Wenen

Nederlands Philharmonisch Orkest

Wenen

MEDIA

Programma

Schubert, Bruch en Brahms         

Schubert
- Ouverture ‘Rosamunde’
Bruch
- Vioolconcert nr. 1 
Brahms
- Pianokwartet op. 25 arrangement voor orkest. 

Antje Weithaas is een van de grote violisten van onze tijd die zich zonder problemen buiten de gebaande paden durft te begeven en daarmee het ene juweel na het andere tevoorschijn tovert. Zo ook in dit concert onder leiding van chef-dirigent Marc Albrecht. Zij vertolkt het Eerste Vioolconcert van Bruch, die vrijwel uitsluitend aan dit werk zijn grote roem dankt. Naast een korte ouverture van Schubert wordt de rest van de avond gevuld met een bewerking van Brahms’ Pianokwartet. Met veel kunde, maar ook met veel liefde voor het origineel arrangeerde Arnold Schonberg dit stuk kamermuziek voor groot orkest. Het wordt dan ook niet voor niets het mooiste arrangement uit het oeuvre van Brahms genoemd.

  • Over de musici
  • Marc Albrecht

    Marc Albrecht, chef-dirigent

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Sinds 2011 is Marc Albrecht chef-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Nederlands Kamerorkest en De Nationale Opera.

    Sinds 2011 is Marc Albrecht chef-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Nederlands Kamerorkest en De Nationale Opera. Een samenwerking die, gezien de vele successen, in ieder geval tot 2020 verlengd is. Marc Albrecht wordt vooral geroemd om zijn interpretatie van werken geschreven rondom de Jahrhundertwende: werken van grootheden als Wagner, Mahler en Richard Strauss, maar ook van minder bekende componisten als Zemlinsky en Schreker. Over Albrechts meest recente Mahlervertolking schreef het NRC: ‘In de Tiende toonde Albrecht opnieuw zijn onopgesmukte Mahler-signatuur. En juist in die Tiende vergrootte zijn geserreerde stijl slechts de impact.’  Naast gastdirecties bij onder meer de Berliner Philharmoniker, Wiener Philharmoniker en het Koninklijk Concertgebouworkest, leidde hij van 2006 tot zijn komst naar Amsterdam het Orchestre Philharmonique de Strasbourg.

    Bij De Nationale Opera dirigeerde Marc Albrecht onder meer Die Frau ohne Schatten en Der Rosenkavalier van R. Strauss, Die Zauberflöte van Mozart, Gurre-Lieder van Schönberg, Lohengrin en Parsifal van Wagner en Hänsel und Gretel van Humperdinck. ‘De grootste pluim gaat naar specialist Marc Albrecht en zijn Nederlands Philharmonisch, die de bontgekleurde orkestpartituur in verbijsterend detail tot leven wekten. Albrecht bouwde de spanning zorgvuldig op en creëerde een geweldige emotionele impact,’ schreef het NRC naar aanleiding van de productie van Bergs Wozzeck in maart 2017.

    Over de hele wereld is Marc Albrecht een uiterst gewild operadirigent.  Al in 2003 debuteerde hij met succes bij de Salzburger Festspiele waar hij in 2010 met de Wiener Philharmoniker tekende voor een indrukwekkende Lulu, een productie die ook op dvd werd uitgebracht. Hij was te gast bij de Bayreuther Festspiele met Wagners Der fliegende Holländer. Met dezelfde opera schitterde hij in Covent Garden. Langdurig en intensief is zijn band met de Deutsche Oper Berlin. Van 2001 tot 2004 was hij er vaste gastdirigent en nog steeds leidt hij met regelmaat nieuwe producties bij dit gezelschap. Zo dirigeert hij in maart 2018 enige voorstellingen van Das Wunder der Heliane van Korngold.

    Ook waren er verscheidene prijzen voor bijzondere opnames. Zo werd in 2014 de opname van de DNO-productie Der Schatzgräber van Schreker onderscheiden met een Edison, terwijl Trojahns opera Orest een Edison-nominatie kreeg. De dvd De legende van de stad Kitesj ontving in 2015 de International Classical Music Award. Tot slot werd de DNO-productie Gurre-Lieder in 2015 genomineerd door de International Opera Award voor beste nieuwe productie. Als extra bekroning werd in 2016 De Nationale Opera onder  Marc Albrechts muzikale leiding door de International Opera Award uitgeroepen tot ‘Opera house of the year’.

    De vele symfonische programma’s die hij met het Nederlands Philharmonisch Orkest uitvoert, bewijzen overtuigend dat Marc Albrecht ook in de concertzaal één van de leidende dirigenten van onze tijd is. Marc Albrecht en het Nederlands Philharmonisch Orkest brachten diverse opnamen uit waaronder Mahlers orkestliederen en Vierde symfonie en de complete Elektra van Strauss.

    Deel
  • Antje Weithaas

    Antje Weithaas, viool

    Violisten van een uitzonderlijk kaliber zijn zeldzaam. Maar de Duitse Antje Weithaas behoort zeker t

    Violisten van een uitzonderlijk kaliber zijn zeldzaam. Maar de Duitse Antje Weithaas behoort zeker tot deze uitgelezen groep. Dat wordt prachtig getypeerd in een recensie van FonoForum van enkele jaren geleden: ‘Haar spel is nooit voorspelbaar en dat maakt het zo opwindend om naar te luisteren. Er is altijd ruimte voor nieuwe ideeën.’ Naast de grote en bekende vioolconcerten speelt ze even enthousiast moderne en minder bekende solowerken van componisten als Korngold, Hartmann en Schoeck. Het bracht haar bij grote en gerenommeerde orkesten in Duitsland en ver daarbuiten zoals de Los Angeles Philharmonic, het Royal Philharmonic Orchestra en de Academy of St. Martin-in-the-Fields. Ook in Nederland is ze een graag geziene gast bij onder meer het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Residentieorkest en de radio-orkesten. Daarnaast heeft ze met groot elan het leiderschap opgenomen van het befaamde Camerata Bern, waarmee zij inmiddels een eerste cd-opname gemaakt heeft. Antje Weithaas speelt graag kamermuziek. Grote bekendheid geniet het mede door haar opgerichte Arcanto Quartet. Daarnaast is Silke Avenhaus één van haar vaste pianopartners. Met haar vormt ze, samen met hoorniste Marie-Luise Neunecker een succesvol trio. Ook speelt ze regelmatig samen met pianist Lars Vogt en is als zodanig vaste gast op het door Vogt geleide festival Spannungen in het Duitse Heimbach.

    Deel