Wigglesworth dirigeert Stravinsky’s Pétrouchka

Nederlands Philharmonisch Orkest

Wigglesworth dirigeert Stravinsky’s Pétrouchka

Programma

Wagner – Ouverture ‘Das Liebesverbot’ niet op vr 23 feb
Prokofjev – Pianoconcert nr. 3
Stravinsky – Pétrouchka versie 1911

Wiggelsworth dirigeert Stravinsky’s Pétrouchka

Maestro Wigglesworth waagt zich aan Stravinsky in Pétrouchka, een virtuoos en zeer veeleisend stuk voor het hele orkest. Met een enorm ensemble van bijna honderd musici vertelt hij in felle en vrolijk kleuren het volkssprookje van de Russische pop Petertje, die, net als Pinocchio, tot leven gewekt wordt. Ook zonder dans spreekt deze uiterst levendige muziek tot de verbeelding.

Lukáš Vondráček speelt Prokofjev Pianoconcert nr. 3 

Eén van de meest geliefde composities van Prokofjev is zijn Pianoconcert nr. 3. U hoort het in een uitvoering door de jonge Tsjechische pianist Lukáš Vondráček die in 2016 overtuigend de prestigieuze Koningin Elisabethwedstrijd won. Prokofjev zelf zei over de zeer virtuoze pianopartij luchtigjes eens tot dirigent Koussevitzky: 'Rustig maar maestro. Het is geen Stravinsky, er zijn geen lastige ritmes of gemene trucjes.'

  • Over de musici
  • Lukáš Vondráček

    Lukáš Vondráček, piano

    ‘Het is bepaald geen verrassing dat deze jongeman wordt gezien als een van de meest getalenteerde pianisten van onze tijd,’ was in 2012 het oordeel van de Duitse pers. Het was een goede constatering, want in 2016 was hij overtuigend prijswinnaar van de prestigieuze Koningin Elisabethwedstrijd in Brussel.

    Al op vierjarige leeftijd gaf de Tsjechische pianist Lukáš Vondráček zijn eerste openbare uitvoering. Nog maar vijftien jaar oud concerteerde hij met het Tsjechisch Philharmonisch Orkest en pianolegende Vladimir Ashkenazy en ging met hen het jaar daarop uitgebreid op tournee door de Verenigde Staten. ‘Het is bepaald geen verrassing dat deze jongeman wordt gezien als een van de meest getalenteerde pianisten van onze tijd,’ was in 2012 het oordeel van de Duitse pers. Het was een goede constatering, want in 2016 was hij overtuigend prijswinnaar van de prestigieuze Koningin Elisabethwedstrijd in Brussel.

    Sindsdien is Lukáš Vondráček overladen met uitnodigingen. Het afgelopen seizoen speelde hij samen met onder meer het Philadelphia Orchestra, het Philharmonisch Orkest van Oslo en het Sint Petersburg Philharmonisch Orkest. Hij gaf recitals in zalen als de Londense Wigmore Hall, het Gewandhaus in Leipzig en Het Concertgebouw in Amsterdam.

    Lukáš Vondráček is uiterst gepassioneerd en heeft een onvoorwaardelijke drijfveer voor muziek: ‘Muziek is voor mij zoals het leven zelf. Muziek is alles: hemel en hel, het mooie en het duistere.’

    Deel
  • Mark Wigglesworth

    Mark Wigglesworth, dirigent

    Hij was enige tijd chef-dirigent van het BBC National Orchestra of Wales. Tijdens zijn carrière heeft hij talloze orkesten gedirigeerd: naast de meeste Engelse orkesten ook de Berliner Philharmoniker, het Koninklijk Concertgebouworkest en het New York Philharmonic Orchestra. 

    De Engelse dirigent Mark Wigglesworth volgde zijn opleiding grotendeels aan de Royal Academy of Music in Londen. Slechts een week na zijn afstuderen won hij in ons land in 1989 het internationaal befaamde Kondrashin Concours voor dirigenten. Hij was enige tijd chef-dirigent van het BBC National Orchestra of Wales. Tijdens zijn carrière heeft hij talloze orkesten gedirigeerd: naast de meeste Engelse orkesten ook de Berliner Philharmoniker, het Koninklijk Concertgebouworkest en het New York Philharmonic Orchestra. Ook bij het Nederlands Philharmonisch Orkest was hij al eens te gast. Van zijn vele cd’s is zijn volledige opname van de symfonieën van Sjostakovitsj, voor een groot deel met het Radio Filharmonisch Orkest, zijn meest opmerkelijke prestatie.

    Minstens even bekend is Mark Wigglesworth in de wereld van de opera. Hij dirigeerde een groot aantal producties bij onder meer de Glyndeborne Opera, Covernt Garden, de Metropolitan Opera in New York en De Nationale Opera in Amsterdam.

    Kijkend naar het Engelse woord ‘to conduct’, ziet Mark Wigglesworth het dirigeren als een sociale aangelegenheid. ‘Het betekent letterlijk ‘mee leiden’. Ik houd niet van de dictatoriale dirigenten uit vroeger tijd die onmogelijke eisen stelde aan het orkest. Ik ben uiteindelijk het meest veeleisend voor mijzelf.’

    Deel
Deel