Yakult Havenkomconcert

Nederlands Kamerorkest

Yakult Havenkomconcert

Programma

o.a. Lehár Die Lustige WitweDas Land des LächelnsDer Zarewitsch en Paganini.

Almere ligt op zaterdag 5 september 2015 voor heel eventjes aan de Oostenrijkse Donau. Op die avond speelt het Nederlands Kamerorkest onder leiding van dirigent Risto Joost tijdens het Yakult Havenkomconcert namelijk de operettes van de Weense componist Franz Lehár. In de hoofdrol schittert de jonge Nederlandse sopraan Laetitia Gerards, die samen met de Roemeense tenor Tiberius Simu de vocalen voor haar rekening neemt. Ze worden bijgestaan door het Toonkunstkoor. De regie is in handen van Laurence Dale en Gregor Bak is de presentator van de avond.

De Oostenrijks-Hongaarse componist Franz Lehár (1870-1948) staat voornamelijk bekend om zijn operettes. Een operette heeft veel weg van een opera, maar de onderwerpen zijn meestal een stuk luchtiger, en dat maakt ze uitermate geschikt voor het feestelijke Havenkomconcert. Het Nederlands Kamerorkest speelt tijdens het concert delen uit de operettes Die Lustige WitweDas Land des LächelnsDer Zarewitsch en Paganini.

Het Yakult Havenkomconcert is traditiegetrouw het hoogtepunt van het Rabobank Almere Haven Festival, dat dit jaar van 4 tot en met 6 september voor de veertiende keer plaatsvindt in de Havenkom en het winkelcentrum van Almere Haven. De toegang tot het concert is gratis.

 

  • Over de musici
  • Laetitia Gerards

    Laetitia Gerards, sopraan

    ‘Ik wil niet alleen mooie muziek maken, maar ook een rol spelen, een verhaal vertellen en de mense

    ‘Ik wil niet alleen mooie muziek maken, maar ook een rol spelen, een verhaal vertellen en de mensen ontroeren en vermaken.’ Woorden van de jonge sopraan Laetitia Gerards, die hard op weg is deze droom waar te maken. Ze won al diverse prijzen waaronder het Prinses Christina Concours in 2013 en in 2014 de Concertgebouw Young Talent Award. Inmiddels heeft ze op heel wat grote podia gestaan, zoals het Muziekgebouw aan ‘t IJ, het Haagse Lucent Danstheater en Het Concertgebouw in Amsterdam. Daar schitterde ze als Maria in een bijzondere productie van Bernsteins West Side Story in het kader van het 125-jarig bestaan van het Koninklijk Concertgebouworkest. In het voorjaar 2014 zong ze samen met vedette Loes Luca en Holland Symfonia in de succesvolle kindervoorstelling Piazza dell’Orchestra. Bij het Nederlands Kamerorkest was ze in november 2013 te gast bij een uitverkocht concert in Paradiso.

    Deel
  • Tiberius Simu

    Tiberius Simu, tenor

    De uit Cluj-Napoca in Roemenië afkomstige tenor Tiberius Simu studeerde aanvankelijk viool en piano

    De uit Cluj-Napoca in Roemenië afkomstige tenor Tiberius Simu studeerde aanvankelijk viool en piano voordat hij op zang overstapte. In 2004 debuteerde hij bij het operagezelschap van zijn geboortestad als Alfredo in Verdi’s La Traviata en Don Ottavio in Mozarts Don Giovanni, rollen die hij met succes in Boekarest en ook in Nederland vertolkte. Van 2007 tot 2009 was hij vast verbonden aan de Opera van Leipzig.

    Tiberius Simu heeft in zijn carrière bij veel befaamde operagezelschappen gezongen, zoals de Oper Frankfurt, de Opéra de Montpellier en de Wiener Staatsoper. Ook op het gebied van operette heeft de tenor naam gemaakt. In 2010 schitterde hij in Der Zarewitsch van Lehár tijdens de befaamde Seefestspiele Mörbisch, een productie die ook op dvd is gezet. Sinds enige tijd is hij ook actief als regisseur. In Cluj en Brasov regisseerde hij met succes voorstellingen van diverse operettes van Lehár.

    Deel
  • Laurence Dale

    Laurence Dale, regie

    ‘Regisseur Dale leverde in ingenieuze kleurrijke decors een stijlvolle, zeer gedetailleerde en som

    ‘Regisseur Dale leverde in ingenieuze kleurrijke decors een stijlvolle, zeer gedetailleerde en soms hilarische komedie’, was het commentaar van NRC over de enscenering die Laurence  Dale in 2013 bij de Nederlandse Reisopera van Rossini’s Il barbiere di Siviglia maakte. Dale begon zijn loopbaan als gevierd operatenor die zong op grote podia als de Wiener Staatsoper, de Munt in Brussel en De Nationale Opera in Amsterdam. Om gezondheidsredenen moest hij het zangersvak opgeven, waarna hij een nieuwe carrière opbouwde als operaregisseur. Van 2001 tot 2004 was hij artistiek leider van het Opéra-Théâtre Metz, waar alleen al zijn controversiële uitvoering van Powder Her Face van Thomas Adès heel wat tongen losmaakte. Daarna vertrok hij naar Zuid-Afrika waar hij de leiding op zich nam van de Opera Africa in Pretoria en het land internationaal op de operakaart zette. Daarnaast regisseerde hij een groot aantal opera’s en operettes in de theaters van onder meer Monte Carlo, Salzburg en Bad Ischl. Regelmatig dirigeert Laurence Dale zijn eigen producties. En als artistiek leider van het Festival International d'Evian, dirigeert hij ook met groot succes het bij het festival behorende orkest.

