Nieuwe muziek van Connesson in première

Bij Nederlands Philharmonisch Orkest en Koninklijk Concertgebouworkest

Guillaume Connesson behoort tot de belangrijkste Franse componisten van de 21e eeuw. Dit seizoen gaan er maar liefst drie werken van hem in wereldpremière in Het Concertgebouw: bij het Nederlands Philharmonisch Orkest, Nederlands Kamerorkest en bij het Koninklijk Concertgebouworkest. We mogen dus spreken van een ware residency in Amsterdam.

Het eerste werk, Les Cités de Lovecraft, beleeft in oktober zijn wereldpremière bij het Nederlands Philharmonisch Orkest o.l.v. chef-dirigent Marc Albrecht. In maart 2018 volgt een nieuw werk voor het Nederlands Kamerorkest o.l.v. Gordan Nikolić en het Nederlands Kamerkoor. En als afsluiter speelt het Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Daniele Gatti een wereldpremière van Connesson in april 2018. ‘Connesson schrijft muziek die de luisteraar meteen raakt. Het is enerzijds een eigentijds idioom, anderzijds muziek die geworteld is in de lange compositietraditie en daardoor zeer herkenbare elementen heeft’, aldus Irene Witmer, hoofd artistieke zaken van het Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest.

Guillaume Connesson
Guillaume Connesson (1970) componeert met zijn caleidoscopische stijl toegankelijke muziek, die hem niet alleen bij de kenner, maar ook bij de doorsnee muziekliefhebber veel waardering oplevert. Connesson put naar eigen zeggen uit talloze bronnen voor zijn artistieke inspiratie. Klassieken als Couperin, R. Strauss, Wagner en Debussy horen daarbij, maar ook modernen als Dutilleux, Messiaen en Lutosławski. Hij heeft een fascinatie voor de minimal van bijvoorbeeld Reich en Adams en daarnaast een grote belangstelling voor jazz, retro, funk, pop en de filmmuziek van John Williams. Dit alles leidt niet tot gecompliceerde hypermoderne klankwerelden, maar tot verrassende en aangenaam in het gehoor liggende muziek. Zoals een Franse muziekjournalist het kernachtig uitdrukte: ‘Connesson durft pragmatisme boven idealisme te stellen. Hij geeft het luisterplezier van het publiek voorrang boven ijdele muzikale experimenten.’

Prijzen
Guillaume Connesson studeerde aan diverse conservatoria in Frankrijk piano, analyse, muziekgeschiedenis, koor- en orkestdirectie, compositie en orkestratie. Hij won verschillende prijzen met zijn composities, zoals in 2000 en 2011 de Grand Prix van de Sacem (de Franse Buma/Stemra), en met zijn fluitconcert Pour sortir un jour uit 2014 tot tweemaal toe een Diapason d’or. Zijn werk werd uitgevoerd door gerenommeerde orkesten als Brussels Philharmonic, Orchestre National de France, National Symphony Orchestra, Cincinnati Symphony Orchestra en BBC Symphony Orchestra.

Les cités de Lovecraft
Les cités de Lovecraft is het eerste werk dat in wereldpremière gaat, op zaterdag 13 oktober in TivoliVredenburg en op zaterdag 14 en maandag 16 oktober in Het Concertgebouw. Het is een symfonische reis in drie delen door de droomwereld van horrorschrijver Howard Phillips Lovecraft (1890-1937). De muziek is vooral geïnspireerd door zijn fantasie-novelle Á la recherche de Kadath (Op zoek naar Kadath, 1927), die de wereld van de dromen onderzoekt. ‘Het zijn de door de held beleefde visioenen van steden, afwisselend prachtig en afschrikwekkend, die me hebben gestimuleerd dit werk te schrijven’, vertelt Connesson.

 

vr 13 oktober 20177, 20.15 u
TivoliVredenburg, Utrecht
za 14 oktober 2017, 20.15 u
ma 16 oktober 2017, 20.15 u

Het Concertgebouw

Nederlands Philharmonisch Orkest
Marc Albrecht, dirigent
Josef Špaček, viool

R. Strauss - Don Juan
Mendelssohn - Vioolconcert in e
Connesson - Les cités de Lovecraft
R. Strauss - Till Eulenspiegel

BESTEL KAARTEN

Deel