Recensies

Das Floss der MedusaHenze - Das Floss der Medusa | Nederlands Philharmonisch Orkest | maart 2018
Alhoewel Henze voor een fors orkest schreef – met een stevige bezetting van koperblazers en een uitgebreide slagwerkgroep, die voor dynamische explosies zorgen – hield dirigent Ingo Metzmacher de samenklanken doorzichtig, waardoor het vaak wrange karakter ervan goed hoorbaar was. Het Nederlands Philharmonisch Orkest bewees wat een soepele en geëngageerde klank het kan opwekken in een moderne partituur. 
Place de l’Opera

Ingo Metzmacher leidde het enorm uitgebreide Nederlands Philharmonisch Orkest (dertien slagwerkers, elektrische gitaren, saxofoons) met groot gezag en met hoorbare passie voor de muziek, die dondanks al die massa’s vaak heel intiem en zacht is.
**** Trouw

Het Nederlands Philharmonisch Orkest tekent voor de begeleidende muziek. Dirigent Ingo Metzmacher weet het orkest strak door de opera heen te leiden. Zware klappen op de trom, creatieve percussionistische uitspattingen en vurige koper- en bassecties stomen de orkestbak uit.
**** Telegraaf

Dergelijke grote contrasten zijn ook te beluisteren bij het Nederlands Philharmonisch Orkest, dat onder leiding van Ingo Metzmacher de alle kanten uitvloeiende muziek indringend gestalte geeft.
**** Volkskrant


Connesson - Liturgies de Lumière, Vaughan Williams - Fantasia on a Theme by Thomas Tallis, Fauré - Requiem | Nederlands Kamerorkest | maart 2018
‘Koor en orkest wisten te versmelten en vormden een onlosmakelijke eenheid.’ 
‘Concertmeester Gordan Nikolić wist de oren van zijn collegae wagenwijd te openen voor een bijzonder stuk samenspel. Haast religieus.’
Noordhollands Dagblad

‘Magisch is de wijze waarop de slottoon van strijkers en koor uitklinkt in een zacht beroerde tamtam.’
‘De ‘Fantasia on a Theme by Thomas Tallis’, gebaseerd op een 16de-eeuse hymne, sluit goed aan bij de sferen die Fauré en Connesson oproepen. Vaughan Williams spant er een muzikale draad die nergens onderbroken wordt. Steeds verandert de textuur van het weefsel. Een negenkoppig ensemble en een groter strijkorkest werpen elkaar soms de kluwen toe. Magistraal zoals de strijkers van het Nederlands Kamerorkest die lijn uitsponnen.’
Haarlems Dagblad


Marc AlbrechtSchumann onder leiding van Marc Albrecht | Nederlands Philharmonisch Orkest | februari 2018
‘Goerner kwam bij het Nederlands Philharmonisch Orkest in een gespreid bedje. Onder leiding van chef-dirigent Marc Albrecht functioneerden solist en orkest als twee handen op één buik.’

‘Het Pianoconcert was bij het Nederlands Philharmonisch ingebed in een complete Schumannavond, met als klap op de vuurpijl de Vierde symfonie. Albrecht en consorten werkten met een uiterst genuanceerd palet van kleur en dynamiek. De symfonische noten vloeiden ritmisch, intuïtief en lenig de zaal in.’
★★★★ Trouw


Stravinsky - The Rake's Progress | Nederlands Kamerorkest | februari 2018
'Muzikaal zit de voorstelling al even goed in elkaar, met Ivor Bolton strak en helder aan het roer van het wendbaar, elastisch en waar nodig warm spelende Nederlands Kamerorkest.'
★★★★ NRC

'Onder leiding van Ivor Bolton ontstaat een mooi samenspel tussen de zangers op het podium en de eersteklas musici van het Nederlands Kamerorkest in deze wonderschone productie.'
★★★★ Volkskrant

'Zo droog en direct laat Ivor Bolton ook het Nederlands Kamerorkest spelen. Alle muzikale hints naar Händel, Mozart en Gluck die Stravinsky in zijn partituur verstopte, haalt Bolton er met smaak uit.'
★★★★ Trouw

'Een waar nodig vervaarlijk, zeer energiek, fel-ritmisch dan wel teder spelend Nederlands Kamerorkest onder leiding van de Brit Ivor Bolton.'
Parool

'Het Koor van De Nationale Opera zingt zoals altijd schitterend en ook het Nederlands Kamerorkest is goed op dreef. (...) De trompettist Ad Welleman speelt op de bühne overigens een prachtige solo als straatmuzikant.'
★★★★ Theaterkrant

'Vanuit de orkestbak rees een sprookjesachtig klankweefsel op (met een prachtig geblazen solo voor althobo), gerealiseerd door het Nederlands Kamerorkest onder leiding van Ivor Bolton.'
Place de l'Opera


Wagner - Tristan und Isolde | Nederlands Philharmonisch Orkest | januari 2018
'Onder leiding van Marc Albrecht speelde het Nederlands Philharmonisch Orkest ongelooflijk goed, beter dan ooit misschien zelfs, tranentrekkend delicaat op de vele kamermuzikale momenten en zinsbegoochelend intens op de orgastische momenten.'
Parool

'Daar waar nodig gromde het Nederlands Philharmonisch Orkest prachtig, als een vulkaan die zich diep in de aarde roert.'
★★★★ Trouw

'Muzikaal gesproken is de voorstelling imposant. Marc Albrecht dirigeert het uitstekende Nederlands Philharmonisch Orkest energeniek, helder en waar nodig stuwend. Hij laat zich niet verleiden tot nodeloos zwelgen en al klinkt het voorspel tot de derde akte zinderend warm, het mooist zijn onder zijn leiding de momenten van kamermuzikale helderheid.'
★★★★ NRC

'Het Nederlands Philharmonisch Orkest onder leiding van Marc Albrecht klinkt groots en meeslepend, precies zoals je Wagner wilt horen spelen.'
★★★★★ Telegraaf

'Onder leiding van Marc Albrecht stijgt in de orkestbak het Nederlands Philharmonisch Orkest tot grote hoogte, met niet vaak gehoorde nuances, een ontzettend ruim klankbeeld en buitengewoon veel ruimte voor de solistische passages.'
★★★★★ Theaterkrant

'Het Nederlands Philharmonisch Orkest weet onder de rustige leiding van Marc Albrecht de spanningsboog bijna onafgebroken vast te houden.'
★★★★ 8weekly

'Albrecht doet meesterlijke dingen in de tempowisselingen, stelt muzikale oplossingen uit en pakt lange stiltemomenten. Niet voor niets krijgt het orkest al bij aanvang van de derde akte een staande ovatie.'
Place de l'Opera

'De solisten werden op schitterende wijze ondersteund en aangevuld door het werkelijk prachtig spelende Nederlands Philharmonisch Orkest onder leiding van Marc Albrecht, die Wagner aanvoelt als bijna geen ander en zo langzamerhand als een echte Wagner-expert geldt. De echtverbinding tussen Albrecht/NedPhO en Wagner begint op één lange, spectaculaire huwelijksreis te lijken.'
Operagezet

Deel