Zussen Labèque spelen Poulenc en Le carnaval des animaux

Nederlands Kamerorkest

Zussen Labèque spelen Poulenc en Le carnaval des animaux

Programma

Saint-Saëns – Le carnaval des animaux
Poulenc – Concert voor 2 piano’s en orkest
Mozart – Symfonie nr. 39

Katia en Marielle Labèque spelen Le carnaval des animaux

De Franse zussen Katia en Marielle Labèque zijn al jaren een gouden duo. Met het Nederlands Kamerorkest spelen ze maar liefst twee stukken van componisten uit hun geboorteland. In Le carnaval des animaux is hun rol misschien minder prominent, maar onmisbaar en vaak heel geestig. In Pianistes bijvoorbeeld, waarin ze als oefenende pianisten opgevoerd worden tussen de kippen, olifanten, schildpadden en andere dieren die Saint-Saëns zo treffend en humoristisch schetst. Dat het hem tegelijkertijd ernst is, bewijst hij met de overbekende maar prachtige Zwaan voor cello en piano.

Poulencs Concert voor 2 piano’s en orkest

Ook Poulencs neoklassieke Concert voor 2 piano’s en orkest is humoristisch en serieus tegelijk. Citeert hij daar Mozart? Of steekt hij de draak met de klassieke tradities? In elk geval zet hij ons steeds heerlijk op het verkeerde been. Het larghetto is prachtig elegant, de energieke finale een waar feest. Mozarts Symfonie nr. 39, één van zijn laatste symfonieën, is een grandioze afsluiter.

  • Over de musici
  • Midas Dekkers

    Midas Dekkers, verteller

    ‘Laat er geen twijfel over bestaan, Midas Dekkers is bioloog,’ meldt uitgeverij Atlas Contact over Nederlands bekendste dierenkenner. Hij schreef gidsen over trekvogels, het bosleven en zelfs een lesmethode voor het lbo-onderwijs.

    ‘Laat er geen twijfel over bestaan, Midas Dekkers is bioloog,’ meldt uitgeverij Atlas Contact over Nederlands bekendste dierenkenner. Hij schreef gidsen over trekvogels, het bosleven en zelfs een lesmethode voor het lbo-onderwijs. Maar nog tijdens zijn studie biologie in Amsterdam begon hij met het schrijven van dieren-columns in NRC, de Volkskrant en de Vara-gids, die naderhand werden gebundeld en uitgegeven. Ze bieden met ironie een kijk op het dierenleven, maar nog veel meer zijn ze een spiegel van het menselijk bestaan. Jarenlang las Midas Dekkers ze voor tijdens het radioprogramma Vroege Vogels. Van daaruit was de stap naar televisie met programma’s als Gefundenes Fressen en Midas snel gemaakt. Ook had hij succes als schrijver van kinder- en jeugdboeken waarvoor hij drie Zilveren Griffels en een Vlag en Wimpel ontving. In 1985 schreef hij het Kinderboekenweekgeschenk met als titel Houden beren echt van honing?

    Al met al is Midas Dekkers de bekendste bioloog van ons land, maar ook één van de populairste schrijvers. Dat hij daarin lastige onderwerpen niet uit de weg gaat moge duidelijk zijn. In uitgebreide essays in boekvorm sneed hij thema’s aan als de dood, onze dubieuze liefde voor dieren, onze rare omgang met kinderen en de nutteloosheid van sport. Stuk voor stuk schitterende boeken die stemmen tot nadenken.

    Deel
  • Katia en Marielle Labèque

    Katia en Marielle Labèque, piano

    ‘The most visible piano duo on the planet’, noemde het Amerkaanse blad Newsday de zusters Labèque. En niet zonder reden. Al jarenlang zijn zij hét duo voor het repertoire voor piano vierhandig en twee piano’s.

