Maarten Engeltjes zingt Händel

Countertenor met beroemde aria’s als Ombra mai fu in Het Concertgebouw

Hij behoort tot de top 5 van ’s wereld meest gevraagde countertenoren, aldus de gerenommeerde klassieke website Bachtrack.com. Op 15 en 16 april staat Maarten Engeltjes samen met het Nederlands Kamerorkest onder leiding van Gordan Nikolić in Het Concertgebouw. Hij zingt dan een selectie uit de opera’s van Händel, zoals Ombra mai fu uit Serse, Scherza infida uit Ariodante en Stille amare uit Tolomeo. Spectaculaire aria’s die in de tijd van Händel werden gezongen door castraten als Senesino en Farinelli, de supersterren van de 18e eeuw.

Maarten Engeltjes
Het gaat goed met Maarten Engeltjes. In 2015 zong de 31-jarige zanger de rol van Cherubino in Mozarts Le Nozze di Figaro met het Tokyo Symphony Orchestra en maakte hij in de rol van Creonte een Europese tournee met het Boston Early Music Orchestra samen met collega countertenor Phillipe Jaroussky. Maar er staat ook veel moois in de planning. In 2017 zingt hij de Hohe Messe van Bach met de Berliner Philharmoniker en kruipt hij in de rol van Pisandro in Monteverdi's Ulisse in Theatre des Champs Elysées Paris, naast grootheden Rolando Villazon en Magdalena Kozena.

De spectaculaire aria’s van Händel
Maarten Engeltjes heeft door zijn bijzondere stembanden een uitzonderlijk hoog register kunnen ontwikkelen. Händel liet in zijn tijd Italiaanse castraatzangers naar Londen halen om zijn opera’s te zingen. Beroemde castraten als Senesino en Farinelli, over wie een Golden Globe-winnende film werd gemaakt in 1994, waren de supersterren van die tijd. Het publiek kwam speciaal voor de virtuoze keelprestaties van de mannen naar de operahuizen. De componist was eigenlijk ondergeschikt aan de castraten, die voor de kaartverkoop zorgden.

Maarten Engeltjes: ‘Er werd van tevoren soms hevig gediscussieerd tussen componist en solist over de compositie. Het is als Michael Jackson die zijn producer bekritiseert. Als de ster een uur niet in de picture is, omdat het verhaal dat niet toe laat, is het ondenkbaar dat Händel daarna komt met een laffe aria. Bijvoorbeeld Dove sei uit Rodelinda, die aria klinkt pas na ruim een uur. En je hoort dat Händel dacht: ‘Ik moet hier echt iets fantastisch neerzetten anders zingt Senesino dit niet.’ De aria’s van de hoofdrollen passen dus bij de sterrenstatus van de zangers.’

 

vr 15 apr 2016, 20.15 u
De Vest, Alkmaar
za 16 apr 2016, 20.15 u
Het Concertgebouw
zo 17 apr 2016, 14.15 u
Het Concertgebouw

Nederlands Kamerorkest
Gordan Nikolić, viool/leiding
Maarten Engeltjes, countertenor

 

GEORGE FRIEDRICH HÄNDEL (1685 – 1759)

Opera ‘Rinaldo’ HWV 7 (1711)
Battaglia
Or la tromba in suon festante

Opera ‘Rodelinda’ HWV 19 (1725)
Pompe vane di morte … Dove sei amato bene

Opera ‘Serse’ HWV 40 (1738)
Ouverture (Adagio – Allegro – Gigue)
Frondi tenere e belle … Ombra mai fu

Concerto grosso nr. 2 in F, op. 6  HWV 320 (1739-1741)
Andante larghetto 
Allegro

Opera ‘Tolomeo, re d’Egitto’ HWV 25 (1728)
Che più si tarda omai … Inumano fratel, barbara madre …Stille amare, già vi sento

Opera ‘Giulio Cesare’ HWV 17 (1724)
Sinfonia Akte III
Empio dirò tu sei
Se in fiorito ameno prato

Opera ‘Ariodante’ HWV 33 (1735)
Ballo Akte II
. Entrée des songes agréables (Entrée van de prettige dromen)
. Entrée des songes funestes (Entrée van de nare dromen)
. Entrée des songes agréables effrayés (Entrée van de melancholieke dromen)
. Le combat des songes funestes et agréables (Gevecht tussen de nare en de prettige dromen)
Scherza infida

 

Deel