Actrice Johanna ter Steege in Dagboek van Anne Frank

Nederlands Kamerorkest speelt muziekvoorstelling over Anne Frank

Actrice Johanna ter Steege draagt tijdens het concert van het Nederlands Kamerorkest op 4 mei in Muziekgebouw aan ’t IJ fragmenten voor uit Het Achterhuis van Anne Frank. In deze muziekvoorstelling, die simpelweg de titel Het dagboek van Anne Frank draagt, zingt de Zwitserse sopraan Emilie Pictet de hoofdrol. Het concert is onderdeel van Theater Na de Dam.

Muziek
De muziek, gespeeld door een ensemble van het Nederlands Kamerorkest o.l.v. Nuno Coelho, is in 1968 geschreven door de Joods-Russische componist Grigori Frid. In 21 korte scènes schetst de componist een rijk en gevarieerd portret van de ondergedoken Anne. Hij toont haar met haar stemmingen en emoties in de benauwde omgeving van het Achterhuis. Met de mensen om haar heen, de glimpen van de buitenwereld die ze door het raam opvangt en de eerste ontluikende liefde. Uiterst beeldende muziek die aan het beroemde dagboek een extra dimensie geeft.

Johanna ter Steege
Actrice Johanna ter Steege, bekend van Spoorloos (1988), Paradise Road (1997), Tirza (2010) en Brussel (2017), draagt de passages uit het dagboek voor vanuit het midden van de zaal. Ter Steege heeft een bijzondere reden waarom zij meedoet met deze voorstelling. ‘Op de boerderij in Twente waar ik ben opgegroeid hadden mijn opa en oma Joodse onderduikers. Mijn oom is meerdere malen het maïsveld in gevlucht om aan de Duitsers te ontsnappen. De oorlog heeft een onuitwisbare indruk achtergelaten in het leven van mijn familie. De Holocaust is het meest verschrikkelijke dat er in de wereldgeschiedenis is gebeurd. Het verhaal van Anne Frank moeten we daarom blijven doorvertellen zodat we ons bewust blijven van onze verworven vrijheden en dat ieder mens recht heeft op een waardig leven.’

Emilie Pictet
De Zwitserse zangeres Emilie Pictet voerde de muziekvoorstelling over Anne Frank in 2015 met veel succes op in Marseille in Frankrijk. De voorstelling kreeg een extra lading door de regionale verkiezingen in Frankrijk waar extreemrechtse partijen flinke winst boekten. ‘Deze voorstelling is daarom niet aan een tijd gekoppeld en nog altijd actueel’, vertelt Emilie Pictet. ‘Op vocaal niveau is het een grote uitdaging. Als sopraan sta ik alleen op het podium. Tijdens de voorstelling, die iets meer dan een uur duurt, is er vrijwel geen moment van rust. De muziek probeert namelijk geen voorrang te krijgen op de tekst. De tekst wordt echt gedragen door de muziek.’

BESTEL KAARTEN

Deel