Recensies

VERDI Rigoletto | Nederlands Philharmonisch Orkest | mei 2017
'En wat een geluk dat Carlo Rizzi in de bak staat waar hij het Nederlands Philharmonisch Orkest met Italiaanse gloed laat spelen.'
★★★★★ Trouw

'Dat er boven deze recensie toch vier sterren staan, komt door het Nederlands Philharmonisch Orkest dat onder Carlo Rizzi prachtig speelt.'
★★★★ Parool

'Het Nederlands Philharmonisch Orkest treedt hier op als empatisch verteller. Alsof Verdi zelf aan het woord is. Deze opera kan al snel ontaarden in tsjiengboom-effecten, maar hier klinkt zacht geween, gekrun en verliefd gezucht in de juiste nuances van deze verdrietige historie.'
Noordhollands Dagblad/Leidsch Dagblad/Gooi- en Eemlander

'Onder de specialistische handen van Rizzi, die alle aria’s meezong, zinderde het Nederlands Philharmonisch Orkest in de orkestbak. Rizzi liet de musici uiterst zacht en kleurrijk spelen, op enkele terechte climaxen na. Alleen daarom al een voorstelling die je gehoord en gezien moet hebben.'
Place de l'Opera


RASKATOV A Dog's Heart | Nederlands Kamerorkest | apr 2017
'In de bak geeft het Nederlands Kamerorkest onder dirigent Martyn Brabbins de lastige partituur van Raskatov het volle pond. Vanwege de klankvondsten en de briljante uitvoering ervan zit je veelvuldig met een glimlach van oor tot oor te luisteren.'
★★★★★ Parool

'Het Nederlands Kamerorkest en dirigent Martyn Brabbins halen bij de caleidoscopische partituur het onderste uit de kan.'
★★★★★ Volkskrant


BERG Wozzeck | Nederlands Philharmonisch Orkest | mrt 2017
'Dirigent Marc Albrecht voelde de emotionele gelaagdheid al even feilloos aan, waardoor het Nederlands Philharmonisch Orkest een personage op zich werd, het broeierige onderbewustzijn van het toneel.'
★★★★★ Volkskrant

'Het Nederlands Philharmonisch Orkest overtreft zichzelf in deze verraderlijke en voortdurend smeulende partituur, die helemaal aan het eind uitbarst in een van de mooiste orkestrale epilogen ooit geschreven. Hier weten Albrecht en zijn musici de tijd volledig stil te zetten. Wat een klasse.'
★★★★★ Trouw

'De grootste pluim gaat naar Marc Albrecht en zijn Nederlands Philharmonisch, die de bontgekleurde orkestpartituur in verbijsterend detail tot leven wekten. (...) Albrecht bouwde de spanning zorgvuldig op en creëerde een geweldige emotionele impact.'
★★★★ NRC Handelsblad 

'Het Nederlands Philharmonisch Orkest onder leiding van Marc Albrecht, die een hechte band smeedt met de solisten, levert de superieure kwaliteit die wij al heel lang van dit orkest gewend zijn. Fantastisch zo gedetailleerd als dit orkest en deze dirigent de partituur tot leven wekken.'
★★★★★ Operagazet 

'Het Nederlands Philharmonisch Orkest onder muzikale begeleiding van Marc Albrecht geeft aan Alban Bergs van oorsprong atonale partituur een uitermate vloeiende, soms zelfs melancholieke en verrassend verstilde klankkleur. (...) Het prachtige van Albrechts muzikale leiding, het samenspel met de solisten en het Koor van de Nationale Opera is juist dat de lange, overwegend melodische lijnen van de laat-Romantiek het klankbeeld overheersen. Meer dan de atonaliteit.'
★★★★ Theaterkrant


WAGNER Parsifal | Nederlands Philharmonisch Orkest | dec 2016
'Een zangersbezetting zonder zwakke schakels, een enscenering die onder de huis kruipt en het Nederlands Philharmonisch Orkest in de bak - zo langzamerhand een gedroomd Wagner-elitekorps. Dat alles onder leiding van Marc Albrecht, die een aangeboren gevoel voor het wagneriaanse lijkt te hebben'
★★★★★ Trouw

'In 2012 zat het Concertgebouworkest in de bak onder leiding van Iván Fischer. De première was zoekend, intellectueel en ietwat onbevredigend; de dernière al veel gloedvoller. Maar je hoeft maar vier maten te horen van de bloedrood smeulende Wagner-klank die chef-dirigent Marc Albrecht nu realiseert bij het Nederlands Philharmonisch Orkest om te weten: deze Parsifal is van een totaal andere orde. En door de warmte van de muziek, oogt de hele productie anders.'
★★★★★ NRC Handelsblad

'De intieme, terughoudende kamermuzikale behandeling van ­Fischer had plaatsgemaakt voor de extraverte, gulle, opwindende, klankerotische visie van Albrecht. Het resultaat werd naarmate de lange avond vorderde (de voorstelling duurt ruim vijf uur) steeds betoverender. (...) De strijkerstutti leken te zweven en kregen een ongrijpbare kwaliteit die naadloos aansluit bij de oneindige ruimtelijkheid van Wagners ultratrage klankstromen. Je moet het horen om het te geloven.'
★★★★ Parool

Deel