Voorprogramma Vivaldi Recomposed

Voorprogramma Vivaldi Recomposed

Voorafgaand aan het Vivaldi Recomposed concert op vrijdag 8 mei interviewt Floris Kortie de hoofdrolspelers van de avond: Daniel Hope, Tim Kliphuis en Gordan Nikolić. 

  • Over de musici
  • Tim Kliphuis

    Tim Kliphuis, viool

    Dat viool zijn instrument was, stond al vast toen hij van de bekende pedagoog Johannes Lievaart als kind les kreeg volgens de Suzuki-methode. Het maakte hem gevoelig voor een improviserende manier van spelen. In 1993 hoorde hij voor het eerst de beroemde jazz-violist Stéphane Grapelli spelen, tot op de dag van vandaag zijn grote voorbeeld. Hij ging naar het conservatorium en studeerde aanvankelijk klassiek viool, maar deed uiteindelijk eindexamen in klassiek en jazz.

    Dat viool zijn instrument was, stond al vast toen hij van de bekende pedagoog Johannes Lievaart als kind les kreeg volgens de Suzuki-methode. Het maakte hem gevoelig voor een improviserende manier van spelen. In 1993 hoorde hij voor het eerst de beroemde jazz-violist Stéphane Grapelli spelen, tot op de dag van vandaag zijn grote voorbeeld. Hij ging naar het conservatorium en studeerde aanvankelijk klassiek viool, maar deed uiteindelijk eindexamen in klassiek en jazz. Tim Kliphuis behoort momenteel tot de grote jazz-violisten van onze tijd. Hij heeft een fabelachtige klassieke techniek die hem in de jazz goed van pas komt. Naast zijn vele concerten maakte hij diverse cd’s, onder andere met zijn eigen trio. Daarbij balanceert hij regelmatig op het snijvlak van beide werelden en schuwt jazzy uitvoeringen van klassieke werken bepaald niet. Het leverde hem een bewonderende recensie in het vioolvakblad The Strad op. En nog steeds zijn zijn concerten een enerverende mix. Zoals hij zelf zegt: 'Ik houd ervan om klassieke kamermuziek en jazz met elkaar te combineren in hetzelfde concert. Het is opwindend en het spreekt het publiek enorm aan.'

    Deel
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Concertmeester en artistiek leider NKO
    Gordan Nikolić is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. In Amsterdam is hij inmiddels uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest. Als muzikaal leider maakt hij hoorbaar en zichtbaar wat hem beroert in de muziek. Daardoor word je als luisteraar geraakt. " Nikolić generates excitement in everything he plays", aldus The Times.

    Portret Gordan Nikolić
    Zeven was Gordan Nikolić (1968, Servië) toen hij begon met vioolspelen. Twee jaar later al stuurden zijn ouders het talent naar een internaat voor vioolles. Vijf dagen per week. "Het was streng maar wij hadden dit ene geweldige ding: muziek. Het is als opgroeien in een kerk voor wie in God gelooft. Daar ligt de oorsprong van mijn intimiteit met de muziek." Nikolić vervolgde zijn studie bij de bekende Franse violist en dirigent Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule van Basel. Hij verdiepte zich in barokmuziek, maar werkte ook samen met Lutoslawski en Kurtág, omdat ook de hedendaagse muziek hem fascineert.

 Zijn eerste aanstelling als concertmeester kreeg de nog jonge violist in 1989. Nikolić' carrière raakte vanaf dat moment in een stroomversnelling, ook als solist. Hij werkte met tal van orkesten in Europa en kon prijs na prijs op zijn schoorsteenmantel zetten. In 1997 werd hij benoemd tot concertmeester van het London Symphony Orchestra, waar hij een bijzondere band ontwikkelde met Sir Colin Davis. Van deze maestro leerde hij hoe belangrijk het is om een eigen muzikale visie te bewaren. Om je niet te onderwerpen aan andermans autoriteit. "Als wij ooit eindigen door te praten op dezelfde manier, dan hebben wij verloren. Dus jij zegt wat je moet zeggen, ik zeg wat ik heb te zeggen, en dan komt er een brug", vertelt Davis hem. Woorden die hij nooit meer vergeet.



 In 2000 wordt Gordan Nikolić benoemd tot professor aan het Royal College of Music en drie jaar later ook aan de Guildhall School of Music. Als hij in 2004 naar het Nederlands Kamerorkest komt, gaat hij bovendien doceren aan het Rotterdams Conservatorium. De musici  zijn er geweldig gelukkig mee hoe deze topviolist het kamerorkest op zijn unieke wijze leidt vanaf de eerste lessenaar. Tijdens concerten neemt hij met zijn begeesterende beweeglijkheid niet alleen de orkestleden mee, maar de hele zaal. Nikolić speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel
Deel