Recensies

BERG Wozzeck | Nederlands Philharmonisch Orkest | mrt en apr 2017
'Dirigent Marc Albrecht voelde de emotionele gelaagdheid al even feilloos aan, waardoor het Nederlands Philharmonisch Orkest een personage op zich werd, het broeierige onderbewustzijn van het toneel.'
★★★★★ Persis Bekkering, Volkskrant

'Het Nederlands Philharmonisch Orkest overtreft zichzelf in deze verraderlijke en voortdurend smeulende partituur, die helemaal aan het eind uitbarst in een van de mooiste orkestrale epilogen ooit geschreven. Hier weten Albrecht en zijn musici de tijd volledig stil te zetten. Wat een klasse.'
★★★★★ Peter van der Lint, Trouw

'De grootste pluim gaat naar Marc Albrecht en zijn Nederlands Philharmonisch, die de bontgekleurde orkestpartituur in verbijsterend detail tot leven wekten. (...) Albrecht bouwde de spanning zorgvuldig op en creëerde een geweldige emotionele impact.'
★★★★ Joep Stapel, NRC Handelsblad 

'Het Nederlands Philharmonisch Orkest onder leiding van Marc Albrecht, die een hechte band smeedt met de solisten, levert de superieure kwaliteit die wij al heel lang van dit orkest gewend zijn. Fantastisch zo gedetailleerd als dit orkest en deze dirigent de partituur tot leven wekken.'
★★★★★ Olivier Keegel, Operagazet 

'Het Nederlands Philharmonisch Orkest onder muzikale begeleiding van Marc Albrecht geeft aan Alban Bergs van oorsprong atonale partituur een uitermate vloeiende, soms zelfs melancholieke en verrassend verstilde klankkleur. (...) Het prachtige van Albrechts muzikale leiding, het samenspel met de solisten en het Koor van de Nationale Opera is juist dat de lange, overwegend melodische lijnen van de laat-Romantiek het klankbeeld overheersen. Meer dan de atonaliteit.'
★★★★ Kester Freriks, Theaterkrant


WAGNER Parsifal | Nederlands Philharmonisch Orkest | dec 2016
'Een zangersbezetting zonder zwakke schakels, een enscenering die onder de huis kruipt en het Nederlands Philharmonisch Orkest in de bak - zo langzamerhand een gedroomd Wagner-elitekorps. Dat alles onder leiding van Marc Albrecht, die een aangeboren gevoel voor het wagneriaanse lijkt te hebben'
★★★★★ Peter van der Lint, Trouw

'In 2012 zat het Concertgebouworkest in de bak onder leiding van Iván Fischer. De première was zoekend, intellectueel en ietwat onbevredigend; de dernière al veel gloedvoller. Maar je hoeft maar vier maten te horen van de bloedrood smeulende Wagner-klank die chef-dirigent Marc Albrecht nu realiseert bij het Nederlands Philharmonisch Orkest om te weten: deze Parsifal is van een totaal andere orde. En door de warmte van de muziek, oogt de hele productie anders.'
★★★★★ Mischa Spel, NRC Handelsblad

'De intieme, terughoudende kamermuzikale behandeling van ­Fischer had plaatsgemaakt voor de extraverte, gulle, opwindende, klankerotische visie van Albrecht. Het resultaat werd naarmate de lange avond vorderde (de voorstelling duurt ruim vijf uur) steeds betoverender. (...) De strijkerstutti leken te zweven en kregen een ongrijpbare kwaliteit die naadloos aansluit bij de oneindige ruimtelijkheid van Wagners ultratrage klankstromen. Je moet het horen om het te geloven.'
★★★★ Erik Voermans, Parool


BRUCKNER Symfonie nr. 5 | Nederlands Philharmonisch Orkest | nov 2016
'Marc Albrecht dirigeert het Nederlands Philharmonisch orkest deze dagen in een directe, uitstekend gestructureerde interpretatie van Bruckners Vijfde. (...) Bruckners muziek mag fijn stromen.'
'Het NedPhO klinkt als een klok.'
★★★★ Roeland Hazendonk, Parool

'Vooral de romige, versmolten strijkersklank is een kenmerk waar mee het [orkest] zich duidelijk onderscheidt.'
'Albrecht hield zelfverzekerd de touwtjes in handen en wist tussen het onontkoombaar doordraaiende raderwerk door ook nog ruimte te maken voor een zekere geheimzinnigheid.'
★★★★ Frits van der Waa, Volkskrant


MOZART Le Nozze di Figaro | Nederlands Kamerorkest | sep 2016
'De vocale brille op de bühne werd dinsdagavond met grote klasse gepareerd door het Nederlands Kamerorkest in de bak. Dirigent Ivor Bolton haarde daar het maximale uit Mozarts allerbeste partituur. (...) Bolton en het NKO gaven altijd thuis. Klasse.'
★★★★ Trouw

'Het Nederlands Kamerorkest bewijst zich een uitstekend, geïnformeerd en actief spelend Mozart-ensemble. Het grijpt je in de ouverture meteen bij de lurven en zorgt regelmatig voor momenten van tederheid en lyriek.'
★★★ Mischa Spel, NRC Handelsblad

Deel