Wozzeck

De Nationale Opera

Wozzeck

Programma

BERG - Wozzeck

Alban Bergs opera Wozzeck laat ons meebeleven hoe een kwetsbaar mens tot een wanhoopsdaad kan komen. De muzikale taal die daarbij gebruikt wordt, was begin twintigste eeuw uiterst vernieuwend en had grote invloed op componisten na Berg.

Verhevigde weergave
Tussen het moment waarop Berg het toneelstuk Woyzeck van Georg Büchner zag en het voltooien van zijn opera Wozzeck, had de componist als dienstplichtige de Eerste Wereldoorlog aan den lijve meegemaakt. Dit menselijk leed vond zijn weerklank in een van de meest aangrijpende meesterwerken uit het operarepertoire. Om het ‘onsterfelijke drama’ (zoals Berg het toneelstuk Woyzeck noemde) zo goed mogelijk te dienen, combineerde Berg strakke klassieke vormen met een moderne, atonale compositiewijze. Juist door deze nieuwe muzikale stijl ontstond een verhevigde weergave van de werkelijkheid.

Diepste lagen
De Poolse regisseur Krzysztof Warlikowski staat bekend om een heel persoonlijke manier van werken waarbij hij de acteurs en zangers stimuleert om de diepste lagen van hun creativiteit aan te boren. Dit maakt hem bij uitstek geschikt voor het regisseren van een emotioneel geladen opera als Wozzeck. Het is zijn debuut bij DNO. Eva-Maria Westbroek vertolkt Wozzecks vriendin Marie, haar tweede rol in dit seizoen na Manon Lescaut. DNO-veteraan Sir Willard White (onder meer Méphistophéles La damnation de Faust, Golaud Pelléas et Mélisande en Nick Shadow The Rake’s Progress) is de cynische Doktor.

  • Over de musici
  • Marc Albrecht

    Marc Albrecht, chef-dirigent

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Vanaf september 2011 is Albrecht chef-dirigent van zowel het Nederlands Philharmonisch Orkest als De Nederlandse Opera.

    Op de leeftijd dat andere kinderen nog met houten zwaarden zwaaiden, zwaaide Marc Albrecht (1964, Duitsland) al met de baton. En hij was nog in zijn tienerjaren toen hij zijn vader, dirigent George Alexander Albrecht, begon te assisteren bij repetities van opera's van Strauss en Wagner.



    De leerjaren bij zijn vader zette Albrecht voort als repetitor bij de Hamburgse opera. Hij speelde er ontzagwekkende operapartituren op de piano om de zangers te begeleiden bij het instuderen van hun rol. Een fantastische leerschool, naar eigen zeggen. De jonge dirigent ontwikkelde zich verder bij het Dresdense operahuis en als persoonlijk assistent van Claudio Abbado bij het Gustav Mahler Jugendorchester in Wenen. Vanaf 1995 braken enorm succesvolle jaren aan bij het Staatstheater Darmstadt. "Ik inhaleerde opera-partituren, was onstuitbaar. De basis die ik toen gelegd heb, geeft me nu een comfortabel gevoel,” zei hij daarover. 

In 2006 ging Albrecht zich een tijd lang meer op orkestmuziek concentreren en kreeg hij een aanstelling bij het Orchestre Philharmonique de Strasbourg. Ook als concertdirigent maakte hij snel naam. Uitnodigingen om te werken met de toporkesten van Europa volgden elkaar razendsnel op: de Berliner Philharmoniker, het Koninklijk Concertgebouworkest, de Staatskapelle Dresden, Munich Philharmonic, Vienna Symphony and the Orchestre National de Lyon.

    Albrechts opera-carrière bleef ondertussen absoluut niet stilstaan. Het mooiste bewijs daarvan is misschien wel het overrompelende succes met Die Frau Ohne Schatten van Strauss in 2008 bij De Nederlandse Opera met het Nederlands Philharmonisch Orkest in de bak! 'He and the orchestra were the triumphant stars of the night,' schreef Opera Today daarover, en voorspelde hem en passant een grote toekomst. Wat later volgde een zeer geslaagd debuut bij het Royal Opera House Covent Garden met Wagners Der fliegende Holländer.




    Vanaf september 2011 is Albrecht chef-dirigent van zowel het Nederlands Philharmonisch Orkest als De Nederlandse Opera, waar hij respectievelijk Yakov Kreizberg en Ingo Metzmachter opvolgt. Een droombenoeming volgens de pers. Klopt helemaal wat ons betreft. En Marc Albrecht zelf? Die was zo gelukkig met de benoeming dat hij onmiddellijk zijn koffers pakte en naar Amsterdam kwam, waar hij inmiddels woont en leeft.

    Deel
Deel