Yakult Havenkomconcert 2017

Nederlands Kamerorkest

Yakult Havenkomconcert 2017

Programma

Mozart - Delen uit ‘La clemenza di Tito’, ‘Die Zauberflöte’ en ‘Don Giovanni’ 
Donizetti - Delen uit ‘L’elisir d’amore’ en 'Don Pasquale' 
Rossini - Delen uit ‘Il barbiere di Siviglia’
Tsjaikovski - Pezzo capriccioso en Nocturne voor cello en orkest
Gounod - Delen uit ‘Faust’

In de sfeervolle havenkom vindt van vrijdag 1 tot en met zondag 3 september voor de zeventiende keer het Rabobank Almere Haven Festival plaats. Het centrum van Almere Haven bruist drie dagen lang van de gezelligheid. Kom ook en geniet van het gratis toegankelijke klassieke Yakult Havenkomconcert. Het Nederlands Kamerorkest brengt de mooiste aria’s uit de beroemdste opera’s. Op het programma staan onder andere fragmenten uit Die Zauberflöte en Don Giovanni van Mozart en Il barbiere di Siviglia van Rossini. Ze worden gezongen sopraan Lilian Farahani, tenor Mark Milhofer, bariton Martijn Cornet en het Toonkunstkoor Amsterdam. Het Nederlands Kamerorkest speelt in een maximale bezetting van 40 musici met strijkers, blazers en slagwerk.

Cellotalent

Naast muziek uit beroemde opera’s maakt cellotalent Alexander Warenberg zijn debuut met het Nederlands Kamerorkest. De 18-jarige cellist won in 2016 de eerste prijs op het Nationaal Cello Concours. Onderdeel van zijn prijs is dit optreden met het Nederlands Kamerorkest. ‘Alexander speelt zeer muzikaal en gepassioneerd en zit vol energie. In zijn spel heeft hij alles onder controle. Prachtig!’, schreef de jury destijds over dit talent. In Caprera speelt Alexander Warenberg Pezzo capriccioso en Nocturne voor cello en orkest van Tsjaikovski.

  • Over de musici
  • Lilian Farahani

    Lilian Farahani, sopraan

    De Nederlands-Iraanse sopraan Lilian Farahani (1990) ontving haar eerste zanglessen van Marjan Kuiper en volgde haar bacheloropleiding aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag bij zangdocent Sasja Hunnego. 

    De Nederlands-Iraanse sopraan Lilian Farahani (1990) ontving haar eerste zanglessen van Marjan Kuiper en volgde haar bacheloropleiding aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag bij zangdocent Sasja Hunnego. In 2012 studeerde ze cum laude af met onderscheiding ‘for the great talent as a singer and as a stage performer’. Zij vervolgde haar studie bij Sasja Hunnego aan het Conservatorium van Amsterdam. Vanaf september 2013 maakt ze deel uit van de Dutch National Opera Academy (DNOA). Momenteel wordt ze gecoacht door Ira Siff en Hans Pieter Herman. Masterclasses volgde ze bij Margreet Honig, Miranda van Kralingen, Dany Zonewa, Lynne Dawson en Dennis O’Neill.
     
     Sinds Lilian in 2007 verschillende prijzen won bij het Prinses Christina Concours treedt ze regelmatig solistisch op, zowel in binnen- als buitenland. Zo stond ze, naast vele andere gerenommeerde concertzalen, in de kleine zaal van het Concertgebouw en de Carnegie Recital Hall te New York en maakte ze tournees naar Zwitserland, Canada en de Verenigde Staten.
     
