De Onvoltooide @ Noord/Zuidlijn

Nederlands Kamerorkest

De Onvoltooide @ Noord/Zuidlijn

Programma

SCHUBERT - Symfonie nr. 7, ‘Onvoltooide’

Facebook Event:

De meest geschikte plek om de Onvoltooide van Schubert uit te voeren? De Noord/Zuidlijn natuurlijk! Het Nederlands Kamerorkest o.l.v. Gordan Nikolić speelt op zondag 7 mei twee keer in de nieuwe ondergrondse entreehal van de metrolijn op Amsterdam Centraal. Op het programma staat de symfonie van Schubert die hij om mysterieuze redenen nooit heeft afgemaakt. Vanwege de beperkte ruimte is het aantal kaarten gelimiteerd.

De Onvoltooide

Van Symfonie nr. 7 van Schubert zijn maar twee delen boven water gekomen. Waarom Schubert zijn grote symfonie onafgemaakt terzijde legde, weet niemand. Maar het stuk dat als de Onvoltooide de geschiedenis is ingegaan, behoort nu tot zijn meest gespeelde werken. Het Nederlands Kamerorkest o.l.v. Gordan Nikolić speelt dit stuk in een maximale bezetting van 40 musici; naast alle strijkers zijn ook alle blazers en slagwerkers van de partij.

Praktische informatie

Bezoekers van het eerste concert kunnen zich met hun kaartje tussen 19.00 en 19.15 uur melden bij de ontvangstruimte van de Noord/Zuidlijn op Stationsplein 7, aan de rechterkant van de hoofdingang van Amsterdam Centraal. Bezoekers van het tweede concert worden daar tussen 20.15 en 20.30 uur verwacht. De bezoekers worden in groepjes van 10 personen naar de gloednieuwe hal begeleid. Bezoekers moeten goed ter been zijn en - vanwege het trappenhuis naar de nieuwe stationshal - geen last hebben van claustrofobie.

  • Over de musici
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Concertmeester en artistiek leider NKO
    Gordan Nikolić is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. In Amsterdam is hij inmiddels uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest. Als muzikaal leider maakt hij hoorbaar en zichtbaar wat hem beroert in de muziek. Daardoor word je als luisteraar geraakt. " Nikolić generates excitement in everything he plays", aldus The Times.

    Portret Gordan Nikolić
    Zeven was Gordan Nikolić (1968, Servië) toen hij begon met vioolspelen. Twee jaar later al stuurden zijn ouders het talent naar een internaat voor vioolles. Vijf dagen per week. "Het was streng maar wij hadden dit ene geweldige ding: muziek. Het is als opgroeien in een kerk voor wie in God gelooft. Daar ligt de oorsprong van mijn intimiteit met de muziek." Nikolić vervolgde zijn studie bij de bekende Franse violist en dirigent Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule van Basel. Hij verdiepte zich in barokmuziek, maar werkte ook samen met Lutoslawski en Kurtág, omdat ook de hedendaagse muziek hem fascineert.

 Zijn eerste aanstelling als concertmeester kreeg de nog jonge violist in 1989. Nikolić' carrière raakte vanaf dat moment in een stroomversnelling, ook als solist. Hij werkte met tal van orkesten in Europa en kon prijs na prijs op zijn schoorsteenmantel zetten. In 1997 werd hij benoemd tot concertmeester van het London Symphony Orchestra, waar hij een bijzondere band ontwikkelde met Sir Colin Davis. Van deze maestro leerde hij hoe belangrijk het is om een eigen muzikale visie te bewaren. Om je niet te onderwerpen aan andermans autoriteit. "Als wij ooit eindigen door te praten op dezelfde manier, dan hebben wij verloren. Dus jij zegt wat je moet zeggen, ik zeg wat ik heb te zeggen, en dan komt er een brug", vertelt Davis hem. Woorden die hij nooit meer vergeet.



 In 2000 wordt Gordan Nikolić benoemd tot professor aan het Royal College of Music en drie jaar later ook aan de Guildhall School of Music. Als hij in 2004 naar het Nederlands Kamerorkest komt, gaat hij bovendien doceren aan het Rotterdams Conservatorium. De musici  zijn er geweldig gelukkig mee hoe deze topviolist het kamerorkest op zijn unieke wijze leidt vanaf de eerste lessenaar. Tijdens concerten neemt hij met zijn begeesterende beweeglijkheid niet alleen de orkestleden mee, maar de hele zaal. Nikolić speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel
Deel