Concert Na de Dam

Bijzonder concert met film op 4 mei in Muziekgebouw

Het Nederlands Philharmonisch Orkest speelt op woensdag 4 mei het Concert Na de Dam in Muziekgebouw aan 't IJ in Amsterdam. Op het programma staan werken van Sjostakovitsj, Prokovjev en Malkin. De muziek wordt begeleid door een speciaal voor deze avond gemaakte film van Bob Aardewerk met historisch beeldmateriaal van Nederland tussen 1930 en nu. Het concert begint om 21.00 u, zodat het publiek in de gelegenheid is om de Nationale Dodenherdenking op de Dam bij te wonen. In de Entreehal van het Muziekgebouw is er een scherm waar de Dodenherdenking live op is te volgen. Het Muziekgebouw gaat om 19.30 u open.

Sjostakovitsj, Prokovjev & Malkin
Een ensemble van het Nederlands Philharmonisch Orkest speelt op het Concert Na de Dam werken van Sjostakovitsj en Prokovjev, twee componisten uit de Sovjet-Unie die het alom heersende antisemitisme in hun land durfden te trotseren. Het orkest speelt op deze avond ook het werk Zwarte Bloemen van Josef Malkin. Deze componist en violist is afkomstig uit een Joodse familie in Georgië, maar is al jaren in Nederland actief. Op basis van een twaalftal oorlogsgedichten van Ida Vos (zie onder het gedicht Hollandsche Schouwburg) maakte hij een indrukwekkende liederencyclus onder de titel Zwarte Bloemen, die worden gezongen door zijn dochter Channa Malkin. Speciaal voor het Concert Na de Dam maakt Malkin een aantal intermezzo's, zodat de hele voorstelling als geheel wordt ervaren.

Bob Aardewerk
De muziek wordt visueel ondersteund door een film, samengesteld en geproduceerd door Bureau Aardewerk met archiefmateriaal van Beeld & Geluid, maar ook met nieuwe beelden. De film was voor Bob Aardewerk, zoon van een joodse vader, een persoonlijk project. De naam Aardewerk komt voor op de namenwand in de Hollandsche Schouwburg, de plek die tijdens de Tweede Wereldoorlog een deportatieplaats was voor joden. Alhoewel zijn vader de oorlog overleefde, werden veel familieleden van Aardewerk gedeporteerd naar de kampen.

Videobeelden
De film begint met beelden van een onbezorgde tijd, waarin we het leven en de rijke joodse cultuur van voor de oorlog zien. De beelden sluiten aan op het stuk van Prokofjev, waarin we Klezmerinvloeden horen. Strijkkwartet nr. 8 van Sjostakovitsj beslaat het begin van de oorlog. We voelen de spanning in Nederland, zien het uitbreken van de oorlog, de verwoesting en het verlies, en het begin van de Jodenvervolging. Het stuk sluit daarmee aan op Zwarte Bloemen van Malkin, waarin de Jodenvervolging vanuit het perspectief van een kind wordt verteld. De beelden tijdens het Pianokwintet van Sjostakovitsj vertellen het verhaal van de opbouw van Nederland tot nu, met Rotterdam als trots toonbeeld van ons moderne Nederland.

 

wo 4 mei 2016, 21.00 u
Muziekgebouw aan 't IJ

Nederlands Philharmonisch Orkest
Vadim Tsibulevsky, viool/leiding
Channa Malkin, sopraan
Sergei Edelmann, piano

PROKOFJEV 
Ouverture op Hebreeuwse thema’s 

SJOSTAKOVITSJ
Strijkkwartet nr. 8

MALKIN
Zwarte Bloemen

SJOSTAKOVITSJ
Pianokwintet

 

Hollandsche Schouwburg
Ida Vos

kwart over acht...
het doek gaat op
de voorstelling begint
tussen het saamgepakt publiek
huilt een geschrokken kind
op de Buhne, wijdbeens,
een acteur
zijn tekst bestaat uit namen
bij iedere naam
ontstaat een schok,
een machteloze pijn,
omdat de drager
van die naam
mede-acteur
moet zijn

Deel