Recensies

Janáček – Jenůfa | Nederlands Philharmonisch Orkest | oktober 2018
'Dirigent Tomás Netopil geldt als een specialist in dit repertoire. Je hoort aan zijn fijnmazige, goed gecontroleerde leiding over het fraai spelende Nederlands Philharmonisch Orkest dat hij Janáčeks veellagige partituur op en top kent en doorvoelt. Alle melodieën krijgen soepel gestalte. In de typerende passages waarin meer verhaallagen samenvallen houdt hij alles strak bij elkaar.'
★★★★ NRC

De Tsjechische dirigent Tomáš Netopil begrijpt die verwevenheid van taal en muziek natuurlijk wel, en dat klinkt op een of andere manier toch door in de trefzekere manier waarop hij het Nederlands Philharmonisch Orkest door de partituur loodst.'
★★★★ Volkskrant

'(...) het prima spelende Nederlands Philharmonisch Orkest (...)'
★★★★ Trouw

'Die muziek wordt bovendien prachtig, hartstochtelijk en genuanceerd, uitgevoerd door het Nederlands Philharmonisch Orkest onder de jonge Tsjechische dirigent Tomáš Netopil.'
De Groene Amsterdammer

'Dirigent Tomáš Netopil liet het orkest een prachtige, beheerste uitvoering van Janáčeks orkestpartij ten gehore brengen, met veel aandacht voor dramatische accenten.'
Place de l'Opera

'Het Nederlands Philharmonisch Orkest onder leiding van Tomáš Netopil speelde prachtig.'
basiaconfuoco.com


Bruckner - Symfonie nr. 4 | Nederlands Philharmonisch Orkest | juni 2018Bruckner
'Bruckners Vierde klinkt het mooist als het stuk gewoon mag stromen. En het wordt nog mooier met een dirigent voor het orkest die oor heeft voor al die subtiel naar elkaar verwijzende details. Iemand die eerder uitgaat van de stilte en de lyrische melodieën dan iemand die de grote climaxen benadrukt, die als reusachtige pijlers het stuk bij elkaar houden.

Dat lukte het Nederlands Philharmonisch Orkest en zijn chef-dirigent Marc Albrecht fantastisch. Albrecht durft het orkest tot bijna onhoorbaar mooi fluisteren te laten verstillen en heeft geweldige aandacht voor de ragfijne harmonieën waarin Bruckner grossiert in de zachte koper- en houtblazerspassages.

Verbanden tussen al die prachtige, vaak van hetzelfde basismateriaal afgeleide melodieën komen prachtig uit de verf, de klank van het orkest is perfect in balans. Niets wordt geforceerd, vibrato wordt fijn terughoudend ingezet, ook in de breed uitwaaierende melodieën in de celli en de altviolen.'
Parool


Marc AlbrechtBerlioz - Symphonie Fantastique | Nederlands Philharmonisch Orkest | mei 2018
'Viermaal de Symphonie Fantastique van Hector Berlioz in vier dagen in Het Concertgebouw door de twee grote Amsterdamse orkesten. (...) deze samenloop bood een mooie kans om het Koninklijk Concertgebouworkest en het Nederlands Philharmonisch Orkest te vergelijken.'

'Blomstedt bereikte een volmaakt evenwicht tussen de strijkers en de andere instrumentgroepen: elke noot bleef verstaanbaar. (...) Onder zijn handen groeide de muziek uit tot een helder ooggetuigenverslag. In de rauwere Albrecht-vertolking werd het publiek zelf ‘ooggetuige’. In beide gevallen een belevenis. Wie er won? Op zo’n topniveau blijkt die vraag niet van belang. Muziek is geen sport. Het verschil zat hem niet in beter, maar in anders.'
★★★★ NRC


Gurre-LiederSchönberg - Gurre-Lieder | Nederlands Philharmonisch Orkest | april 2018
‘De muzikale evenknie van Audi is dirigent Marc Albrecht, een expert in massief repertoire uit dit tijdsgewricht, die het Nederlands Philharmonisch Orkest omtovert tot een palet met duizenden tinten, van zwoel en intiem tot gemeen en indringend.’
★★★★★ Volkskrant

Muzikaal knoopt Marc Albrecht met het sterk uitgebreide (120 man!) en voorbeeldig spelende Nederlands Philharmonisch Orkest de liederen meesterlijk aan elkaar. Albrecht weet ook de ingewikkelde koren strak in de hand te houden, met een oor- en oogverblindende zonne-hymne aan het slot.
★★★★ Trouw

‘De overige helden zitten in de orkestbak. Het Nederlands Philharmonisch Orkest speelt onder leiding van Albrecht werkelijk fantastisch, met groot begrip van en gevoel voor Schönbergs verbijsterende laatromantische kleurmeningen. Wat een ongelooflijk mooie muziek.’
Parool

‘Chef-dirigent Marc Albrecht, naast Audi de drijvende kracht van het megaproject, liet in deze herneming zijn reuzenorkest dynamisch en responsief spelen, met veel aandacht voor detaillering, vooral in het muzikaal meest gevarieerde en aantrekkelijke derde deel. De stuwende, zinnelijke onderstromen van het wagneriaanse eerste deel lichtte Albrecht fraai uit, alleen wreekte zich hier de troepenmacht: de solisten hadden moeite zich verstaanbaar te maken.’
★★★ NRC

‘Dat deze liederencyclus van Schönberg als opera ontzag inboezemt is niet alleen te danken aan de geweldige regie van Audi en de kleine, sterke cast, maar vooral ook aan dirigent Marc Albrecht. Hij staat niet voor het Nederlands Philharmonisch Orkest, maar vormt een absolute eenheid met zijn musici en dat resulteert in een muzikale topprestatie.’
Gooi- en Eemlander / Leidsch Dagblad / Noordhollands Dagblad

Deel