Wenen

Nederlands Philharmonisch Orkest

Wenen

MEDIA

Programma

Schubert, Bruch en Brahms         

Schubert
- Ouverture ‘Rosamunde’
Bruch
- Vioolconcert nr. 1 
Brahms
- Pianokwartet op. 25 arrangement voor orkest. 

Antje Weithaas is een van de grote violisten van onze tijd die zich zonder problemen buiten de gebaande paden durft te begeven en daarmee het ene juweel na het andere tevoorschijn tovert. Zo ook in dit concert onder leiding van chef-dirigent Marc Albrecht. Zij vertolkt het Eerste Vioolconcert van Bruch, die vrijwel uitsluitend aan dit werk zijn grote roem dankt. Naast een korte ouverture van Schubert wordt de rest van de avond gevuld met een bewerking van Brahms’ Pianokwartet. Met veel kunde, maar ook met veel liefde voor het origineel arrangeerde Arnold Schonberg dit stuk kamermuziek voor groot orkest. Het wordt dan ook niet voor niets het mooiste arrangement uit het oeuvre van Brahms genoemd.

  • Over de musici
  • Marc Albrecht

    Marc Albrecht, chef-dirigent

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Vanaf september 2011 is Albrecht chef-dirigent van zowel het Nederlands Philharmonisch Orkest als De Nederlandse Opera.

    Op de leeftijd dat andere kinderen nog met houten zwaarden zwaaiden, zwaaide Marc Albrecht (1964, Duitsland) al met de baton. En hij was nog in zijn tienerjaren toen hij zijn vader, dirigent George Alexander Albrecht, begon te assisteren bij repetities van opera's van Strauss en Wagner.



    De leerjaren bij zijn vader zette Albrecht voort als repetitor bij de Hamburgse opera. Hij speelde er ontzagwekkende operapartituren op de piano om de zangers te begeleiden bij het instuderen van hun rol. Een fantastische leerschool, naar eigen zeggen. De jonge dirigent ontwikkelde zich verder bij het Dresdense operahuis en als persoonlijk assistent van Claudio Abbado bij het Gustav Mahler Jugendorchester in Wenen. Vanaf 1995 braken enorm succesvolle jaren aan bij het Staatstheater Darmstadt. "Ik inhaleerde opera-partituren, was onstuitbaar. De basis die ik toen gelegd heb, geeft me nu een comfortabel gevoel,” zei hij daarover. 

In 2006 ging Albrecht zich een tijd lang meer op orkestmuziek concentreren en kreeg hij een aanstelling bij het Orchestre Philharmonique de Strasbourg. Ook als concertdirigent maakte hij snel naam. Uitnodigingen om te werken met de toporkesten van Europa volgden elkaar razendsnel op: de Berliner Philharmoniker, het Koninklijk Concertgebouworkest, de Staatskapelle Dresden, Munich Philharmonic, Vienna Symphony and the Orchestre National de Lyon.

    Albrechts opera-carrière bleef ondertussen absoluut niet stilstaan. Het mooiste bewijs daarvan is misschien wel het overrompelende succes met Die Frau Ohne Schatten van Strauss in 2008 bij De Nederlandse Opera met het Nederlands Philharmonisch Orkest in de bak! 'He and the orchestra were the triumphant stars of the night,' schreef Opera Today daarover, en voorspelde hem en passant een grote toekomst. Wat later volgde een zeer geslaagd debuut bij het Royal Opera House Covent Garden met Wagners Der fliegende Holländer.




    Vanaf september 2011 is Albrecht chef-dirigent van zowel het Nederlands Philharmonisch Orkest als De Nederlandse Opera, waar hij respectievelijk Yakov Kreizberg en Ingo Metzmachter opvolgt. Een droombenoeming volgens de pers. Klopt helemaal wat ons betreft. En Marc Albrecht zelf? Die was zo gelukkig met de benoeming dat hij onmiddellijk zijn koffers pakte en naar Amsterdam kwam, waar hij inmiddels woont en leeft.

    Deel
  • Antje Weithaas

    Antje Weithaas, viool

    Violisten van een uitzonderlijk kaliber zijn zeldzaam. Maar de Duitse Antje Weithaas behoort zeker t

    Violisten van een uitzonderlijk kaliber zijn zeldzaam. Maar de Duitse Antje Weithaas behoort zeker tot deze uitgelezen groep. Dat wordt prachtig getypeerd in een recensie van FonoForum van enkele jaren geleden: ‘Haar spel is nooit voorspelbaar en dat maakt het zo opwindend om naar te luisteren. Er is altijd ruimte voor nieuwe ideeën.’ Naast de grote en bekende vioolconcerten speelt ze even enthousiast moderne en minder bekende solowerken van componisten als Korngold, Hartmann en Schoeck. Het bracht haar bij grote en gerenommeerde orkesten in Duitsland en ver daarbuiten zoals de Los Angeles Philharmonic, het Royal Philharmonic Orchestra en de Academy of St. Martin-in-the-Fields. Ook in Nederland is ze een graag geziene gast bij onder meer het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Residentieorkest en de radio-orkesten. Daarnaast heeft ze met groot elan het leiderschap opgenomen van het befaamde Camerata Bern, waarmee zij inmiddels een eerste cd-opname gemaakt heeft. Antje Weithaas speelt graag kamermuziek. Grote bekendheid geniet het mede door haar opgerichte Arcanto Quartet. Daarnaast is Silke Avenhaus één van haar vaste pianopartners. Met haar vormt ze, samen met hoorniste Marie-Luise Neunecker een succesvol trio. Ook speelt ze regelmatig samen met pianist Lars Vogt en is als zodanig vaste gast op het door Vogt geleide festival Spannungen in het Duitse Heimbach.

    Deel