Puur

Heerlijk en Hemels

Het is een adembenemende ervaring om het Nederlands Kamerorkest te horen en zien spelen onder leiding van concertmeester Gordan Nikoli´c. Hij weet zijn muzikale ideeen met niet te stuiten energie en passie over te brengen op zijn medespelers. Niet alleen in de bezetting voor strijkorkest, maar ook met blazers en slagwerk erbij zoals in Beethovens Vierde symfonie. Met grote drive en spatgelijk speelt het ensemble zonder dirigent. Nog spannender wordt het als een solist in het spel komt, in dit geval Martin Helmchen met Mozarts pianoconcerten.

Herdenking

Herdenking

Programma

Vivaldi - Kyrie RV 587, Sinfonia al Santo, Sepolcro RV 169, Stabat Mater RV 621, Concert voor strijkers RV 157, Laudate Dominum RV 606, Sonata al Santo, Sepolcro RV 130, Credo RV 591, Concert voor 3 violen en strijkorkest in F RV 551.

Tijdens dit herdenkingsconcert staat muziek van Antonio Vivaldi centraal. Naast opera’s en talloze soloconcerten was hij immers ook een meesterlijk schepper van kerkmuziek. Alleen al het Kyrie aan het begin van het programma is een intense compositie. Maar ook in het Stabat Mater laat Vivaldi horen hoe aangrijpend het verdriet van Maria over haar gestorven zoon is. Soliste is de Sloveense mezzosopraan Barbara Kozelj, die als geen ander met haar warme stem deze gepassioneerde klaagzang kan vertolken. Natuurlijk wordt de instrumentale muziek van Vivaldi niet vergeten.

  • Over de musici

Matthäus-Passion

Matthäus-Passion

MEDIA

Hoewel Bach zijn Matthäus-Passion bijna 300 jaar geleden schreef, heeft de muziek nog niet aan kracht verloren. Bach laat het lijdensverhaal van Christus, in de versie van de evangelist Mattheus en aangevuld met een groot aantal beschouwende teksten, als een ware tragedie aan de luisteraar voorbijtrekken. Daarbij schuwt hij niet om theatrale effecten van de opera uit die dagen ook in zijn passiemuziek te gebruiken. Zo laat hij ons intens alle emoties van de karakters meebeleven, zoals de wroeging van Petrus, het verdriet van Maria en de wanhoop van Judas.

  • Over de musici

Into the light

Into the light

Programma

Vaughan Williams - The Lark Ascending
Beethoven - Pianoconcert nr. 2
Elgar - Serenade
Schubert - Symfonie nr. 

Hoe vederlicht muziek kan zijn bewijst het Nederlands Kamerorkest overtuigend met dit zonnige concert. Ludwig van Beethoven schreef zijn Tweede pianoconcert toen hij zich, als aankomend concertpianist, aan het Weense publiek wilde bewijzen. Artist-in-residence Behzod Abduraimov laat u onbekommerd genieten van dit vrolijke pianoconcert van de jonge componist. 
Minstens even glinsterend is de Zesde symfonie van - eveneens Ween - Schubert. Vier delen onbezorgde muziek à la Mozart. Deze werken worden afgewisseld met twee schitterende Engelse composities.

  • Over de musici

Jaarwissel

Jaarwissel

MEDIA

Programma

Vaughan Williams - The Lark Ascending
Haydn - Afscheidssymfonie
Elgar - Serenade
Mozart - Pianoconcert nr. 13

Om het oude jaar af te sluiten en het nieuwe in te luiden speelt het NKO een heerlijk onbezorgd programma in Engelse romantische en Weense klassieke sfeer. Op en top Engels is Elgars Serenade, een lieflijke compositie met een snufje melancholie. Minstens even Brits is The Lark Ascending van Vaughan Williams, waarin een leeuwerik het licht van de zon tegemoet vliegt. Groter van opzet maar van even grote schoonheid zijn de Weense klassieke werken.

  • Over de musici

De perfecte symfonie

De perfecte symfonie

MEDIA

Programma

Haydn - Ouverture ‘Armida’
Martin - Ballade voor fluit en strijkers
Saint-Saëns - Pianoconcert nr. 2
Beethoven - Symfonie nr. 7

Miniaturen en grote meesterwerken kenmerken dit concert. Het programma opent kort maar krachtig met de ouverture die de Oostenrijkse Haydn schreef bij zijn meest succesvolle opera Armida. Langer, maar minstens even krachtig, is het Tweede pianoconcert van Saint-Saëns, uitgevoerd door Pascal Rogé. Als meesterpianist van het Franse repertoire is hij een onnavolgbaar vertolker van dit geliefde pianoconcert van Franse bodem. Martin is Zwitser van origine, maar het subtiele samenspel tussen fluit en ensemble in zijn Ballade heeft een heerlijk Franse atmosfeer.

  • Over de musici

Liefde en verdriet

Liefde en verdriet

MEDIA

Programma

Dvořák - Cypressen
Haydn - Arianna a Naxos
Purcell - Dido en Aeneas ‘Ouverture en Dido’s lament’
Brahms - Strijkkwintet nr. 2 arr. voor strijkorkest

Verloren liefde, verraden liefde en lonken in het Prater. Rond die emoties draaien de vier stukken in dit programma. Stapelverliefd was de 24-jarige Antonin Dvořák op een 16-jarige leerlinge. In een vloek en een zucht schreef hij voor haar achttien liefdesliederen, maar hij trouwde uiteindelijk met de zus van de aanbedene. Later werkte hij twaalf liederen om tot een strijkkwartet en noemde ze ‘Echo’s van liederen’. Zijn uitgever zette er Cypressen boven.

  • Over de musici

Cloud and Light

Cloud and Light

MEDIA

Programma

Hosokawa - ‘Cloud and Light’ concert voor shô en orkest
Bach - Concert voor viool in A
Hosokawa - ‘Blossoming II’ voor orkest
Bach - Concert voor viool in E
Hosokawa
- 'Meditation − to the victims of Tsunami 3.11' voor orkest
Bach
- Concert voor twee violen in D

‘Oost is oost en west is west, en beide zullen elkaar nooit raken.’Een legendarische uitspraak van de Engelse schrijver Rudyard Kipling. Toch groeten in dit programma de hedendaagse Japanse componist Toshio Hosokawa en de achttiende-eeuwse Duitser Johann Sebastian Bach elkaar. Bach is zeer populair in Japan, net als veel andere westerse klassieke en moderne componisten. Omgekeerd zijn Japanse toondichters van nu in het westen weinig gekend.

  • Over de musici

De Laatste Noten

Zangeres Helena Rasker is gehecht aan het Requiem en kan op willekeurige momenten uitbarsten in het "Tuba mirem". Bij schrijfster Nelleke Noordervliet roept het Requiem direct weer beelden op van de stervende Mozart uit de beroemde film Amadeus.

Herdenking Tranen van Maria

Het Nederlands Kamerorkest transformeert het Muziekgebouw aan ’t IJ tot een serene ambiance voor een concert van bezinning op 4 mei. Als thema is gekozen voor het lijden van Christus vanuit het perspectief van zijn moeder Maria. Beroemd is het gedicht Stabat Mater dat in de middeleeuwen werd geschreven en door vele componisten op muziek is gezet. Die van Pergolesi is misschien wel de bekendste. Met slechts twee solisten weet hij de tekst in aria’s en duetten op serene maar intense wijze muzikaal weer te geven.

Pagina's