Recensies

Von Zemlinsky - Eine florentinische Tragödie & Puccini - Gianni Schicchi | Nederlands Philharmonisch Orkest | november 2017
'Na afloop overheerst de bewondering voor dirigent Marc Albrecht, die beide muzikale werelden even sfeervol en eigen tot leven wekt.'
★★★★ NRC Handelsblad

'Bij DNO mag Marc Albrecht nu zijn gedroomde double bill dirigeren en dat doet hij verbluffend goed.'
★★★★ Trouw

'Zeer bevredigend in beide opera's is het muzikale aandeel van het Nederlands Philharmonisch Orkest, zijn chef Marc Albrecht en de vocale solisten.'
★★★★ Parool

'Het Nederlands Philharmonisch Orkest onder leiding van Marc Albrecht brengt Zemlinsky's broeierige klankbrouwsels op de juiste temperatuur.'
★★★ / ★★★★★ Volkskrant

'Marc Albrecht leidt het orkest superieur; zonder effectbejag of vertragingen trekt hij de venijnige komedie in één lange adem naar het dubbelzinnige slot.'
★★★★ 8weekly

'Het Nederlands Philharmonisch Orkest speelde onder leiding van Marc Albrecht weer weergaloos en bracht de toehoorders vooral in Eine florentinische Tragödie, met haar sterk symfonische, gecomprimeerd-Straussiaanse karakter, genot van Wagneriaanse proporties.'
★★★★ Operagazet

'In Eine florentinische Tragödie is het Nederlands Philharmonisch Orkest onder leiding van Marc Albrecht op zijn best. De broeierige laatromantische orkestklanken die aan Wagner en vooral Schreker doen denken begeleiden niet zozeer de solisten, maar stuwen ze onontkoombaar naar een einde waarbij wel slachtoffers moeten vallen. Het is de specialiteit van Albrecht en dat is de volle vijftig minuten te horen.'
★★★★ Theaterkrant


Mahler 10Mahler - Symfonie nr. 10 | Nederlands Philharmonisch Orkest | september 2017
'In de Tiende toonde Albrecht opnieuw zijn onopgesmukte Mahlersignatuur. En júíst in die Tiende vergrootte zijn geserreerde stijl de impact. Van het altviool-lamento aan het begin, van de violen die zoekend het verbijsterende cluster inleiden waarmee Mahler als een sirene de duistere 20ste eeuw inluidt.
Albrecht belicht de Tiende symfonie als wat het is: een omineuze zwanenzang; een onaf staketsel. Als op een roadtrip in hard winterlicht loodste hij langs de laatste brokstukken van Mahlers gedachtenwereld. Het effect was emotioneel en intellectueel diep bevredigend; Mahlers taal ontdaan van alle fluwelen knipoogjes, tot alleen een (prachtig gespeelde!) lappendeken van motieven en contrasten overbleef. Het bleef 18 seconden stil voor het slotapplaus.'
★★★★ NRC Next


La forza del destinoVerdi - La forza del destino | Nederlands Philharmonisch Orkest | september 2017
'Mariotti, opgegroeid met opera, maakt een droomdebuut door Verdi te lijf te gaan met fileermes in plaats van ganzenvet. Hij verleidt het Nederlands Philharmonisch ertoe op zijn best te spelen (bijvoorbeeld door de prachtige klarinetsolo van Leon Bosch gewoon los te laten), maar zijn Verdi is er vooral een van helderheid, finesse en strakke coördinatie tussen bak en podium - óók in de talrijke massakoren die geweldig worden gezongen en geacteerd en een wow-factor op zichzelf vormen.'
★★★★ NRC

'Westbroek werd gedragen door een wonderschoon spelend Nederlands Philharmonisch Orkest en het fenomenaal zingende koor.'
★★★★★ Trouw

'De Italiaanse dirigent Michele Mariotti zet deze Forza, de eerste uit zijn carrière, gloedvol neer, geholpen door een uitstekend spelend Nederlands Philharmonisch Orkest.'
★★★ Volkskrant

'De helderst stralende sterren van deze productie zijn dirigent Michele Mariotti en het Nederlands Philharmonisch Orkest, dat ruig, gedreven en warmbloeding gedetailleerd speelt en deze voorstelling naar niveau tilt.'
★★★ Parool

'Het Nederlands Philharmonisch Orkest speelde puntgaaf onder de charismatische Michele Mariotti.'
Place de l'Opera

'De relatief jonge dirigent Michele Mariotti, die in 2005 zijn debuut maakte, behoort nu al tot een van de belangrijkste operadirigenten. Hij leidde het weergaloos spelende Nederlands Philharmonisch Orkest – extra bravo voor de eerste klarinettist – met een tot vreugde stemmende hoeveelheid Verdiaans elan, maar ook met precisie en directheid, waarmee vals-sentimentele valkuilen werden vermeden.'
★★★★ Operagazet


Mahler 9Mahler - Symfonie nr. 9 | Nederlands Philharmonisch Orkest | juni 2017
'Het is weinig dirigenten gegeven Mahlers pathos een hedendaagse authenticiteit mee te geven. Marc Albrecht heeft zich al vaker bewezen als een prima Mahlerdirigent, die afstand weet te houden zonder in afstandelijkheid te vervallen. Dit weekeinde tekende hij met zijn Nederlands Philharmonisch Orkest voor een Negende Mahler die stroomde en iets aangenaam ruigs en directs had.'
★★★★ Parool

Deel