    ‘The most visible piano duo on the planet’, noemde het Amerkaanse blad Newsday de zusters Labèque. En niet zonder reden. Al jarenlang zijn zij hét duo voor het repertoire voor piano vierhandig en twee piano’s. Nog tijdens hun studie wisten zij componist Messiaen persoonlijk te imponeren met hun vertolking van zijn Visions de l’Amen. Het was het begin van een succesvolle carrière waarbij componisten als Philip Glass en Louis Andriessen muziek voor hen schreven. Maar naast het klassieke repertoire braken ze ook een lans voor het lichtere genre, te beginnen met Gershwins Rhapsody in Blue in een versie voor twee piano’s. In hun lange loopbaan speelden ze samen met de beroemdste orkesten waaronder het Philadelphia Orchestra, de Berliner Philharmoniker en het Koninklijk Concertgebouworkest. Hun belangstelling voor de fortepiano bracht hen in contact met gespecialiseerde ensembles als The English Baroque Soloists en Musica Antica.

    Sinds enkele jaren hebben Katia en Marielle Labèque hun eigen cd-label en studio waar ze hun eigen opnames maken, maar ook andere musici een podium bieden.

    Over wie welke partij speelt, hebben de zusters eigenlijk nooit discussie. Katia: ‘het is waar, ik speel het liefst de bovenste partij, maar ik voel me op mijn gemak, wetend dat Marielle me altijd ondersteunt.’

    Deel
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Sinds 2004 is Gordan Nikolić artistiek leider van het Nederlands Kamerorkest. Hij behoort al jaren tot de grootste violisten van deze tijd. Hij is concertmeester geweest bij meerdere orkesten en is regelmatig te gast als violist of orkestleider in binnen- en buitenland. In de loop van de jaren is hij uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest, dat hij op zijn eigen, unieke wijze leidt.

    Nikolić werd in 1968 in het huidige Servië geboren. Op zijn zevende begon hij met vioolspelen. Twee jaar later ging hij naar een internaat voor vioolles. Hij vervolgde zijn studie bij Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule in Bazel. Daar verdiepte hij zich in de barokviool, maar werkte hij ook samen met moderne componisten als Lutosławski en Kurtág. In 1989 kreeg hij zijn eerste aanstelling als concertmeester bij het Orchestre d’Auvergne. Vanaf 1997 tot en met 2017 bekleedde hij dezelfde functie bij het London Symphony Orchestra. Daar werkte hij samen met topdirigenten als Colin Davis, Claudio Abbado, Valeri Gergiev en Bernard Haitink.

    Nikolić staat niet als dirigent voor het Nederlands Kamerorkest, maar voert vanaf de eerste lessenaar de musici aan. Dit omdat hij de andere orkestleden niet wil onderwerpen aan zijn autoriteit. Hij vindt het belangrijk om je eigen muzikale visie te bewaren, en die naar voren te brengen in de muziek die je speelt. Zelf zegt hij: ‘Ik ben er niet om te vertellen wat de andere musici moeten doen. Ik probeer een energieke of emotionele richting aan te geven, en vervolgens proberen we een gemeenschappelijke taal te vinden.’ Inmiddels heeft hij samen met het orkest gewerkt aan diverse bijzondere producties en heeft hij verschillende succesvolle cd-opnames gemaakt.

    Nikolić wordt regelmatig gevraagd als muzikaal leider bij diverse internationale gezelschappen, waaronder het Australian Chamber Orchestra, het Orchestre de chambre de Genève en het Antwerp Symphony Orchestra. Sinds 2007 heeft hij de leiding over het in Spanje gevestigde BandArt, een orkest dat inzet op maatschappelijke betrokkenheid. Naast zijn activiteiten als violist en orkestleider is Nikolić docent aan Codarts in Rotterdam. Hij speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel

Rondom het concert

Muziekcafé
do 14 feb 2019
Muziekcafé
TAQA Theater De Vest, Alkmaar
NedPhO Anders
za 16 feb 2019
Het Concertgebouw, Amsterdam