Weilerstein dirigeert Mozart en Sjostakovitsj

Nederlands Philharmonisch Orkest

Weilerstein dirigeert Mozart en Sjostakovitsj

Programma

Mozart – Pianoconcert nr. 20
Sjostakovitsj – Symfonie nr. 11

Richard Goode speelt Mozart Pianoconcert nr. 20

Al heel wat jaren weet pianist Richard Goode zijn publiek te betoveren met zijn lichte sprankelende spel dat zeker bij een componist als Mozart prachtig tot zijn recht komt. Want zonnig zijn ze, de pianoconcerten van Mozart. De enkele keer dat hij kiest voor een toonsoort in mineur wordt die opgeruimdheid verdiept met een prachtig vleugje weemoed. Dat geldt uiteraard ook voor Pianoconcert nr.20, met zijn sensitieve toonsoort d mineur.

Weilerstein dirigeert Sjostakoitsj

Van weemoed is niets te merken in de Symfonie nr. 11 waarmee Sjostakovitsj de bloedig neergeslagen revolutie van het jaar 1905 in Rusland in noten vat. Maar onderhuids gaat de muziek ook over het terreurbewind van Stalin waar Sjostakovitsj jaren onder geleden heeft. Voor deze indrukwekkende symfonie heeft het Nederlands Philharmonisch Orkest Joshua Weilerstein uitgenodigd, de jonge Amerikaanse dirigent die al meermaals bewezen heeft een uitstekend ambassadeur voor de muziek van Sjostakovitsj te zijn.

  • Over de musici
  • Richard Goode

    Richard Goode, piano

    Met een glanzende carrière van meer dan 55 jaar, is pianist Richard Goode een ware nestor van de grote pianisten van onze tijd.

    Met een glanzende carrière van meer dan 55 jaar, is pianist Richard Goode een ware nestor van de grote pianisten van onze tijd. Het begon in 1961 met de winst van de Young Concert Artists International Auditions. Sindsdien heeft hij opgetreden in vrijwel alle grote zalen met talloze gerenommeerde orkesten in de wereld. Alleen al de afgelopen jaren speelde hij met de Berliner Philharmoniker, het Boston Symphony Orchestra en het Koninklijk Concertgebouworkest. Maar liefst vijf maal was hij te gast in de serie Meesterpianisten in het Koninklijk Concertgebouw. Ook in zijn vele opnames wordt Richad Goode geprezen om zijn geweldige emotionele kracht, diepgang en expressie. Hij was de eerste Amerikaan die alle pianosonates van Beethoven op de cd vastlegde. Zijn cd’s met de complete pianoconcerten van Mozart met het Orpheus Chamber Ensemble worden nog steeds als exemplarisch beschouwd.

    Daarnaast is Richard Goode zeer actief als docent. Samen met pianiste Mitsuko Uchida richtte hij de Marlboro Music School and Festival op, waarvan hij nog steeds directeur is. Lesgeven is voor hem een belangrijk onderdeel van zijn muzikale leven: ‘Het is fascinerend de dialoog aan te gaan met muziekstudenten en te ervaren op hoeveel verschillende manieren muziek geïnterpreteerd kan worden. Het vergroot mijn begrip van muziek enorm.’

    Deel
  • Joshua Weilerstein

    Joshua Weilerstein, dirigent

    ‘Hij is een openbaring op het podium’, en ‘De nog jonge maestro maakte diepe indruk met de rust en gevoeligheid waarmee hij de schoonheid en de kracht van de muziek overbracht.’ Twee korte typeringen van dirigent Joshua Weilerstein die bezig is aan een stormachtige carrière.

    ‘Hij is een openbaring op het podium’, en ‘De nog jonge maestro maakte diepe indruk met de rust en gevoeligheid waarmee hij de schoonheid en de kracht van de muziek overbracht.’ Twee korte typeringen van dirigent Joshua Weilerstein die bezig is aan een stormachtige carrière. Afkomstig uit een muzikale familie (zijn ouders zijn beroepsmusici en ook zijn zuster Alisa is celliste) studeerde hij viool en orkestdirectie en behaalde hij in 2011 zijn diploma in beide disciplines. Nog tijdens zijn studie won hij in 2009 de eerste prijs van de Malko Competition for Young Conductors in Kopenhagen. Meteen na zijn afstuderen werd hij voor drie jaar benoemd tot assistent-dirigent van het New York Philharmonic Orchestra. Het leverde hem gastdirecties op bij onder meer het Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, het Dallas Symphony Orchestra en het Koninklijk Concertgebouworkest.

    Momenteel is Joshua Weilerstein artistiek directeur van het Orchestre de Chambre de Lausanne. Bij het Nederlands Philharmonisch Orkest heeft hij al diverse malen met succes gedirigeerd. Waarom hij ooit van viool op directie is overgestapt? ‘Zelf spelen maakt me nerveus,’ verklaart hij, ‘het is een intense ervaring, zowel geestelijk als fysiek. Dirigeren daarentegen is helemaal niet inspannend, het is gewoon leuk.’

    Deel

Rondom het concert

De Verdieping: Weilerstein dirigeert Mozart en Sjostakovitsj
ma 14 mei 2018
De Verdieping
Het Concertgebouw, Amsterdam
Deel