2011 - 2012

Schumann

In zijn eerste seizoen als chef-dirigent getuigde Marc Albrecht van zijn liefde voor de werken van Robert Schumann. Ook dit seizoen wijdt hij een heel concert aan de Duitse vroeg-romanticus. Na de pauze de even hartstochtelijke als zangerige Vierde symfonie uit 1851. Er spreekt een enorm elan uit. Schumann had dit werk tien jaar eerder al geschreven, direct na de voltooiing van zijn Eerste. Hij verkeerde toen in een roes van creativiteit, maar was toch niet tevreden en stopte de symfonie diep weg om tien jaar later een bewerkte versie als Vierde symfonie te presenteren. Met succes.

Theodor Holman over Beethoven 'Eroica'

Café Central in Wenen... alsof Beethoven zijn 3e Symfonie daar geschreven heeft. Theodor Holman stelt zich de converserende en ruziemakende gasten voor. In het langzame deel hoort hij een begrafenisrede. Met kritiek, maar ook bewondering en tenslotte schrijft Beethoven de overledene liefdevol de hemel in.

Carlo Rizzi over Images van Debussy

Dirigent Carlo Rizzi ziet daadwerkelijk beelden als hij luistert naar Images van Debussy. Eerst de eenzaamheid van het Britse landschap dat Debussy inspireerde, verderop juist de levendigheid van een zuidelijke stad. Debussy laat ons horen met de ogen en geeft daarbij alle ruimte voor eigen verbeelding en gevoel.

Tsjaikovski - Symfonie nr. 6 ‘Pathétique’

Tsjaikovski schreef de Pathétique in 1893, als een intense persoonlijke getuigenis van zijn getergde bestaan. Muziek die van de eerste tot de laatste noot door je ziel snijdt en die je niet gauw meer vergeet. 

Peter Buwalda over Sjostakovitsj Symfonie nr. 10

Schrijver Peter Buwalda bewondert Sjostakovitsj om zijn moed kunstenaar te blijven met gevaar voor eigen leven. In zijn Tiende symfonie hoort Buwalda effecten die in vrijheid niet ontstaan zouden zijn: beklemmende helderheid; een triomfmars die macaber klinkt en dan nog een vrolijke dans rond de meiboom - door skeletten.

Jazz-zangeres Denise Jannah over de 5e Symfonie van Tsjaikovski

Jazz-zangeres Denise Jannah raakte al op vroege leeftijd in de ban van Tsjaikovski. In zijn Vijfde symfonie hoort ze geheimzinnigheid en weemoed. Van oudsher is de zondag de dag waarop ze graag naar Tsjaikovski luistert, een moment van rust maar ook muziek om rustig van te worden.

Hemelse Klanken- Mozart Symfonie nr. 41

Hemelse muziek... Na het ontwaken uit een coma luisterde architect Wytze Patijn alleen maar naar Mozart. De muziek hielp hem bij het terugkeren naar het dagelijks leven.

Louter Schumann

Chef-dirigent Marc Albrecht vindt de Vierde symfonie van Robert Schumann een geniaal stuk waarin de vier delen in elkaar overgaan als één grote fantasie. Actrice Tanja Jess herkent in de symfonie duidelijk de twee kanten van Schumann een zwaarmoedige, onheilspellende kant en een uitbundige, gelukkige kant.

Wenen

Schönberg arrangeerde het Pianokwartet op. 25 van Brahms voor symfonieorkest. Chef-dirigent Marc Albrecht vindt het een geweldige bewerking. Je hoort bijzondere kleuren en klanken - speciaal gezocht en passend bij Brahms, maar waarin ook duidelijk de hand van Schönberg te herkennen is!

Deutsches requiem

Bariton David Wilson-Johnson is graag een gelovige als hij luistert naar het Deutsches Requiem van Johannes Brahms. Van het 'ogenblik van de dood' tot aan het 'openen van het paradijs'. Beginnend bij het ondergaan van verdriet, eindigend bij het vinden van troost. 


Pagina's