    Deel
  • Gregor Bak

    Gregor Bak

    Muzikale duizendpoot en tv-persoonlijkheid, dat is in het kort Gregor Bak. Zijn basis lag in een kla

    Muzikale duizendpoot en tv-persoonlijkheid, dat is in het kort Gregor Bak. Zijn basis lag in een klassieke studie piano en musicologie aan de Utrechtse Universiteit waarna hij enige tijd werkte als muziekdocent op middelbare scholen. In 1992 verscheen hij voor het eerst op de Nederlandse televisie met het programma C-majeur. Er volgden meer programma’s, en niet alleen muzikale zoals Schoolstrijd en het zeer populaire Zo Vader Zo Zoon.

    Met enthousiasme gebruikt Gregor Bak de combinatie van zijn grote muzikale kennis en vaardigheid met zijn talent van presenteren. Bij vele organisaties is hij te vinden als dagvoorzitter of presentator van concerten en andere muzikale happenings. Met pianist Ivo Janssen en saxofonist Arno Bornkamp organiseert hij familieprogramma’s rond bekende klassieke muziek. Met pianist Cor Bakker en combo werkt hij samen in het programma Bakker, Bak & Friends. Daarnaast is Gregor Bak componist, arrangeur, en natuurlijk al jarenlang dirigent van het Oeral Kozakkenkoor.

    Deel
  • Risto Joost

    Risto Joost, dirigent

    De Estlander Risto Joost (1980) studeerde in Tallin en Wenen zang, koor- en orkestdirectie. In al deze disciplines heeft hij een glansrijke carrière opgebouwd. Vooral in de Baltische Staten en Noord-Europa heeft hij naam gemaakt als inspirerend dirigent.

    De Estlander Risto Joost (1980) studeerde in Tallin en Wenen zang, koor- en orkestdirectie. In al deze disciplines heeft hij een glansrijke carrière opgebouwd. Vooral in de Baltische Staten en Noord-Europa heeft hij naam gemaakt als inspirerend dirigent. Maar ook dirigeerde hij orkesten als het Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Orchestre Philharmonique de Strasbourg en met regelmaat het Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest. Als koordirigent geniet Risto Joost een grote reputatie en werkte hij met beroemde ensembles als het RIAS-Kammerchor in Berlijn en het Zweeds Radiokoor. Inmiddels is hij chef-dirigent van het Tallinn Kamerorkest, de Nationale Opera van Estland, en leider van het MDR Rundfunkchor in Leipzig. Tot 2015 had hij de vaste leiding over het Nederlands Kamerkoor. Diverse van zijn cd-opnames werden met Edisons bekroond en in eigen land werd hij in 2009 uitgeroepen tot dirigent van het jaar.

    Dirigeren en repeteren blijft voor Risto Joost een avontuur. ‘Bij elk stuk begin je aan een nieuwe ontdekkingsreis die je ideeën kan veranderen. Natuurlijk heb ik van te voren al een beeld over een compositie, maar ik weet niet wat ik met de musici of zangers tijdens het studieproces zal ontdekken. Misschien is het heel anders en veel beter dan wat ik van tevoren in gedachten had.’

    Deel
  • Toonkunstkoor Amsterdam

    Toonkunstkoor Amsterdam, koor

    Het Toonkunstkoor Amsterdam is een waar muzikaal instituut dat de koortraditie in de hoofdstad hooghoudt. Het koor bestaat uit uitstekend geschoolde amateurzangers.

    Toen in 1829 de Maatschappij ter Bevordering der Toonkunst werd opgericht, was Amsterdam één van de eerste afdelingen die een eigen koor oprichtte. In al die jaren is het Toonkunstkoor Amsterdam uitgegroeid tot een waar muzikaal instituut dat de koortraditie in de hoofdstad hooghoudt. Het koor bestaat uit uitstekend geschoolde amateurzangers. Door die hoge kwaliteit verleent het met grote regelmaat medewerking aan producties van de Nederlandse symfonieorkesten waaronder het Koninklijk Concertgebouworkest, het Residentie Orkest, het Rotterdams Philharmonisch Orkest en het Nederlands Philharmonisch Orkest. Daarbij schuwen de zangers het niet om ook lastig repertoire uit de 20e eeuw uit te voeren dat maar zelden bij amateurkoren te vinden is. Niet voor niets dus dat zij in hun lange geschiedenis optraden onder legendarische dirigenten als Otto Klemperer, Bruno Walter, Eduard van Beinum en Bernard Haitink.

    Een belangrijke pijler in het repertoire van Toonkunstkoor Amsterdam, dat sinds 2003 onder leiding staat van Boudewijn Jansen, is de jaarlijkse uitvoering van de Matthäus Passion in het Koninklijk Concertgebouw. Een traditie die met Mengelberg in 1899 in gang werd gezet, en waaraan het Nederlands Kamerorkest ook enkele jaren zijn medewerking verleende.

    Deel
Deel