Richard Wolfe is geboren in New York en studeerde viool bij Dorothy DeLay en Walter Levin (primarius van het La Salle Quartet). Van 1977 tot 1982 woonde hij in Israël, waar hij deel uitmaakte van het Israëlisch Kamerorkest.

    aanvoerder

    Richard Wolfe is geboren in New York en studeerde viool bij Dorothy DeLay en Walter Levin (primarius van het La Salle Quartet). Van 1977 tot 1982 woonde hij in Israël, waar hij deel uitmaakte van het Israëlisch Kamerorkest. In 1982 vestigde Wolfe zich in Nederland. Sinds 1984 is hij aanvoerder altviool van het Nederlands Kamerorkest. Naast zijn orkestwerk maakt Richard Wolfe kamermuziek in tal van ensembles in Nederland en in het buitenland. Hij is lid van ‘Music in Context’ in de Verenigde Staten en speelt met ‘Ensemble Explorations’ in België. Richard Wolfe is als docent verbonden aan festivals op Palma de Mallorca en in Fontainebleau, Frankrijk.
    Deel