Recensies

BrucknerBruckner - Symfonie nr. 4 | Nederlands Philharmonisch Orkest | juni 2018
'Bruckners Vierde klinkt het mooist als het stuk gewoon mag stromen. En het wordt nog mooier met een dirigent voor het orkest die oor heeft voor al die subtiel naar elkaar verwijzende details. Iemand die eerder uitgaat van de stilte en de lyrische melodieën dan iemand die de grote climaxen benadrukt, die als reusachtige pijlers het stuk bij elkaar houden.

Dat lukte het Nederlands Philharmonisch Orkest en zijn chef-dirigent Marc Albrecht fantastisch. Albrecht durft het orkest tot bijna onhoorbaar mooi fluisteren te laten verstillen en heeft geweldige aandacht voor de ragfijne harmonieën waarin Bruckner grossiert in de zachte koper- en houtblazerspassages.

Verbanden tussen al die prachtige, vaak van hetzelfde basismateriaal afgeleide melodieën komen prachtig uit de verf, de klank van het orkest is perfect in balans. Niets wordt geforceerd, vibrato wordt fijn terughoudend ingezet, ook in de breed uitwaaierende melodieën in de celli en de altviolen.'
Parool


Marc AlbrechtBerlioz - Symphonie Fantastique | Nederlands Philharmonisch Orkest | mei 2018
'Viermaal de Symphonie Fantastique van Hector Berlioz in vier dagen in Het Concertgebouw door de twee grote Amsterdamse orkesten. (...) deze samenloop bood een mooie kans om het Koninklijk Concertgebouworkest en het Nederlands Philharmonisch Orkest te vergelijken.'

'Blomstedt bereikte een volmaakt evenwicht tussen de strijkers en de andere instrumentgroepen: elke noot bleef verstaanbaar. (...) Onder zijn handen groeide de muziek uit tot een helder ooggetuigenverslag. In de rauwere Albrecht-vertolking werd het publiek zelf ‘ooggetuige’. In beide gevallen een belevenis. Wie er won? Op zo’n topniveau blijkt die vraag niet van belang. Muziek is geen sport. Het verschil zat hem niet in beter, maar in anders.'
★★★★ NRC


Gurre-LiederSchönberg - Gurre-Lieder | Nederlands Philharmonisch Orkest | april 2018
‘De muzikale evenknie van Audi is dirigent Marc Albrecht, een expert in massief repertoire uit dit tijdsgewricht, die het Nederlands Philharmonisch Orkest omtovert tot een palet met duizenden tinten, van zwoel en intiem tot gemeen en indringend.’
★★★★★ Volkskrant

Muzikaal knoopt Marc Albrecht met het sterk uitgebreide (120 man!) en voorbeeldig spelende Nederlands Philharmonisch Orkest de liederen meesterlijk aan elkaar. Albrecht weet ook de ingewikkelde koren strak in de hand te houden, met een oor- en oogverblindende zonne-hymne aan het slot.
★★★★ Trouw

‘De overige helden zitten in de orkestbak. Het Nederlands Philharmonisch Orkest speelt onder leiding van Albrecht werkelijk fantastisch, met groot begrip van en gevoel voor Schönbergs verbijsterende laatromantische kleurmeningen. Wat een ongelooflijk mooie muziek.’
Parool

‘Chef-dirigent Marc Albrecht, naast Audi de drijvende kracht van het megaproject, liet in deze herneming zijn reuzenorkest dynamisch en responsief spelen, met veel aandacht voor detaillering, vooral in het muzikaal meest gevarieerde en aantrekkelijke derde deel. De stuwende, zinnelijke onderstromen van het wagneriaanse eerste deel lichtte Albrecht fraai uit, alleen wreekte zich hier de troepenmacht: de solisten hadden moeite zich verstaanbaar te maken.’
★★★ NRC

‘Dat deze liederencyclus van Schönberg als opera ontzag inboezemt is niet alleen te danken aan de geweldige regie van Audi en de kleine, sterke cast, maar vooral ook aan dirigent Marc Albrecht. Hij staat niet voor het Nederlands Philharmonisch Orkest, maar vormt een absolute eenheid met zijn musici en dat resulteert in een muzikale topprestatie.’
Gooi- en Eemlander / Leidsch Dagblad / Noordhollands Dagblad


Das Floss der MedusaHenze - Das Floss der Medusa | Nederlands Philharmonisch Orkest | maart 2018
Alhoewel Henze voor een fors orkest schreef – met een stevige bezetting van koperblazers en een uitgebreide slagwerkgroep, die voor dynamische explosies zorgen – hield dirigent Ingo Metzmacher de samenklanken doorzichtig, waardoor het vaak wrange karakter ervan goed hoorbaar was. Het Nederlands Philharmonisch Orkest bewees wat een soepele en geëngageerde klank het kan opwekken in een moderne partituur. 
Place de l’Opera

Ingo Metzmacher leidde het enorm uitgebreide Nederlands Philharmonisch Orkest (dertien slagwerkers, elektrische gitaren, saxofoons) met groot gezag en met hoorbare passie voor de muziek, die dondanks al die massa’s vaak heel intiem en zacht is.
★★★★ Trouw

Het Nederlands Philharmonisch Orkest tekent voor de begeleidende muziek. Dirigent Ingo Metzmacher weet het orkest strak door de opera heen te leiden. Zware klappen op de trom, creatieve percussionistische uitspattingen en vurige koper- en bassecties stomen de orkestbak uit.
★★★★ Telegraaf

Dergelijke grote contrasten zijn ook te beluisteren bij het Nederlands Philharmonisch Orkest, dat onder leiding van Ingo Metzmacher de alle kanten uitvloeiende muziek indringend gestalte geeft.
★★★★ Volkskrant


Connesson - Liturgies de Lumière, Vaughan Williams - Fantasia on a Theme by Thomas Tallis, Fauré - Requiem | Nederlands Kamerorkest | maart 2018
‘Koor en orkest wisten te versmelten en vormden een onlosmakelijke eenheid.’ 
‘Concertmeester Gordan Nikolić wist de oren van zijn collegae wagenwijd te openen voor een bijzonder stuk samenspel. Haast religieus.’
Noordhollands Dagblad

‘Magisch is de wijze waarop de slottoon van strijkers en koor uitklinkt in een zacht beroerde tamtam.’
‘De ‘Fantasia on a Theme by Thomas Tallis’, gebaseerd op een 16de-eeuse hymne, sluit goed aan bij de sferen die Fauré en Connesson oproepen. Vaughan Williams spant er een muzikale draad die nergens onderbroken wordt. Steeds verandert de textuur van het weefsel. Een negenkoppig ensemble en een groter strijkorkest werpen elkaar soms de kluwen toe. Magistraal zoals de strijkers van het Nederlands Kamerorkest die lijn uitsponnen.’
Haarlems Dagblad

Deel