    In 2015 maakte Lilian haar debuut bij De Nationale Opera als Asphodèle in de productie L’étoile van Chabrier en was ze te horen als Susanna in Le nozze di Figaro. Naast het klassieke liedrepertoire behoren ook hedendaagse werken van o.a. Christian Jost en Jake Heggie tot haar repertoire. Zo zong zij de Nederlandse premières van de opera Death Knocks (Jost) in de rol van de Dood in een regie van David Prins en de cyclus Eve-song (Heggie). Onlangs vertolkte ze enkele liederen van Canteloube met het Residentie Orkest o.l.v. Nicholas Collon. In het oratoriumvak zong Lilian solopartijen in werken als Petite Messe Solennelle van Rossini, Messe Solennelle van Gounod, het Requiem van Fauré, het Stabat Mater van Pergolesi, Elias van Mendelssohn en in verschillende missen van Mozart, waaronder de beroemde Krönungsmesse.
    Deel
  • Alexander Warenberg

    Alexander Warenberg, cello

    Deel
  • Mark Milhofer

    Mark Milhofer, tenor

    Deel
  • Martijn Cornet

    Martijn Cornet, bariton

    Hij zong bij diverse operagezelschappen als de Early Opera Company in Londen en de Opéra national de Lorraine. Diverse malen zong hij bij De Nationale Opera. Sinds 2013 behoort hij tot de vaste kern van het Aalto Musiktheater in Essen.

    Bariton Martin Cornet studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam onder de hoede van de befaamde pedagoge Margreet Honig. Een belangrijke ervaring was zijn tijd bij de Opera Studio Nederland. Daarna werkte hij enige tijd bij het Theater an der Wien. Geen makkelijke tijd, ver van huis, maar wel een zeer waardevolle: ‘Muziek leeft in Wenen. Toen ik een keer in mijn appartement aan het oefenen was, werd er op de deur geklopt. Dat is het eind, dacht ik. Maar de mevrouw zei: laat in het vervolg even weten als je gaat oefenen, dan zet ik het raam open.’

    Inmiddels heeft Martijn Cornet een glansrijke carrière opgebouwd. Hij zong bij diverse operagezelschappen als de Early Opera Company in Londen en de Opéra national de Lorraine. Diverse malen zong hij bij De Nationale Opera in Amsterdam in klassieke opera’s maar ook in wereldpremières van Peter-Jan Wagemans en Louis Andriessen. Sinds 2013 behoort hij tot de vaste kern van het Aalto Musiktheater in Essen. Daarnaast is de agenda van de bariton gevuld met concerten. In ons land trad hij op met het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Residentie Orkest en de Radio Kamer Filharmonie. Ook bij het Nederlands Kamerorkest was hij in najaar van 2011 al eens te gast.

    Deel
  • Toonkunstkoor Amsterdam

    Toonkunstkoor Amsterdam, koor

    Het Toonkunstkoor Amsterdam is een waar muzikaal instituut dat de koortraditie in de hoofdstad hooghoudt. Het koor bestaat uit uitstekend geschoolde amateurzangers.

    Toen in 1829 de Maatschappij ter Bevordering der Toonkunst werd opgericht, was Amsterdam één van de eerste afdelingen die een eigen koor oprichtte. In al die jaren is het Toonkunstkoor Amsterdam uitgegroeid tot een waar muzikaal instituut dat de koortraditie in de hoofdstad hooghoudt. Het koor bestaat uit uitstekend geschoolde amateurzangers. Door die hoge kwaliteit verleent het met grote regelmaat medewerking aan producties van de Nederlandse symfonieorkesten waaronder het Koninklijk Concertgebouworkest, het Residentie Orkest, het Rotterdams Philharmonisch Orkest en het Nederlands Philharmonisch Orkest. Daarbij schuwen de zangers het niet om ook lastig repertoire uit de 20e eeuw uit te voeren dat maar zelden bij amateurkoren te vinden is. Niet voor niets dus dat zij in hun lange geschiedenis optraden onder legendarische dirigenten als Otto Klemperer, Bruno Walter, Eduard van Beinum en Bernard Haitink.

    Een belangrijke pijler in het repertoire van Toonkunstkoor Amsterdam, dat sinds 2003 onder leiding staat van Boudewijn Jansen, is de jaarlijkse uitvoering van de Matthäus Passion in het Koninklijk Concertgebouw. Een traditie die met Mengelberg in 1899 in gang werd gezet, en waaraan het Nederlands Kamerorkest ook enkele jaren zijn medewerking verleende.

    Deel
Deel